Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

Founder
14 september 2006 · 1 414 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Founder skrev:

Martin 9-3 skrev:

Efter sett skräckexempel på folk som utbildar sig och får leva med studieskulder länge så är det inte aktuellt att ta studielån och plugga.

Kanske tar nån utbildning senare i livet om det behövs.

När det gäller industri tex, så behöver inte företagen ha en pluggis som kan rymdfysik och 10 språk flytande, de vill ha någon som kommer i tid, jobbar på tiderna och inte maskar, kan sitt jobb och funkar i "gänget" Thats it...

Ska man bli Advokat, jurist, ekonom mm och ha sådanna ansvar så krävs just sån kompetens.

Men de flesta jobben är något man lär sig rutinerna för efter en tid i arbetet.

Inte många av alla jobb som i procent kräver hög utbildningsnivå.

Någon som studerat med högsta betyg tills han är 30år kan fortfarande inget av det jag tjärnar pengar på idag.

Ärligt talat så tror jag inte att det blir någon vidare "arbetare" av den som suttit i skolbänken och bara gått omkring med böcker de senaste 25 åren...

Nej men en person som pluggat tex gymnasie matte upp till C-D kursen samt tekniska ämnen har en enormt mycket bättre förståelse för tex produktionsprocesser. Jag har sett tex på SAAB i Trollhättan hur oftast dom som pluggat någon svårare linje i gymnasiet eller läst något år tekniskt på högskolan är dom som blir cheferna på "golvet". Samt att dom som pluggat lite mer i skolan är dom som bygger bäst kvalite då dom förstår hur processen hänger ihop och hur allt funkar snabbare och lättare än en som tex inte pluggat.

Språk var en intressant punkt. Ta tex Saab som ett exempel där mer o mer utav industrin blir GM baserad med instruktioner och kommunikation på Tyska och Engelska. Man använder tex samma typ av special verktyg på flera fabriker eftersom dom ofta använder samma komponenter i bilarna och det är sällan dom instruktionerna är översatta till ens Engelska...

Jag menar inte att man behöver plugga högskola för att stå o jobba på golvet, men faktum är att man får svårare och svårare att få ett vanligt industri jobb idag utan teknisk gymnasie utbildning.

Jag hoppade inte av gymnasiet utan att få betygen i grundämnen. Gick Tekniska och programmet var så upplagt att kärnämnena var intensivt under första året. Matte är roligt och intressant och gick ut a+b med mvg, c-hade jag gjort halvvägs, den var ju lättare än a/b.
Svenska Engelska A+B Teknik + Datorkunskap mm.

Det som jag inte gick var historia, religion, Kemi B, sen datorintrikningarna med CAD och Programmering.

Kände att sitta och rita av en liten figur i datorn eller programmera enkla skitprogram inte var lockande... smile

Jo du har ju gjort ditt val men jag kan lova dig att kunskap alltid lönar sig. Jag har inte läst något i skolan som jag inte har haft användning av i senare livet på något sätt... Har faktiskt läst CCNA hos Cisco samt MCSE utbildning men tröttnade på att jaga problem som tillmesta del orsakades av idiotiskt byggda system av microsoft...

Vad gälller data utbildningar så känner jag folk med CCNA, CCNP, MCP m.m. som inte kan få jobb även fast dom har en hel hög med certifikat, vad detta kan bero på vet jag inte men i data världen är det helt klart så att man inte kan mäta kunskap i betyg på samma sätt som tex för en tekniker. Men just därför ska man inte göra misstaget och tro att man kan få samma teknisk kunskap hemma som tex en ingenjör får...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
onej84
14 september 2006 · 1 854 Inlägg

Founder skrev:

onej84 skrev:

Founder skrev:

På vilket sätt kan politikerna påverka bilförsäkringen? det är ju inte dom som styr över den?... den styrs ju över antalet olyckor i det området som bilen är försäkrad i samt av åldern och hur länge man haft körkort och bil...

Den moderatledda högeralliansen vill chockhöja avgiften för din trafikförsäkring. Från den 1 januari 2007 höjs avgiften för din trafikförsäkring, om högeralliansen vinner valet. För bilar blir höjningen över 100% och för motorcyklar 150-200 procent.

Tex för motorcyklisten Jonte som bor i Nyköping
Han kör en Yamaha R6 med 121 hk av 2005 årsmodell.
han betalar idag 8080 kr
om högeralliansen vinner så blir det 22200 kr

Helt sjukt

Jag och många andra här vill fortfarande veta källan till dom här uppgifterna. Utan källa är siffrorna inget värda...

Det är precis samma princip som matten i skolan, hade man ingen uträkning med i svaret så är svaret värdelöst...

Pappret jag läste det på så stog det IF Metall...

Jag är så inte insatt i politikvärlden, så det är alltså inte sant då lr?

Founder
14 september 2006 · 1 414 Inlägg

onej84 skrev:

Founder skrev:

onej84 skrev:
Den moderatledda högeralliansen vill chockhöja avgiften för din trafikförsäkring. Från den 1 januari 2007 höjs avgiften för din trafikförsäkring, om högeralliansen vinner valet. För bilar blir höjningen över 100% och för motorcyklar 150-200 procent.

Tex för motorcyklisten Jonte som bor i Nyköping
Han kör en Yamaha R6 med 121 hk av 2005 årsmodell.
han betalar idag 8080 kr
om högeralliansen vinner så blir det 22200 kr

Helt sjukt

Jag och många andra här vill fortfarande veta källan till dom här uppgifterna. Utan källa är siffrorna inget värda...

Det är precis samma princip som matten i skolan, hade man ingen uträkning med i svaret så är svaret värdelöst...

Pappret jag läste det på så stog det IF Metall...

Jag är så inte insatt i politikvärlden, så det är alltså inte sant då lr?

Nej detta är inte sant, siffrorna som står där är lögn... läs själv i inlägget tidigare i tråden där moderaterna själva beskriver vad förslaget går ut på...

Höjningarna kommer att röra sig om ca 100 kr/månad för en bil och 250 kr/månad för en motorcykel i storstäderna.

man kommer att höja trafikförsäkringskostnaderna MEN samtidigt sänka skatterna och minska kostnaderna för staten så totalt sett vinner både du o staten på det här förslaget.

Senast redigerat av Founder (14 september 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
laynus
14 september 2006 · 256 Inlägg

bil försäkringen kommer att kosta 1200kr mer / där killen som skrev att den kommer att höjjas med dubbelt så mkt, fattar inte vart han har fått den siffran ifrån?

onej84
14 september 2006 · 1 854 Inlägg

Vad blir positivt om smurfarna (M) vinner
och vad blir negativt

kan nån skriva en rad lr två

jag är inte så säker längre på vad jag ska rösta på söndag..

Chippen88
14 september 2006 · 1 309 Inlägg

Detta är första gången jag kommer rösta. Kommer rösta på moderaterna.

Du kan ju kolla på deras hemsidor

Senast redigerat av Lictor_200SX (14 september 2006)

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing
Maizer
14 september 2006 ·

Jag och LeijonKungen står enade!

AlvereZ
14 september 2006 · 787 Inlägg

Orka rösta!!

Maizer
14 september 2006 ·

AlvereZ skrev:
Orka rösta!!

Är det volvoraggaren i ett nötskal? Mm tror det.. Klart som fan att du ska rösta, det är är rättighet och skyldighet.

lundwall
14 september 2006 ·

golfarn_nr1 skrev:

lundwall skrev:

laynus skrev:
är det nån som har nått tycke om invandrar strömmen??

Ja. Vi behöver fler invandrare som kan arbeta. På tok för många jobb som svenskarna inte vill ha eller inte är kompetenta nog att få.

Fler invandrare???? De räcker inte med dom tusentals som kommer varje år?! Så enögd att du inte ser vart vi är påväg nånstans????

Då skriver jag samma sak igen. Vi behöver fler invandrare som kan arbeta. Som kan arbeta. Invandrare. Som kan arbeta.

Klart nog?

Jag skriver INTE flyktingar. Jag skriver INTE icke arbetsföra.

Maizer
14 september 2006 ·

lundwall skrev:

golfarn_nr1 skrev:

lundwall skrev:

Ja. Vi behöver fler invandrare som kan arbeta. På tok för många jobb som svenskarna inte vill ha eller inte är kompetenta nog att få.

Fler invandrare???? De räcker inte med dom tusentals som kommer varje år?! Så enögd att du inte ser vart vi är påväg nånstans????

Då skriver jag samma sak igen. Vi behöver fler invandrare som kan arbeta. Som kan arbeta. Invandrare. Som kan arbeta.

Klart nog?

Jag skriver INTE flyktingar. Jag skriver INTE icke arbetsföra.

Du måste om möjligt förklara ännu tydligare, det är sverigedemokrater det här.

lundwall
14 september 2006 ·

onej84 skrev:
Pappret jag läste det på så stog det IF Metall...
Jag är så inte insatt i politikvärlden, så det är alltså inte sant då lr?

Jag har jobbat på flera arbetsplatser där det är massa bittra sossar som går och harvar, inte minst under min tid på Manpower Teknik & Logistik. På alla dessa platser så fanns det massa röd fackpropaganda som fullt och helt bestod av lögner, överdrifter och ren och skär propaganda a la 30-talets Tyskland. Ett annat bra exempel är Nej Till EU (Numera Ut ur EU tror jag), och deras lilla broschyr med 12 skäl till varför vi skulle tacka nej till medlemskap i EU. Av dessa 12 så var 9 rena lögner, 2 tveksamt formulerade och 1 korrekt.

Sådant skrämmer mig.

/lundwall - som jobbar i Norge, där facket jobbar för att alla ska ha HÖGRE lön, dvs tvärtom mot i Sverige.

lundwall
14 september 2006 ·

Maizer skrev:

AlvereZ skrev:
Orka rösta!!

Är det volvoraggaren i ett nötskal? Mm tror det.. Klart som fan att du ska rösta, det är är rättighet och skyldighet.

Någon som inleder meningar med "orka", och använder flera utropstecken tycker jag inte borde FÅ rösta.

lundwall
14 september 2006 ·

onej84 skrev:
Vad blir positivt om smurfarna (M) vinner
och vad blir negativt
kan nån skriva en rad lr två
jag är inte så säker längre på vad jag ska rösta på söndag..

Jag skriver gärna ner vad (m) och alliansen står för, om du berättar lite mer om vad som är dina hjärtefrågor, vad som är intressant för dig, hur din arbetssituation ser ut etc.

AlvereZ
14 september 2006 · 787 Inlägg

Maizer skrev:

AlvereZ skrev:
Orka rösta!!

Är det volvoraggaren i ett nötskal? Mm tror det.. Klart som fan att du ska rösta, det är är rättighet och skyldighet.

Nej tyvärr, ingen raggare,... mm kanske det, får väl se, det är så långt att gå bara! Blir sossarna i sånna fall

AlvereZ
14 september 2006 · 787 Inlägg

lundwall skrev:

Maizer skrev:

AlvereZ skrev:
Orka rösta!!

Är det volvoraggaren i ett nötskal? Mm tror det.. Klart som fan att du ska rösta, det är är rättighet och skyldighet.

Någon som inleder meningar med "orka", och använder flera utropstecken tycker jag inte borde FÅ rösta.

Tss, skärp dig!!!!!!!

Sosialdemokraterna så klart,...

onej84
14 september 2006 · 1 854 Inlägg

lundwall skrev:

onej84 skrev:
Vad blir positivt om smurfarna (M) vinner
och vad blir negativt
kan nån skriva en rad lr två
jag är inte så säker längre på vad jag ska rösta på söndag..

Jag skriver gärna ner vad (m) och alliansen står för, om du berättar lite mer om vad som är dina hjärtefrågor, vad som är intressant för dig, hur din arbetssituation ser ut etc.

Jobbar på industri tjänar ca24k innan skatt

jobbar natt

tjänar jag på att rösta på M

MeloveGolf Vw trimmare
14 september 2006 · 2 995 Inlägg

Oavsett om man är rik eller inte kan man rösta på m BLIR SÅ J*VLA FÖRBANNAD ÖVER ALL KOMMUNIST OCH SOSSE PROPAGANDE ATT M ÄR FÖR RIKA OCH DIREKTÖRER TÄNK INSTÄLLET PÅ KUBA OCH RYSSLAND OCH FLYTTA DIT OM DET ÄR SÅ JÄKLA BRA "ALLA SKA HA DET LIKA DÅLIGT"

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
onej84
14 september 2006 · 1 854 Inlägg

Gjorde ett test nu på www.ekuriren.se och enligt de så hehe skulle jag INTE rösta på S
Dom låg sist i tabellen..

Founder
14 september 2006 · 1 414 Inlägg

onej84 skrev:
Gjorde ett test nu på www.ekuriren.se och enligt de så hehe skulle jag INTE rösta på S
Dom låg sist i tabellen..

Se där, vilket parti hamnade först? Enligt en test va jag kristdemokrat med inslag mot folkpartiet, trodde faktiskt att jag var mer moderat-center... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang