Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

Youngblood skrev:
Jag tycker att det känns som pest eller kolera. Därför tänker jag inte rösta i år heller.
Värdelöst.. politiker står inte högt i kurs hos mig.

Däremot gillar jag Gustav Fridolin. Han verkar vara en vettig kille. Tänk om flera av politikerna var mer som honom... då skulle nog t.o.m. jag kunna tänka mig att rösta.

Gustav är riktigt bra och väldigt vettig på flera punkter. Varför inte ta tillfället i akt att gå och använd din röstsedel, det gör ju iaf nån skillnad och du har tagit del av den demokratiska rättighet att du faktiskt kan gå och rösta/göra skillnad.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
BoraV6
3 september 2006 · 677 Inlägg

jonesono skrev:

Delerium skrev:
En sak jag undrar över är alla ni som säger är inte alls så insatt/bryr mig inte blir nog S, M Kd osv.

Bara jag som blir mörkrädd ?

jag menar är ni så bekväma av er? vill ni inte ha förbättring?

En till här som blir mörkrädd.. ren och skär förslapphet. Att inte ens rösta är ju att frånsäga sig sin demokratiska rättighet att påverka. Vissa undrar man om de ens läst vad det  parti de skall rösta på verkligen/egentligen står för.

Tror att det tyvärr är många som inte fattar att allt i deras vardag är uppbyggt på ett politiskt system. Allt man gör och inte gör, allt du kan göra och inte göra, allt du får göra och inte göra mm mm beror på politik.

Du påverkas ju hela tiden, i skolan, på jobbet, när du handlar. Och tom när du sitter hemma i soffan.

Men många fattar inte det!

jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

lustgasen skrev:
Det blir ju givet MP, utan en bra miljö äre ju svårt att leva.. Sen kan man ju bygga upp samhället efter det..men som det ser ut nu så har vi ingen jord om några årtionden!!!!!!!

Det tragiska är bara att det finns inte många som tänker långsiktigt.. där miljön är av den största långsiktiga vikt. Men som sagt, det finns egoism och korkad egoism.. tragiskt att allt för många tillämpar den senare delen med tanke på hur man ser på miljötänket. Långsiktigt miljötänkande är tyvärr allt för främmande och "skadligt" för många människors intressen, som vägrar bestämt att förändra sitt beteende som de har gjort i många herrans år och aldrig kan tänkas ändra på sig.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

N0kan skrev:

lustgasen skrev:
Det blir ju givet MP, utan en bra miljö äre ju svårt att leva.. Sen kan man ju bygga upp samhället efter det..men som det ser ut nu så har vi ingen jord om några årtionden!!!!!!!

hehe, jag har faktiskt också tänkt på miljöpartiet, har ingen aning om vad dem förespråkar förutom miljö och livskvalitet, men läste en debattartikel skriven av en miljöpartist och det lät väldigt bra ^^,

Läs en sammanfattning eller ett utdrag ur deras valmanifest.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
3 september 2006 · 1 290 Inlägg

lundwall skrev:

laynus skrev:
är det nån som har nått tycke om invandrar strömmen??

Ja. Vi behöver fler invandrare som kan arbeta. På tok för många jobb som svenskarna inte vill ha eller inte är kompetenta nog att få.

Fler invandrare???? De räcker inte med dom tusentals som kommer varje år?! Så enögd att du inte ser vart vi är påväg nånstans????

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

Granholm skrev:
seriöst att vi inte kommer ha nån jord om några årtionden är ju bara bullshit..
sen är det klart att man ska tänka på dom nästa generationer men vi klarar nog oss fint

Ja, ett par årtionden är att ta i helt klart. Men man måste försöka tänka långsiktigt.. tänk på att det kan handla om din egen släkt i framtiden som kan råka illa ut, bara för att inte folk tänker (överhuvudtaget undrar man ibland) sig för. Att vi klarar oss fint, ja det är väl nästan självklart.. men att bara bry sig om sig själv är korkat.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

lustgasen skrev:
Det blir ju givet MP, utan en bra miljö äre ju svårt att leva.. Sen kan man ju bygga upp samhället efter det..men som det ser ut nu så har vi ingen jord om några årtionden!!!!!!!

Hur i helvete kan man vara så dum???? Tror du verkligen att SVERIGE kan rädda jorden?? HAHA! Spelar ingen jävla roll hur vi än försöker med källsortering eller andra bilar som exempel! Tror du ryssarna med fler bryr sig lika??! Får se vad du säger sen när miljöpartiet inför nå bilförbud i hela Sverigen och du sitter där i häst o vagn! Skulle ALDRIG i hela jävla livet lägga en röst på miljöpartiet! Idioter som sitter med där! Sen så åker vissa medlemmar bil där! Okej... hm... De är precis som att en manlig FI medlem skulle spöa på sin fru...

Det finns något som heter föregå med gott exempel.. om flera andra länder märker att det Sverige gör fungerar bra, kan de också försöka tillämpa det samma.. iaf sträva åt det hållet. Tror du på fullaste allvar att miljöpartiet vill införa ett bilförbud i sverige.. ja, då kan jag inte hjälpa dig tillbaks till verkligheten längre.

Sen att man är så korkad så man inte förstår vad jämställdhet betyder och innebär, ja det lämnar jag för den det berör att klura ut. Inte för att jag läst igenom FI:s partiprogram, men de är ju iaf för jämställdhet och det finns många tecken lite här och var på att det inte gillas överallt. Åter igen befängt!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

granada75 skrev:
Det blir Djurensrätt för mig.
Normalt röstar jag aldrig på något parti, Men i år blir det min första röst.

Har ledsnat på att se hur djur blir behandlade, Speciellt försöksdjur.

då kan du ju lika gärna rösta på sverige demokraterna dom vill stoppa all djurförsök

Ja, var de inte de som ville införa invandrarförsök? Alltså djurförsök på invandrare? Eller behandla invandrare som djur? Eller hur var det nu? Ja just de, sd tycker invandrare är pest och pina som förstör den "äkta svenskheten" och vill porta dem för all framtid..  hrmm när blev inavel tillåtet någon?!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

laynus skrev:

golfarn_nr1 skrev:
Tycker de är på väg åt helvetes fel håll! Undrar bara var vi kommer sluta nånstans.... =/

aa samma här big_smile man kan inte tänka socialt i alla tillfällen, dom flesta lever ju på bidrag varför ska vi betala för dom flesta som kommer in? jag säger inte att alla, men dom flesta invandrarna som har 5-7 barn, dom barna blir inte uppfostrade riktigt, o börja kriminellt när dom är 15år med inbrott, stölder skadegörelser... har flera exempel om nån vill veta.. när jag var i stockholm på semestern var vi på stadium och en invandrarfamilj var där (mamma + flera x barn) en flicka i den familjen ca 5år var hon, hon ramlade o började grina hon sprang till mamman, vet ni vad mamman gjorde? hon ignorerade ungen o fortsatte, är det så ungar ska bli uppfostrade?  tycker inte om invandrar politiken i sverige.. :S   /Linus

är det nån som tycker det samma eller har nån annan åsikt? skriv!!!

Å herre jävlar! Det ena inlägget mer inavlat än det andra.."jag säger inte att alla, men dom flesta invandrarna som har 5-7 barn, dom barna blir inte uppfostrade riktigt, o börja kriminellt när dom är 15år med inbrott, stölder skadegörelser...".. ja det var ju riktigt snyggt skrivet, och jag förmodar att du även har statistik på detta uttalande?! Och du har även belägg för att de flesta invandrarfamiljer med 5-7 barn inte heller kan uppfostra sina barn? Då kan med andra ord infödda svenskar uppfostra sina barn? Och det lyckas i alla lägen? Och så avslutar vi med ett fint exempel och vips så blir man sverigedemokrat. Vet du vad jag inte tycker om? Dumhet borde ibland vara straffbart! Hur kommer det sig att det finns ett "vi-och-dom"-samhälle?? Därför att du och dina gelikar (med samma åsikter) VILL att det skall göras åtskillnader mellan ljus- och mörkhyade människor, invandrare-svenskar, you name it! Ja, det finns givetvis mörkhyade svenskar som har fötts här i landet, men det stryker ju också med. Den utbredda rasismen/smygrasismen är något jag hatar och tycker är så urbota korkad, så man undrar hur fan människor egentligen är funtade!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

lundwall skrev:

laynus skrev:
är det nån som har nått tycke om invandrar strömmen??

Ja. Vi behöver fler invandrare som kan arbeta. På tok för många jobb som svenskarna inte vill ha eller inte är kompetenta nog att få.

Fler invandrare???? De räcker inte med dom tusentals som kommer varje år?! Så enögd att du inte ser vart vi är påväg nånstans????

Så "gul-och-blå"-ögd att du inte fattar vilka orsaker det finns för det sker invandring?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
3 september 2006 · 1 290 Inlägg

Men lägg ner nu för i helvete!! Ser du vilka problem invandringen skapar?! Eller vart fan bor du????

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
jonesono Personal- och beteendevetare
3 september 2006 · 1 082 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
Men lägg ner nu för i helvete!! Ser du vilka problem invandringen skapar?! Eller vart fan bor du????

Det jag ser problem med är de problem som skapas pga den höga andelen smygrasism i samhället, där man vill skilja människor åt. Det gör att invandrare i de flesta fall hamnar i utkanten och ofta blir bosatta i områden där det i många fall redan är taskigt ställt. Bara det faktum att man stämplar invandrare som invandrare, så har man redan byggt upp ett "vi-och-dom".

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ghost_boy83 CREW
4 september 2006 · 2 594 Inlägg

jonesono skrev:

lustgasen skrev:
Det blir ju givet MP, utan en bra miljö äre ju svårt att leva.. Sen kan man ju bygga upp samhället efter det..men som det ser ut nu så har vi ingen jord om några årtionden!!!!!!!

Det tragiska är bara att det finns inte många som tänker långsiktigt.. där miljön är av den största långsiktiga vikt. Men som sagt, det finns egoism och korkad egoism.. tragiskt att allt för många tillämpar den senare delen med tanke på hur man ser på miljötänket. Långsiktigt miljötänkande är tyvärr allt för främmande och "skadligt" för många människors intressen, som vägrar bestämt att förändra sitt beteende som de har gjort i många herrans år och aldrig kan tänkas ändra på sig.

men snälla tycker mp är ute då när dom komm fanns inget miljö tänkande men nu har ju alla parti ha ett bra miljö program vet att sossarna har gjort ett jäkla jobb som införtsopsortering mm bara i östersund har dom lyckats fått ett miljösertifikat så jag tycker mp inte har nån speciell miljö täng om man tittar på dom andra partierna

peternb84
4 september 2006 · 199 Inlägg

jonesono skrev:

Youngblood skrev:
Jag tycker att det känns som pest eller kolera. Därför tänker jag inte rösta i år heller.
Värdelöst.. politiker står inte högt i kurs hos mig.

Däremot gillar jag Gustav Fridolin. Han verkar vara en vettig kille. Tänk om flera av politikerna var mer som honom... då skulle nog t.o.m. jag kunna tänka mig att rösta.

Gustav är riktigt bra och väldigt vettig på flera punkter. Varför inte ta tillfället i akt att gå och använd din röstsedel, det gör ju iaf nån skillnad och du har tagit del av den demokratiska rättighet att du faktiskt kan gå och rösta/göra skillnad.

Gå in på www.riksdagen.se och läs hans förslag och se vad resten av riksdagsledamöterna (även hans eget parti) har tyckt om hans förslag...

andast Fjant
4 september 2006 · 187 Inlägg

BoraV6 skrev:
Fattar inte var ni fått att man med en borgar regering skulle få mindre pengar ifrån.

Du kommer få mer utgifter, men också högre lön!

Och ni som känner empati för de som har det svårt borde verkligen inte rösta på sossarna. Deras system fungerar ju skit!

För att citera mig själv!

BoraV6 skrev:
Dock är jag fortfarande mycket orolig att folk i min närhet får det sämre.

Tex farsan är sjukpensionär, morsan delvis sjukskriven pga fibromyalgi, och ex flickvän som står mig mycket nära är 23år gammal och kommer troligtvis aldrig kunna jobba mer än 50% på grund av sjukdom.
Men samtidigt är jag trött på den här skiten!
Farsan vill jobba eftersom han bara några år efter ha tvingats till att bli sjukpensionär tillfrisknade och insisterade på att han kunde jobba iaf 50%. Men fick nej av f-kassan.
Vilket dessutom innebär att när han fyller 65 går han från sjukpensionär till vanlig pensionär och den allmäna pensionen är ju inte så hög om man slutade jobba som 40 åring med ett kraschat privat företag i ryggen! Vilket innebär inga pengar som går att leva för.

Ex flickvännen har inte blivit betrodd av f-kassan och har levt på mindre än existensminimum i över 2 år. Och Sociala bryr sig inte eftersom de tycker att det är a-kassan som ska betala för försäkringskassan anser att hon kan jobba 50%. Men a-kassan vill inte betala för hon nekar alla jobb och utbildningar hon blir erbjuden för hon klarar inte av dom.

So fuck de system!
Måste bli en ändring så att systemet funkar.
Och sossarna spenderar så mycket pengar på bidrag till de som inte behöver att vi snart kommer att få se en statsskuld i taket eller nära och kära som lever som uteliggare trots "ett  socialt system"

Och varför finns det uteliggare i Sverige när vi har ett sånt välfärdssystem? Jo för att systemet inte funkar utan bara kostar pengar.
Roffe i kyrkparken fryser varje natt, men han har råd med öl!

Nej, nu får det va slut på tramms!

Jag är fortfarande orolig att det blir svårt för mina nära och kära. Men det som redan är ett sånt helvete lär ju inte kunna bli sämre!

Så blått blir det!

Nu kan jag inte låta bli att garva min vän. Ni kommer att bli hemlösa lodisar om de blå får makten. Förstår du verkligen inte det? Detta är ju samma dumhet som fick nazityskland att bli som det blev - en människa med pondus predikar och de som inte förstår bättre än att verkligheten ser ut som Alliansen målar upp tror på det - utan att fråga sig själva om det är realistiskt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ang. invandrar politiken så finns det uppenbara problem - framför allt här i Skåne och i storstäderna. De som påstår att det är invandrarnas fel har nog ungefär lika fel som de som säger att det är vi svenskar som skapar problemen. Kombinationen av invandrares bekvämlighet och svenskars bristande tålamod skapar problem. Vi har en situation här där jag bor där svenskar (framförallt inte tjejer) vågar gå ut själva pga rädslan för invandrare. Även om dessa individer kanske inte fått de optimala förutsättningarna för att etablera sig i ett svenskt samhälle  så handlar det faktiskt om vilja och inställning också. Man måste vilja för att lyckas.
Jag är för arbetskraftsinvandring men då ska invandrarna arbeta också - inte som det är nu när de bara är en enorm utgift.

Har en släkting som undervisar interner på ett av sveriges största fängelser. Hon har OFTA hela klasser utan svenskspråkiga elever. På just denna anstalt är det ca 70% förstagenerationsinvandrare 30% svenskar. Då ska man tillägga att invandrare är kraftigt underrepresenterade sett till folkmängd - så de som säger att det inte finns ett problem är ju helt ute och cyklar.

Det finns en annan mentalitet hos invandrare - svensk politik har presenterat förslag på åtgärder utan framgång. Vad sägs om att ev. ha en "prövotid" på 5 år eller något i den stilen. Blir man fälld för något brott under den tiden så är det hemresa som gäller. Man ska också kräva språkkunskaper och inte acceptera arbetslöshet. Jag tycker inte dessa krav är mer än vad som kan förväntas från en person som ska få en ny chans i ett nytt land.

Senast redigerat av andast (4 september 2006)

Alzheimers - New Friends Everyday!
BMW 740i "6-vxl" (1995)
abe-gbg
4 september 2006 · 83 Inlägg

tackar andast för några mkt vättiga åsikter!

Min mening är att som läget är nu så är de katastrof, i invandrar täta områden så är ungdomskriminaliteten sjukt hög, det är inte bara invandrarna som begår brott utan även "svenskarna".
Det där med 5års prövotid håller jag med om, om du nu får tillåtelse att komma in i vårat land får du väl se till att göra rätt för dej oxå, åtminstone med att följa lagar o regler i landet. o snarast även skaffa ett jobb.
men om man nu inte har något skam i kroppen och går ut o börjar begå brott eller bara sitter o lever på det nya landets bidrag då ska man få sig en enkelbiljett tillbaka dit man kom från, oavsett hur förföljd man va/är där. om de nu va så hemskt där så kunde dom väl ta de som motivation till att integrera sig... ?

Min mening är att man mer eller mindre ska stänga gränserna (finns alltid special fall) och se till o städa upp och få ordning på alla stackars (jag tycker iaf de är synd om dem) invandrare som hamnat i av sociala myndigheterna uppbyggda gettoh områden. ge dom möjlighet att flytta till andra områden i sverige. se till att locka dit "vanliga svenssons" för att få dö på fördommar och vi o dom samhället.

Rösta Blått
/abe

Senast redigerat av abe-gbg (4 september 2006)

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience
dremok
5 september 2006 · 1 Inlägg

Jag röstar lätt på Linda Rosings parti, Unika Partiet! Lyssna bara på den här asgrymma låten som några gjort till hennes ära:
http://www.dremok.be/unika.partiets.sto … .linda.mp3

Tyrung
5 september 2006 · 1 Inlägg

Ahaja... va bara inne och kollade en snabbis på sidan, kollade lite på bilar o så..kommer nog ej vara inne nåt mer efter detta, vill ni diskutera vidare adda msn, andersson_ns@hotmail.com ... hittade iaf denna topic om politik.. Jag är lite lätt förvånad över att så många tänker rösta på M .. Jag tycker om FP rätt mycket, dom har strängare invandringspolitik ... men dom är inget för mig. Jag ska rösta på NSF smile Jag vill ha en klar förändring i samhället smile Enda utvägen är NSF smile
Ha det smile

Founder
5 september 2006 · 1 414 Inlägg

Tyrung skrev:
Ahaja... va bara inne och kollade en snabbis på sidan, kollade lite på bilar o så..kommer nog ej vara inne nåt mer efter detta, vill ni diskutera vidare adda msn, andersson_ns@hotmail.com ... hittade iaf denna topic om politik.. Jag är lite lätt förvånad över att så många tänker rösta på M .. Jag tycker om FP rätt mycket, dom har strängare invandringspolitik ... men dom är inget för mig. Jag ska rösta på NSF smile Jag vill ha en klar förändring i samhället smile Enda utvägen är NSF smile
Ha det smile

Vad vill dom göra? Vad är det som får dig att vilja rösta på dom? Vilka frågor driver dom som är viktiga? *nyfiken*

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Fenne
5 september 2006 · 160 Inlägg

dessutom tycker jag att rättsystem är alldeles för snällt idag... idag blir nästan alla utsläppta ur fängelset efter halva tiden p.g.a gott uppförande?

vadå gottuppförande?
dom visade fan inget gott uppförande när dom hamnade i fängelse?
tycker inte att det är rätt att en våldtäktsman får 10års fängelse och sen släpps ut efter 5år p.g.a att han har varit duktig o bakat kakor osv...
nä... tycker att har man fått ett straff ska man stå för de straffet.

och det är det delvis moderatorna står för!

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang