Liten turbo som laddar större turbo!

Razers
28 augusti 2011 · 10 Inlägg

Har lite funderingar bara om hur man gör när man använder en mindre turbo som laddar en större turbo, kolla mitt fotoalbum på funderingar så får ni se hur jag tänkt mig att det skulle gå till.

Finns nog många intressanta funderingar kring det skulle jag tro tongue


Så hur gör man för att ladda en större turbo med en mindre turbo?

Volvo 142 (1973)
Volvo 144 dl "B20 Turbo" (1973)
Dansken-
28 augusti 2011 · 950 Inlägg

Det är väl typ den man gör på vissa moderna värstingdieselmotorer. Ett exempel är SAAB TTID

Senast redigerat av Dansken- (28 augusti 2011)

Panzar_Audi
28 augusti 2011 · 820 Inlägg

2stegs-överladdning, som "Dansken-" skrev är det vanligt på väldigt mycket trimmade dieslar, forskat litegrann i ämnet då jag funderade på att göra detta på min gamla 760 tdic, men det är tydligen väldigt noga att man matchar aggregaten bra annars kan det bli pannkaka.

Om man säger
Big Al Dr. Turbo
29 augusti 2011 · 459 Inlägg

Det du tänker göra Razers är 2-stegs turboladdning i serie. Detta är väldigt effektivt sätt för att få riktigt snabb spoolup samt ha väldigt höga laddtryck och fortfarande kunna ha hög effekt.

Ska man ska göra en 2-stegs serieöverladdning med turbo så finns det några saker man ska tänka på.
Den stora turbon ska trycka luften igenom den lilla turbon.
Den stora turbon ska väljas efter den maximala effekt man har tänkt, har man tänkt sig 500hk så sätter man heltenkelt dit en 500hk turbo.
Wastegaten på den lilla turbon ska vara rejält överdimensionerad då man inte vill att den lilla ska vara en "propp" när den stora turbon senare kommer igång.
Dubbla intercoolers är att föredra då luften ur den stora kommer vara hög och man kommer att tappa mycket effekt pga den varma luften och man riskerar också att bland annat få kompressorn på den lilla turbon att lossna då muttern ofta sitter fast med locktite om man inte använder intercooler mellan turbosen.

Annars så måste jag säga att det är fortfarande ganska lite byggen som gjorts med dubbelturbo på detta sätt, så mycket är på exprimentnivå fortfarande. Bland annat dethär med matchningen av hur liten den lilla turbon ska vara för att man ska få ut det mesta av anläggningen, precis som Panzar_Audi sa. Så tyvärr så kan jag inte hjälpa dig om hur matchningen av den lilla turbon ska göras då jag har för fått info om för få praktiska exempel för att kunna analysera något om det.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
JoeyJ
29 augusti 2011 · 502 Inlägg

finns kitt att köpa till Supra big_smile

http://img38.imageshack.us/img38/5411/blcompoundstand1.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5005/blcompound8.jpg

har också kollat lite på det och hur mycket man än räknar på det så blir det nog ändå lite trial and error innan man får det att funka ordentligt i praktiken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang