JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 973 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
12 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Update:

Fortsätter lite smått med chassi uppgraderingen, har beställt polyurethan bussningar till subframen. Speedparts har dessa för 880:- +  frakt, jag köpte för 600 inkl frakt!
http://m.ebay.com/itm/111112828865?nav=WATCHING_ACTIVE

När dessa är på plats kommer jag göra en 4hjulsinställning.

Sen börjar det kännas att hösten närmar sig lite svagt och när sommarhjulen åker av så skall även däcken krängas av och fälgarna renoveras/ piffas till.

Några exempel:

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2ac4e5d3874055996f68e929b35e3b3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4251b0418644a57ff4b0652969e69a54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c7b3dc6701e27100cbd9fcc3c11d661d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-964ab0e9fb6d44019c5bb3dd030460a9.jpg

Vit med polerad kant är fräscht! Men för min del lutar det åt att lacka fälgarna blanksvarta och alla skruvar gula och sedan på med däck så det blir lite stretch typ 215/40 eller 215/35. Vill iaf testa lacka med riktig spruta och lack så det håller att putsa på wink vad tror ni om det?

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Gizmojohan
12 augusti 2014 · 3 295 Inlägg

Blir kanon allt arbete du gör.

JKDesign
13 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Slave_joe skrev:
Blir kanon allt arbete du gör.

Tack så mycket! Riktigt roligt att höra.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Skruvar till det
13 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

Samma bussningar som jag monterade, du blir säkert nöjd med dom.
Jag kollade lite igår på prisskillnaden mellan ebay och speedparts och det skiljer mycket på just dessa bussningar.
men jag kollade även på bakaxelbussningar powerflex och där är det rätt lika i pris det skiljer kanske nån hundring.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
JKDesign
13 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Samma bussningar som jag monterade, du blir säkert nöjd med dom.
Jag kollade lite igår på prisskillnaden mellan ebay och speedparts och det skiljer mycket på just dessa bussningar.
men jag kollade även på bakaxelbussningar powerflex och där är det rätt lika i pris det skiljer kanske nån hundring.

Exakt, köpte du dina från florida också?

Jag kommer förmodligen lämna bort så en verkstad får göra bytet, men om jag får för mig att byta själv så vet jag vart det finns en bra beskrivning med bilder wink

Har du hunnit köra något med bilen? funkar bussningarna bra?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Gizmojohan
13 augusti 2014 · 3 295 Inlägg

Skillnaden är som dag och natt med nya bussningar.

Skruvar till det
13 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:
Samma bussningar som jag monterade, du blir säkert nöjd med dom.
Jag kollade lite igår på prisskillnaden mellan ebay och speedparts och det skiljer mycket på just dessa bussningar.
men jag kollade även på bakaxelbussningar powerflex och där är det rätt lika i pris det skiljer kanske nån hundring.

Exakt, köpte du dina från florida också?

Jag kommer förmodligen lämna bort så en verkstad får göra bytet, men om jag får för mig att byta själv så vet jag vart det finns en bra beskrivning med bilder wink

Har du hunnit köra något med bilen? funkar bussningarna bra?

Jag har bara fulkört en del och det lilla jag kört så har det känts bra ( typ rakt fram och vända i en rondell och sen hem igen) så det har ju inte pressats nånting än och kan inte säga hur det var innan heller för jag har bara åkt med i denna bilen när nyllet hade den.

Jag har ju dessutom powerflex i länkarmarna fram så det hjälper nog till en del.
Det jag kan säga är att den är rätt slapp i fjädrar/dämpare för det som sitter på kommer från en bil som gått 30000 + mil så svårt att känna hur bussningarna funkar, men det är inga klonk eller andra ljud så där är jag nöjd.

Jag köpte mina från ebay och det är pro parts sweden fast made in Taiwan eller nåt, mina kom ifrån Kalifornien och gubben som skickade hade helsvenskt namn.

Har tyvärr slängt förpackningen men det var skickat från typ los Cabos eller liknande.

Jag vägrar ju verkstad så länge det går, mest för jag vill lära mig själv men även för att mitt jobb kostar inget bara tid och svett.

Den största fördelen är att jag får röra på mig, men att ha en egen verkstad med lyft och allt är ju rena drömmen så då hade jag inte vägrat verkstad utan bosatt mig där istället.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
JKDesign
13 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Slave_joe skrev:
Skillnaden är som dag och natt med nya bussningar.

Kan tänka mig det, kändes gött att få på powerflex i bakvagnen.

Och subframen kändes som natt( glappade som fan ) blev något bättre med coilsen då det styvade upp chasit en hel del men subframen känns fortfarande att den är lite lös när man gasar kraftigt och växlar eller vid vissa varvtal kan det skramla till lite.

Kommer bli sjukt skönt.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
13 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Skruvar till det skrev:

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:
Samma bussningar som jag monterade, du blir säkert nöjd med dom.
Jag kollade lite igår på prisskillnaden mellan ebay och speedparts och det skiljer mycket på just dessa bussningar.
men jag kollade även på bakaxelbussningar powerflex och där är det rätt lika i pris det skiljer kanske nån hundring.

Exakt, köpte du dina från florida också?

Jag kommer förmodligen lämna bort så en verkstad får göra bytet, men om jag får för mig att byta själv så vet jag vart det finns en bra beskrivning med bilder wink

Har du hunnit köra något med bilen? funkar bussningarna bra?

Jag har bara fulkört en del och det lilla jag kört så har det känts bra ( typ rakt fram och vända i en rondell och sen hem igen) så det har ju inte pressats nånting än och kan inte säga hur det var innan heller för jag har bara åkt med i denna bilen när nyllet hade den.

Jag har ju dessutom powerflex i länkarmarna fram så det hjälper nog till en del.
Det jag kan säga är att den är rätt slapp i fjädrar/dämpare för det som sitter på kommer från en bil som gått 30000 + mil så svårt att känna hur bussningarna funkar, men det är inga klonk eller andra ljud så där är jag nöjd.

Jag köpte mina från ebay och det är pro parts sweden fast made in Taiwan eller nåt, mina kom ifrån Kalifornien och gubben som skickade hade helsvenskt namn.

Har tyvärr slängt förpackningen men det var skickat från typ los Cabos eller liknande.

Jag vägrar ju verkstad så länge det går, mest för jag vill lära mig själv men även för att mitt jobb kostar inget bara tid och svett.

Den största fördelen är att jag får röra på mig, men att ha en egen verkstad med lyft och allt är ju rena drömmen så då hade jag inte vägrat verkstad utan bosatt mig där istället.

Dom jag köpte va också pro parts så det blir nog fint.

Jag håller helt med dig, jag försöker också undvika verkstad så långt jag bara kan.

Hängde du upp motorn i något extra när du lossade subframen eller litade du på övriga motorfästen skulle hålla motorn?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Skruvar till det
13 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:

JKDesign skrev:

Exakt, köpte du dina från florida också?

Jag kommer förmodligen lämna bort så en verkstad får göra bytet, men om jag får för mig att byta själv så vet jag vart det finns en bra beskrivning med bilder wink

Har du hunnit köra något med bilen? funkar bussningarna bra?

Jag har bara fulkört en del och det lilla jag kört så har det känts bra ( typ rakt fram och vända i en rondell och sen hem igen) så det har ju inte pressats nånting än och kan inte säga hur det var innan heller för jag har bara åkt med i denna bilen när nyllet hade den.

Jag har ju dessutom powerflex i länkarmarna fram så det hjälper nog till en del.
Det jag kan säga är att den är rätt slapp i fjädrar/dämpare för det som sitter på kommer från en bil som gått 30000 + mil så svårt att känna hur bussningarna funkar, men det är inga klonk eller andra ljud så där är jag nöjd.

Jag köpte mina från ebay och det är pro parts sweden fast made in Taiwan eller nåt, mina kom ifrån Kalifornien och gubben som skickade hade helsvenskt namn.

Har tyvärr slängt förpackningen men det var skickat från typ los Cabos eller liknande.

Jag vägrar ju verkstad så länge det går, mest för jag vill lära mig själv men även för att mitt jobb kostar inget bara tid och svett.

Den största fördelen är att jag får röra på mig, men att ha en egen verkstad med lyft och allt är ju rena drömmen så då hade jag inte vägrat verkstad utan bosatt mig där istället.

Dom jag köpte va också pro parts så det blir nog fint.

Jag håller helt med dig, jag försöker också undvika verkstad så långt jag bara kan.

Hängde du upp motorn i något extra när du lossade subframen eller litade du på övriga motorfästen skulle hålla motorn?

Jag hade pallbockar under sumpen och växellådan hela tiden, men när subframen skulle ut under bilen var ju pallbockarna ivägen så den korta stunden litade jag på höger och vänster motorfästen.
Med subframen undandragen så sattes pallbockarna tillbaka igen och jag hade en träregel mellan pallbock och sump för att inte påfresta aluminiumet i onödan.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
JKDesign
13 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Okej, känns lite småriskabelt.

Vad skulle du uppsakatta arbetstiden till om man bara skall byta bussningar utan att lacka upp subframen?

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Skruvar till det
13 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

JKDesign skrev:
Okej, känns lite småriskabelt.

Vad skulle du uppsakatta arbetstiden till om man bara skall byta bussningar utan att lacka upp subframen?

Ska inte subframen lackas så behöver du ju inte ta ut den från bilen för att byta bussningar ( instruktioner från wis )
Det gäller att ha rätt verktyg för ur och ipressning.

Jag tror ändå att det blir lättast att få ut gamla bussningar samt i med de nya om allt ligger på ett bord eller så.

Arbetstid......Demontera subframen runt 2-3 timmar kanske beroende på om allt lossar fint.

Om dina bussningar är lika slitna som mina var så ramlar själva gummit ur rätt lätt och kvar sitter stålinsatsen.

Jag ska inte svära på att denna insatsen tillhör bussningarna eller om de ska sitta kvar i subframen men jag bankade ut mina iaf och de nya HD  bussningarna sitter som berget ändå och går inte att röra alls när dom är monterade och sen sätter man ju även dit hylsan i mitten så det blir tokstumt.

Urpressning ca 1 timmes jobb.

Ipressning ca 10-15 min per bussning.

Montera tillbaka subframen  även där 2-3 timmar.

Jag gjorde ju mitt jobb med bussningar och lackning av subframen över flera dagar så arbetstiden är grovt uppskattat från min sida.

Jag hade inget avgassystem på plats ingen front inga hjul på så redan där är ju en del tid sparad.

Men räkna men en dags jobb och det går ju fortare om du får hjälp, jag gjorde mitt själv.

Men gillar man skruva så är det inget man vill ge en verkstad att göra för det blir dyrt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
JKDesign
13 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Skruvar till det skrev:

JKDesign skrev:
Okej, känns lite småriskabelt.

Vad skulle du uppsakatta arbetstiden till om man bara skall byta bussningar utan att lacka upp subframen?

Ska inte subframen lackas så behöver du ju inte ta ut den från bilen för att byta bussningar ( instruktioner från wis )
Det gäller att ha rätt verktyg för ur och ipressning.

Jag tror ändå att det blir lättast att få ut gamla bussningar samt i med de nya om allt ligger på ett bord eller så.

Arbetstid......Demontera subframen runt 2-3 timmar kanske beroende på om allt lossar fint.

Om dina bussningar är lika slitna som mina var så ramlar själva gummit ur rätt lätt och kvar sitter stålinsatsen.

Jag ska inte svära på att denna insatsen tillhör bussningarna eller om de ska sitta kvar i subframen men jag bankade ut mina iaf och de nya HD  bussningarna sitter som berget ändå och går inte att röra alls när dom är monterade och sen sätter man ju även dit hylsan i mitten så det blir tokstumt.

Urpressning ca 1 timmes jobb.

Ipressning ca 10-15 min per bussning.

Montera tillbaka subframen  även där 2-3 timmar.

Jag gjorde ju mitt jobb med bussningar och lackning av subframen över flera dagar så arbetstiden är grovt uppskattat från min sida.

Jag hade inget avgassystem på plats ingen front inga hjul på så redan där är ju en del tid sparad.

Men räkna men en dags jobb och det går ju fortare om du får hjälp, jag gjorde mitt själv.

Men gillar man skruva så är det inget man vill ge en verkstad att göra för det blir dyrt.

Tack så jätte mycket, får sparka igång wis när jag kommer hem.

Tror bussningarna kommer trilla ur relativt enkelt, det svåra kan ju bli som du säger att pressa i dom medans det hänger på plats. Är ju lite lev tid på bussningarna nu så jag hinner ju fundera lite iaf.

Men jag är precis som du, gillar att skruva själv och lämnar ogärna bort arbeten då dom flesta verkstäderna slarvar. Har sett för många exempel på halvdana arbeten för att det skall kännas okej. Känner man mekanikern är det ju en annan femma.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Inhaler
22 augusti 2014 · 45 Inlägg

JKDesign skrev:
Händer inte mycket fysiskt men planer smids hela tiden wink

Det som är på g är chassi uppgradering:

* valsa skärmkanter bak
* Byta till powerflex på samtliga positioner ( stegvis, med start asap )
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-62280a796e2fa1260d417e35e8599083.jpg

* Köpa och montera coilovers (just nu lutar det åt yellowspeed då jag gärna har justeringsmöjligheter på hårdheten.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c675bf2156f9ac2022db2a03267574b0.jpg

När allt är inpassa så ska jag shimsa bak själv innan jag lämnar in till hjulinställning. Tänkte köpa en sån här från ebay, för att få en hum om hur man ligger till allt eftersom man pillar med chassit.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-febe2ee771d72bb0761289a67cd77377.jpg

Ska bli djävulsk skönt att få en stabil bil igen och återföra hedern till aero'n wink

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Jag håller med tidigare "talare". Du borde verkligen söka jobb på recondfirma smile
Du har inte funderat på att plocka fram bläster och ta tag i underrede och upphängningar smile ?

Inhaler™
*[..Life came to a point where suffocation will be better then breathe..]
jojje81 George
22 augusti 2014 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:

JKDesign skrev:
Okej, känns lite småriskabelt.

Vad skulle du uppsakatta arbetstiden till om man bara skall byta bussningar utan att lacka upp subframen?

Ska inte subframen lackas så behöver du ju inte ta ut den från bilen för att byta bussningar ( instruktioner från wis )
Det gäller att ha rätt verktyg för ur och ipressning.

Jag tror ändå att det blir lättast att få ut gamla bussningar samt i med de nya om allt ligger på ett bord eller så.

Arbetstid......Demontera subframen runt 2-3 timmar kanske beroende på om allt lossar fint.

Om dina bussningar är lika slitna som mina var så ramlar själva gummit ur rätt lätt och kvar sitter stålinsatsen.

Jag ska inte svära på att denna insatsen tillhör bussningarna eller om de ska sitta kvar i subframen men jag bankade ut mina iaf och de nya HD  bussningarna sitter som berget ändå och går inte att röra alls när dom är monterade och sen sätter man ju även dit hylsan i mitten så det blir tokstumt.

Urpressning ca 1 timmes jobb.

Ipressning ca 10-15 min per bussning.

Montera tillbaka subframen  även där 2-3 timmar.

Jag gjorde ju mitt jobb med bussningar och lackning av subframen över flera dagar så arbetstiden är grovt uppskattat från min sida.

Jag hade inget avgassystem på plats ingen front inga hjul på så redan där är ju en del tid sparad.

Men räkna men en dags jobb och det går ju fortare om du får hjälp, jag gjorde mitt själv.

Men gillar man skruva så är det inget man vill ge en verkstad att göra för det blir dyrt.

Tack så jätte mycket, får sparka igång wis när jag kommer hem.

Tror bussningarna kommer trilla ur relativt enkelt, det svåra kan ju bli som du säger att pressa i dom medans det hänger på plats. Är ju lite lev tid på bussningarna nu så jag hinner ju fundera lite iaf.

Men jag är precis som du, gillar att skruva själv och lämnar ogärna bort arbeten då dom flesta verkstäderna slarvar. Har sett för många exempel på halvdana arbeten för att det skall kännas okej. Känner man mekanikern är det ju en annan femma.

Att pressa in nya ska inte va några problem.. eller har du tänkt ha org bussningar? (har inte läst tidigare kommentarer)  Med tex PF så e det lätt.. men kapar dom i mitten och för in dom på var sin sida av ramen.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
22 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Inhaler skrev:

JKDesign skrev:
Händer inte mycket fysiskt men planer smids hela tiden wink

Det som är på g är chassi uppgradering:

* valsa skärmkanter bak
* Byta till powerflex på samtliga positioner ( stegvis, med start asap )
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-62280a796e2fa1260d417e35e8599083.jpg

* Köpa och montera coilovers (just nu lutar det åt yellowspeed då jag gärna har justeringsmöjligheter på hårdheten.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c675bf2156f9ac2022db2a03267574b0.jpg

När allt är inpassa så ska jag shimsa bak själv innan jag lämnar in till hjulinställning. Tänkte köpa en sån här från ebay, för att få en hum om hur man ligger till allt eftersom man pillar med chassit.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-febe2ee771d72bb0761289a67cd77377.jpg

Ska bli djävulsk skönt att få en stabil bil igen och återföra hedern till aero'n wink

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Jag håller med tidigare "talare". Du borde verkligen söka jobb på recondfirma smile
Du har inte funderat på att plocka fram bläster och ta tag i underrede och upphängningar smile ?

Tack riktigt kul att höra wink tankar om egen rekond/lack firma finns alltid.

Jag hade verkligen velat lacka lite grejer under bilen. Skulle kännas gott i själen att ha det snyggt även under bilen smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
22 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:

Ska inte subframen lackas så behöver du ju inte ta ut den från bilen för att byta bussningar ( instruktioner från wis )
Det gäller att ha rätt verktyg för ur och ipressning.

Jag tror ändå att det blir lättast att få ut gamla bussningar samt i med de nya om allt ligger på ett bord eller så.

Arbetstid......Demontera subframen runt 2-3 timmar kanske beroende på om allt lossar fint.

Om dina bussningar är lika slitna som mina var så ramlar själva gummit ur rätt lätt och kvar sitter stålinsatsen.

Jag ska inte svära på att denna insatsen tillhör bussningarna eller om de ska sitta kvar i subframen men jag bankade ut mina iaf och de nya HD  bussningarna sitter som berget ändå och går inte att röra alls när dom är monterade och sen sätter man ju även dit hylsan i mitten så det blir tokstumt.

Urpressning ca 1 timmes jobb.

Ipressning ca 10-15 min per bussning.

Montera tillbaka subframen  även där 2-3 timmar.

Jag gjorde ju mitt jobb med bussningar och lackning av subframen över flera dagar så arbetstiden är grovt uppskattat från min sida.

Jag hade inget avgassystem på plats ingen front inga hjul på så redan där är ju en del tid sparad.

Men räkna men en dags jobb och det går ju fortare om du får hjälp, jag gjorde mitt själv.

Men gillar man skruva så är det inget man vill ge en verkstad att göra för det blir dyrt.

Tack så jätte mycket, får sparka igång wis när jag kommer hem.

Tror bussningarna kommer trilla ur relativt enkelt, det svåra kan ju bli som du säger att pressa i dom medans det hänger på plats. Är ju lite lev tid på bussningarna nu så jag hinner ju fundera lite iaf.

Men jag är precis som du, gillar att skruva själv och lämnar ogärna bort arbeten då dom flesta verkstäderna slarvar. Har sett för många exempel på halvdana arbeten för att det skall kännas okej. Känner man mekanikern är det ju en annan femma.

Att pressa in nya ska inte va några problem.. eller har du tänkt ha org bussningar? (har inte läst tidigare kommentarer)  Med tex PF så e det lätt.. men kapar dom i mitten och för in dom på var sin sida av ramen.

Shit va smart du är då smile jag har beställt poly bussningar proparts sweden eller va dom heter.

Ska lätt göra som du säger och dela dom wink då borde det nästan gå att byta utan att plocka loss hela subframen?

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
22 augusti 2014 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:

Tack så jätte mycket, får sparka igång wis när jag kommer hem.

Tror bussningarna kommer trilla ur relativt enkelt, det svåra kan ju bli som du säger att pressa i dom medans det hänger på plats. Är ju lite lev tid på bussningarna nu så jag hinner ju fundera lite iaf.

Men jag är precis som du, gillar att skruva själv och lämnar ogärna bort arbeten då dom flesta verkstäderna slarvar. Har sett för många exempel på halvdana arbeten för att det skall kännas okej. Känner man mekanikern är det ju en annan femma.

Att pressa in nya ska inte va några problem.. eller har du tänkt ha org bussningar? (har inte läst tidigare kommentarer)  Med tex PF så e det lätt.. men kapar dom i mitten och för in dom på var sin sida av ramen.

Shit va smart du är då smile jag har beställt poly bussningar proparts sweden eller va dom heter.

Ska lätt göra som du säger och dela dom wink då borde det nästan gå att byta utan att plocka loss hela subframen?

Ja.. meningen e ju att man ska spara massa onödigt arbete wink
Så dela bara bussningen med en riktigt vass kniv såga inte isär den för då försvinner det material vilket gör att hylsan blir nån millimeter för lång.. eller bussningen för kort. beror på hur man ser på det tongue  (hylsan ska du givetvis låta va som den e)

Sen e dom 2 mittersta bussningarna nån millimeter för små i diameter.. tror hålet i subben e 20mm och bussningarna man får e 19.. så där får man komma på nått... jag har en ide men eftersom jag inte provat om det funkar så vill jag inte ge dig det tipset smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
22 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:

Att pressa in nya ska inte va några problem.. eller har du tänkt ha org bussningar? (har inte läst tidigare kommentarer)  Med tex PF så e det lätt.. men kapar dom i mitten och för in dom på var sin sida av ramen.

Shit va smart du är då smile jag har beställt poly bussningar proparts sweden eller va dom heter.

Ska lätt göra som du säger och dela dom wink då borde det nästan gå att byta utan att plocka loss hela subframen?

Ja.. meningen e ju att man ska spara massa onödigt arbete wink
Så dela bara bussningen med en riktigt vass kniv såga inte isär den för då försvinner det material vilket gör att hylsan blir nån millimeter för lång.. eller bussningen för kort. beror på hur man ser på det tongue  (hylsan ska du givetvis låta va som den e)

Sen e dom 2 mittersta bussningarna nån millimeter för små i diameter.. tror hålet i subben e 20mm och bussningarna man får e 19.. så där får man komma på nått... jag har en ide men eftersom jag inte provat om det funkar så vill jag inte ge dig det tipset smile

Dom tipsen du kommit med räcker mer än väl, istället för en hel dag lär ju detta kunna gå på några timmar iaf.

Har läst att dom mittersta bussningarna skall vara annorlunda på typ -02 och framåt men aldrig någon som skrivit vad som varit annorlunda. Du får gärna pma din id'ee om du känner för det smile

Annars lär jag ligga och klura ut något men 1mm i diameter är inte mycket:( svarva en hylsa på 0,5mm känns tunt.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
22 augusti 2014 · 1 956 Inlägg

PM skickat.. prova om du vill och återkom om hur det funkar smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang