JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 667 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
22 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
PM skickat.. prova om du vill och återkom om hur det funkar smile

Har inte fått bussningarna än men ja kommer ta bilder och lägga upp i tråden när bytet sker.

Ska bli kul att känna skillnaden för dom som sitter där nu är inte mycket att hänga i granen wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Skruvar till det
22 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
PM skickat.. prova om du vill och återkom om hur det funkar smile

Har inte fått bussningarna än men ja kommer ta bilder och lägga upp i tråden när bytet sker.

Ska bli kul att känna skillnaden för dom som sitter där nu är inte mycket att hänga i granen wink

Är det så annorlunda på 02- mot min 01:a för jag märkte ingen skillnad på de bussningarna i mitten mot övriga.
Tummar man inte på hållbarheten om man delar på bussningarna, men förstår att man vill slippa ta ner hela subframen.
Tycker dock att powerflex i såfall skulle ha tillverkat subframebussningarna tvådelade som tex bakvagnsbussningarna är.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Inhaler
23 augusti 2014 · 45 Inlägg

JKDesign skrev:

Inhaler skrev:

JKDesign skrev:
Händer inte mycket fysiskt men planer smids hela tiden wink

Det som är på g är chassi uppgradering:

* valsa skärmkanter bak
* Byta till powerflex på samtliga positioner ( stegvis, med start asap )
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-62280a796e2fa1260d417e35e8599083.jpg

* Köpa och montera coilovers (just nu lutar det åt yellowspeed då jag gärna har justeringsmöjligheter på hårdheten.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c675bf2156f9ac2022db2a03267574b0.jpg

När allt är inpassa så ska jag shimsa bak själv innan jag lämnar in till hjulinställning. Tänkte köpa en sån här från ebay, för att få en hum om hur man ligger till allt eftersom man pillar med chassit.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-febe2ee771d72bb0761289a67cd77377.jpg

Ska bli djävulsk skönt att få en stabil bil igen och återföra hedern till aero'n wink

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Jag håller med tidigare "talare". Du borde verkligen söka jobb på recondfirma smile
Du har inte funderat på att plocka fram bläster och ta tag i underrede och upphängningar smile ?

Tack riktigt kul att höra wink tankar om egen rekond/lack firma finns alltid.

Jag hade verkligen velat lacka lite grejer under bilen. Skulle kännas gott i själen att ha det snyggt även under bilen smile

Ja det låter som bra tankar big_smile
Jovisst, vetskapen om att den kanske inte är lika välputsad under kanske kan irretera en aning.
Så fort du lyckas pressa in en pelarlift nånstans så är det bara att börja ta del för del wink

Inhaler™
*[..Life came to a point where suffocation will be better then breathe..]
JKDesign
23 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Hade man haft garage och en bil extra hade det bara varit att skruva isär allt.

Nu får det bli att man gör det i farten.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Inhaler
23 augusti 2014 · 45 Inlägg

JKDesign skrev:
Hade man haft garage och en bil extra hade det bara varit att skruva isär allt.

Nu får det bli att man gör det i farten.

Ja precis.
Det är nackdelen med att inte ha ett vettigt ställe att meka på sad

Inhaler™
*[..Life came to a point where suffocation will be better then breathe..]
JKDesign
25 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Hej gott folk,

Väntar på subframe bussningar fortfarande och så mkt annat händer inte men lite iaf.

Har bytt det k-staget som strulade sist, fick kapa den nedra infästningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e7465e0c0704dc3f044d01dc9b935afb_tn.jpg
På med det nya
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f6a0983da19a7d7ff0542cbf88b71d0c_tn.jpg
Sen har jag bytt P-plats så jag har iaf ena sidan fri ifrån dörruppslag och ser bilen ifrån lägenheten = 24/7
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c2a9ac2f4c150afc921c6ae6d8ee3751_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4ac8eb9753a33a20c4b3104355da98b5_tn.jpg

Sist jag var i kalmar såg jag en 2014 Audi RS6, blev riktigt sugen på att göra en diffusor i kolfiber likt denna
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-367c2ead42cba92b8ebccd2f34795a38_tn.jpg
Utblåsen har jag ju redan wink

+ eventuellt ska det köpas lite kolfiber!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Joel0666
25 augusti 2014 · 428 Inlägg

Med den diffusorn så kommer den bli fet wink

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013
Saab 93 (2010)
JKDesign
25 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Väntan blev inte så lång smile beställde 13e och dom kom fram 25e direkt i brevlådan. 12 dagar från usa är inte något att klaga på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f3df437cabba55f0f88f330c87a53c7_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-014e9c579f8b07e64c3846570bb098f9_tn.jpg

Får planera in byte snarast... Frågan är bara hur man byter alla utan att behöva droppa subframen.

1. Lossa alla bultar så dom bara hänger i några gängor och ta en i taget.

2. Lossa vänster sida först sen höger.

3. Lossa fram först sen bak.

Vilket tror ni är att föredra?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
25 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Joel0666 skrev:
Med den diffusorn så kommer den bli fet wink

Tror jag med smile dock har jag sagt att denna bilen skall se hyfsat original ut...

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Joel0666
25 augusti 2014 · 428 Inlägg

JKDesign skrev:

Joel0666 skrev:
Med den diffusorn så kommer den bli fet wink

Tror jag med smile dock har jag sagt att denna bilen skall se hyfsat original ut...

Du ändrar inget. Du göra bara lite justeringar smile

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013
Saab 93 (2010)
JKDesign
25 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Joel0666 skrev:

JKDesign skrev:

Joel0666 skrev:
Med den diffusorn så kommer den bli fet wink

Tror jag med smile dock har jag sagt att denna bilen skall se hyfsat original ut...

Du ändrar inget. Du göra bara lite justeringar smile

Det gillar jag smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
25 augusti 2014 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:
Väntan blev inte så lång smile beställde 13e och dom kom fram 25e direkt i brevlådan. 12 dagar från usa är inte något att klaga på.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f3df437cabba55f0f88f330c87a53c7_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-014e9c579f8b07e64c3846570bb098f9_tn.jpg

Får planera in byte snarast... Frågan är bara hur man byter alla utan att behöva droppa subframen.

1. Lossa alla bultar så dom bara hänger i några gängor och ta en i taget.

2. Lossa vänster sida först sen höger.

3. Lossa fram först sen bak.

Vilket tror ni är att föredra?

Jag skulle gå på alternativ nr1 smile
Dåligt att du inte fråga om jag också ville ha tycker jag tongue

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
25 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Väntan blev inte så lång smile beställde 13e och dom kom fram 25e direkt i brevlådan. 12 dagar från usa är inte något att klaga på.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f3df437cabba55f0f88f330c87a53c7_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-014e9c579f8b07e64c3846570bb098f9_tn.jpg

Får planera in byte snarast... Frågan är bara hur man byter alla utan att behöva droppa subframen.

1. Lossa alla bultar så dom bara hänger i några gängor och ta en i taget.

2. Lossa vänster sida först sen höger.

3. Lossa fram först sen bak.

Vilket tror ni är att föredra?

Jag skulle gå på alternativ nr1 smile
Dåligt att du inte fråga om jag också ville ha tycker jag tongue

Sweet, ja det kunde jag ju gjort. Du kan få länken på pm wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
nyllet
26 augusti 2014 · 2 564 Inlägg

kan bli riktigt snyggt wink

har inte funderar på 9-3 difusor istället ?

gissar på en RS6 är dyr köpa ? tongue eller hade tänkt göra en helst själv ?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
26 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Väntan blev inte så lång smile beställde 13e och dom kom fram 25e direkt i brevlådan. 12 dagar från usa är inte något att klaga på.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f3df437cabba55f0f88f330c87a53c7_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-014e9c579f8b07e64c3846570bb098f9_tn.jpg

Får planera in byte snarast... Frågan är bara hur man byter alla utan att behöva droppa subframen.

1. Lossa alla bultar så dom bara hänger i några gängor och ta en i taget.

2. Lossa vänster sida först sen höger.

3. Lossa fram först sen bak.

Vilket tror ni är att föredra?

Jag skulle gå på alternativ nr1 smile
Dåligt att du inte fråga om jag också ville ha tycker jag tongue

Lossa alla så dom bara sitter på några gängor, lossa motorfästets stora mutter bak och stabilisatorstaget mellan lådan och subframe.
Sen ta tex vänster sida och sen höger så borde det inte va problem om du nu ska sätta dit dom delade.
En domkraft under varje sida subframen är aldrig fel, och en pallbock under motorn nånstans.
Kör på nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
JKDesign
26 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

nyllet skrev:
kan bli riktigt snyggt wink

har inte funderar på 9-3 difusor istället ?

gissar på en RS6 är dyr köpa ? tongue eller hade tänkt göra en helst själv ?

Tack, tror det kan bli bra.

Jag hade tänkt göra själv isf, blir bäst passform på det viset wink

En OEM RS6 Diffusor i kolfiber hade nog kunnat bli det dyraste på hela bilen smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
26 augusti 2014 · 4 442 Inlägg

Skruvar till det skrev:

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Väntan blev inte så lång smile beställde 13e och dom kom fram 25e direkt i brevlådan. 12 dagar från usa är inte något att klaga på.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f3df437cabba55f0f88f330c87a53c7_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-014e9c579f8b07e64c3846570bb098f9_tn.jpg

Får planera in byte snarast... Frågan är bara hur man byter alla utan att behöva droppa subframen.

1. Lossa alla bultar så dom bara hänger i några gängor och ta en i taget.

2. Lossa vänster sida först sen höger.

3. Lossa fram först sen bak.

Vilket tror ni är att föredra?

Jag skulle gå på alternativ nr1 smile
Dåligt att du inte fråga om jag också ville ha tycker jag tongue

Lossa alla så dom bara sitter på några gängor, lossa motorfästets stora mutter bak och stabilisatorstaget mellan lådan och subframe.
Sen ta tex vänster sida och sen höger så borde det inte va problem om du nu ska sätta dit dom delade.
En domkraft under varje sida subframen är aldrig fel, och en pallbock under motorn nånstans.
Kör på nu.

Tack så mycket för beskrivningen, Helt perfekt!

Jag kommer dela på dom och montera + Jojjes copyright lösning på mitten bussningarna wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Skruvar till det
26 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:

jojje81 skrev:

Jag skulle gå på alternativ nr1 smile
Dåligt att du inte fråga om jag också ville ha tycker jag tongue

Lossa alla så dom bara sitter på några gängor, lossa motorfästets stora mutter bak och stabilisatorstaget mellan lådan och subframe.
Sen ta tex vänster sida och sen höger så borde det inte va problem om du nu ska sätta dit dom delade.
En domkraft under varje sida subframen är aldrig fel, och en pallbock under motorn nånstans.
Kör på nu.

Tack så mycket för beskrivningen, Helt perfekt!

Jag kommer dela på dom och montera + Jojjes copyright lösning på mitten bussningarna wink

Ja den där Jojje har många lösningar, jag behöver lösa 2 avdragna pinnbultar till grenröret har han nån idè där tror du eller har du själv nåt fiffigt knep.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
jojje81 George
26 augusti 2014 · 1 956 Inlägg

Skruvar till det skrev:

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:

Lossa alla så dom bara sitter på några gängor, lossa motorfästets stora mutter bak och stabilisatorstaget mellan lådan och subframe.
Sen ta tex vänster sida och sen höger så borde det inte va problem om du nu ska sätta dit dom delade.
En domkraft under varje sida subframen är aldrig fel, och en pallbock under motorn nånstans.
Kör på nu.

Tack så mycket för beskrivningen, Helt perfekt!

Jag kommer dela på dom och montera + Jojjes copyright lösning på mitten bussningarna wink

Ja den där Jojje har många lösningar, jag behöver lösa 2 avdragna pinnbultar till grenröret har han nån idè där tror du eller har du själv nåt fiffigt knep.

Biltema har verktyg för att få ut avdragna bultar...

Jag skulle dock utöver att använda verktyget som kallas för "grisapitt" se till att smörja med 5-56 eller liknande nån dag innan... och när man väl står där och ska försöka få ur bulten så skulle jag värma ordentligt på och runt bulten.
Varför? Jo för att alu har ett par ggr högre utvigning än stål när det värms vilket gör att bulten "släpper" från gängorna och därmed e den relativt enkel att skruva ut smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Skruvar till det
26 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

jojje81 skrev:

Skruvar till det skrev:

JKDesign skrev:

Tack så mycket för beskrivningen, Helt perfekt!

Jag kommer dela på dom och montera + Jojjes copyright lösning på mitten bussningarna wink

Ja den där Jojje har många lösningar, jag behöver lösa 2 avdragna pinnbultar till grenröret har han nån idè där tror du eller har du själv nåt fiffigt knep.

Biltema har verktyg för att få ut avdragna bultar...

Jag skulle dock utöver att använda verktyget som kallas för "grisapitt" se till att smörja med 5-56 eller liknande nån dag innan... och när man väl står där och ska försöka få ur bulten så skulle jag värma ordentligt på och runt bulten.
Varför? Jo för att alu har ett par ggr högre utvigning än stål när det värms vilket gör att bulten "släpper" från gängorna och därmed e den relativt enkel att skruva ut smile

Jag har en låda från biltema med utdragare som passar i hylsa till 1/2" hylsnyckeln sen har jag även en liten låda med smalare utdragare också från biltema som visade sig funka bra när jag fick loss den innersta bulten till det bakre motorfästet men det känns som dom är för klena.

Värma får jag ju göra såklart, har tyvärr bara en lite gasbrännare men det borde funka också 5-56 Check!!
Tack för bra tips.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang