Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

Founder
14 september 2006 · 1 414 Inlägg

onej84 skrev:
Vad blir positivt om smurfarna (M) vinner
och vad blir negativt

kan nån skriva en rad lr två

jag är inte så säker längre på vad jag ska rösta på söndag..

Jag röstar på Högern för att dom vill ta bort flygskatten, det tjänar flygindustrin på vilket är bra eftersom jag jobbar i den.

Dom sänker skatterna och då får folk mer pengar i plånboken.

Dom sänker arbetsgivaravgifterna som gör att det blir billigare att anställa...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
onej84
14 september 2006 · 1 854 Inlägg

Founder skrev:

onej84 skrev:
Gjorde ett test nu på www.ekuriren.se och enligt de så hehe skulle jag INTE rösta på S
Dom låg sist i tabellen..

Se där, vilket parti hamnade först? Enligt en test va jag kristdemokrat med inslag mot folkpartiet, trodde faktiskt att jag var mer moderat-center... smile

kd följt av m de trodde jag aldrig

Founder
14 september 2006 · 1 414 Inlägg

onej84 skrev:

Founder skrev:

onej84 skrev:
Gjorde ett test nu på www.ekuriren.se och enligt de så hehe skulle jag INTE rösta på S
Dom låg sist i tabellen..

Se där, vilket parti hamnade först? Enligt en test va jag kristdemokrat med inslag mot folkpartiet, trodde faktiskt att jag var mer moderat-center... smile

kd följt av m de trodde jag aldrig

Vilken fråga tycker du är viktigast då?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Germax
15 september 2006 · 12 086 Inlägg

Founder skrev:

onej84 skrev:

Founder skrev:

Se där, vilket parti hamnade först? Enligt en test va jag kristdemokrat med inslag mot folkpartiet, trodde faktiskt att jag var mer moderat-center... smile

kd följt av m de trodde jag aldrig

Vilken fråga tycker du är viktigast då?

Om jag får sno frågan..

Jag tycker företagens villkor, skattesänkningar samt ekonomiska skillnader är viktigast (om jag får välja 3 som i testet).

Sänka skatterna är basprincipen jag bygger mina idéer på. Ekonomiska skillnader arbetare resp bidragstagare måste bli större. Dels ger de människor mer motivation till att kämpa för ett jobb dels är det helt rimligt oavsätt grunder att en arbetande har bättre standard än en bidragstagare.

Företagens villkor måste förbättras, det är företagen som sätter vårt folk i arbete. Det är helt enkelt för omständigt/dyrt att ha verksamhet i sverige.

lundwall
15 september 2006 ·

onej84 skrev:

lundwall skrev:

onej84 skrev:
Vad blir positivt om smurfarna (M) vinner
och vad blir negativt
kan nån skriva en rad lr två
jag är inte så säker längre på vad jag ska rösta på söndag..

Jag skriver gärna ner vad (m) och alliansen står för, om du berättar lite mer om vad som är dina hjärtefrågor, vad som är intressant för dig, hur din arbetssituation ser ut etc.

Jobbar på industri tjänar ca24k innan skatt
jobbar natt
tjänar jag på att rösta på M

Oj. Absolut. Moderaterna vill i stora drag att du ska få lön efter prestation. Är du duktigare, har mer erfarenhet, kan dina saker osv, så ska det synas på din lön. Det vill inte facket. Moderaterna vill att du ska betala mindre skatt, och istället själv betala för det du vill lägga pengar på. I mitt fall t.ex. så har jag inget till övers för "kultur" som anordnas och subventioneras av staten. Bibliotek, teatrar, studiecirklar, kyrkliga sammankomster och allt vad det är. Jag skulle mycket hellre se att jag fick välja själv var dessa pengar ska gå, på intressen som JAG har. I ett borgerligt styrt Sverige ska dessutom din arbetsgivare ta mer ansvar för din säkerhet, dina försäkringar, din sjuk/tandvård, din vidareutbildning, osv.

Så ja, jag skulle säga att du tjänar på att rösta borgerligt, och gärna på (m).

lundwall
15 september 2006 ·

JapMax skrev:
Ekonomiska skillnader arbetare resp bidragstagare måste bli större. Dels ger de människor mer motivation till att kämpa för ett jobb dels är det helt rimligt oavsätt grunder att en arbetande har bättre standard än en bidragstagare.

Framförallt så tycker jag att de som faktiskt behöver bidrag (människor som är långtidssjukskrivna och faktiskt inte är arbetsföra alls) ska ha ut såpass mycket pengar att de faktiskt klarar sig, och inte få några guldpengar i näven som det är idag. Samtidigt ska väldigt mycket mer pengar satsas på rehabilitering av sjuka, som har chans att komma igen. Omskolning för att personen ska kunna arbeta med något nytt (T.ex. en sopgubbe som har trasig rygg vid 35, huvudet är ju inte trasigt på honom, han kan skolas till något nytt och slippa sjukskrivning/förtidspension). Det finns hur mycket människor som helst som har behov av rent kamratligt stöd, fritidsgårdar som är underbemannade och får stänga osv. Vi är alla människor, och alla har olika kvaliteter.

Bidrag helt utan motprestation hoppas jag avslutas redan i oktober. Då ska jag skratta gott.

Maizer
15 september 2006 ·

Och jag träffade Reinfeldts fru Filippa idag! wink Hon och 4 till moderater var på besök på min skola där alla lärare är öppet moderater, de smörade som fan. Ganska fin rumpa för att va partiledar fru faktiskt.. big_smile

Senast redigerat av Maizer (15 september 2006)

il duce
15 september 2006 · 69 Inlägg

ni som rösta på höger politiken kommmer att inte att kunna köra bil i framtiden, därför att de kommer att kosta dubbelt att försäkra bilen. så moderaterna kommer suga penga ur er. NI FÅR KOLLA SJÄLV UPP OM NI INTE TROR MIG.
RÖSTA RÖTT.

mazda 323 gtr
Founder
15 september 2006 · 1 414 Inlägg

il duce skrev:
ni som rösta på höger politiken kommmer att inte att kunna köra bil i framtiden, därför att de kommer att kosta dubbelt att försäkra bilen. så moderaterna kommer suga penga ur er. NI FÅR KOLLA SJÄLV UPP OM NI INTE TROR MIG.
RÖSTA RÖTT.

Om du läser lite nogrannare här i tråden så får du svar på dina anklagelser och du kommer att se att det inte finns nån sanning i det du skriver...

Din kommentar har kommit upp säkert 5 gånger i den här tråden redan och den har svarats på minst lika många... smile

Kolla i mitten på sidan 20, där finner du ditt svar... tro inte på det som LO och Metall påstår,...

Senast redigerat av Founder (15 september 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
il duce
15 september 2006 · 69 Inlägg

Founder skrev:

il duce skrev:
ni som rösta på höger politiken kommmer att inte att kunna köra bil i framtiden, därför att de kommer att kosta dubbelt att försäkra bilen. så moderaterna kommer suga penga ur er. NI FÅR KOLLA SJÄLV UPP OM NI INTE TROR MIG.
RÖSTA RÖTT.

Om du läser lite nogrannare här i tråden så får du svar på dina anklagelser och du kommer att se att det inte finns nån sanning i det du skriver...

Din kommentar har kommit upp säkert 5 gånger i den här tråden redan och den har svarats på minst lika många... smile

Kolla i mitten på sidan 20, där finner du ditt svar... tro inte på det som LO och Metall påstår,...

ska vi slå vad att jag har mer rätt en du, gå och läs lite mer på innan du ens diskuterar med mig.

mazda 323 gtr
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
15 september 2006 · 1 852 Inlägg

il duce skrev:

Founder skrev:

il duce skrev:
ni som rösta på höger politiken kommmer att inte att kunna köra bil i framtiden, därför att de kommer att kosta dubbelt att försäkra bilen. så moderaterna kommer suga penga ur er. NI FÅR KOLLA SJÄLV UPP OM NI INTE TROR MIG.
RÖSTA RÖTT.

Om du läser lite nogrannare här i tråden så får du svar på dina anklagelser och du kommer att se att det inte finns nån sanning i det du skriver...

Din kommentar har kommit upp säkert 5 gånger i den här tråden redan och den har svarats på minst lika många... smile

Kolla i mitten på sidan 20, där finner du ditt svar... tro inte på det som LO och Metall påstår,...

ska vi slå vad att jag har mer rätt en du, gå och läs lite mer på innan du ens diskuterar med mig.

och vad tror du om skatterna? kommer inte dom gå ner? om trafikförsäkringen går upp (vilket inte rör mig ryggen) kanske annat går ner? tror du tjänar i längden på att arbeta och köra bil om du röstar blått! bensinskatter och bilskatter är ju något som vänsterblocket vill öka rejält!

man lever bara en gång så lev väl!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
15 september 2006 · 1 852 Inlägg

NÅGOT SOM STÖR MIG:varför i helvete är alla så skygga att betala skatt mm? visst vi har en väldigt hög skatt, men jag betalar gärna skatt om jag ser att äldre får det bättre inom äldrevården. jag betalar också gärna mer skatt om jag ser att vårdköer mm. minskar!

t.ex. om skatten skulle höjas förlorar jag (EX) 1000 i månaden. detta är ju självklart negativt direkt för mig. men om jag samtidigt ser att äldre får den vård dom behöver, dom får gå ut i den friska luften 1 gång per vecka. då känner iaf jag mig bättre som människa för, vad är 1000kr värt i månaden för mig? gå ut på krogen en gång? köpa någon liten pryl till bilen? eller att en medmänniska får gå ut i luften, ta en promenad osv.

min mors vän kom med en berättelse som fick mig att hata dagens system och dessa j*vla sossar som styr vårt land. han berättade för mig att han inte träffat sin mor (som bor på ett äldreboende, fullt klar i huvudet) på några månader. när han väl träffat henne blev hon så glad, de gick ut och tog en promenad. då berättade hon att hon inte fått gå utanför dörren sen sist dom sågs. skulle du vilja sitta på ett hem där du inte får gå utanför dörren?

detta kan ju för helsike liknas vid ett fängelse, hur kan det få vara så? min röst ligger hos alliansen, för det kan ju inte bli så mycket värre än det är....

MVH en som inte är skygg för skatt

man lever bara en gång så lev väl!
Maizer
15 september 2006 ·

Bullo skrev:
NÅGOT SOM STÖR MIG:varför i helvete är alla så skygga att betala skatt mm? visst vi har en väldigt hög skatt, men jag betalar gärna skatt om jag ser att äldre får det bättre inom äldrevården. jag betalar också gärna mer skatt om jag ser att vårdköer mm. minskar!

t.ex. om skatten skulle höjas förlorar jag (EX) 1000 i månaden. detta är ju självklart negativt direkt för mig. men om jag samtidigt ser att äldre får den vård dom behöver, dom får gå ut i den friska luften 1 gång per vecka. då känner iaf jag mig bättre som människa för, vad är 1000kr värt i månaden för mig? gå ut på krogen en gång? köpa någon liten pryl till bilen? eller att en medmänniska får gå ut i luften, ta en promenad osv.

min mors vän kom med en berättelse som fick mig att hata dagens system och dessa j*vla sossar som styr vårt land. han berättade för mig att han inte träffat sin mor (som bor på ett äldreboende, fullt klar i huvudet) på några månader. när han väl träffat henne blev hon så glad, de gick ut och tog en promenad. då berättade hon att hon inte fått gå utanför dörren sen sist dom sågs. skulle du vilja sitta på ett hem där du inte får gå utanför dörren?

detta kan ju för helsike liknas vid ett fängelse, hur kan det få vara så? min röst ligger hos alliansen, för det kan ju inte bli så mycket värre än det är....

MVH en som inte är skygg för skatt

Okej du som skatteälskare rösta vänsterpartiet då när du hatar sossarna. Låter ju inte så jävla höger direkt

Founder
15 september 2006 · 1 414 Inlägg

il duce skrev:

Founder skrev:

il duce skrev:
ni som rösta på höger politiken kommmer att inte att kunna köra bil i framtiden, därför att de kommer att kosta dubbelt att försäkra bilen. så moderaterna kommer suga penga ur er. NI FÅR KOLLA SJÄLV UPP OM NI INTE TROR MIG.
RÖSTA RÖTT.

Om du läser lite nogrannare här i tråden så får du svar på dina anklagelser och du kommer att se att det inte finns nån sanning i det du skriver...

Din kommentar har kommit upp säkert 5 gånger i den här tråden redan och den har svarats på minst lika många... smile

Kolla i mitten på sidan 20, där finner du ditt svar... tro inte på det som LO och Metall påstår,...

ska vi slå vad att jag har mer rätt en du, gå och läs lite mer på innan du ens diskuterar med mig.

Som sagt, läs sidan 20, det är alliansens egna ord, mer än så behöver vi inte disskutera det här...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
15 september 2006 · 1 414 Inlägg

Jag har absolut inget emot att betala skatt, så länge dom går till rätt grejer o inte slösas bort i byrokrati och åt löner till idiot politiker som bara är politiker för att dom inte kunde bli något annat.

Vi har världens högsta skatt o ändå är inte landet bäst på allt, då är det något som är fel...?

Och om det nu går så bra för Sverige ekonomiskt som nuder o dom säger, varför har statsskulden då ökat ifrån 1'157'000'000'000:- kr 2001 till 1'227'000'000'000kr i augusti i år...

Om vi slår ut det här på varje svensk så är varje människa i det här landet skyldig utländska banker 136'300:- per person... det är en ökning från 118'000:- per person innan sommaren...

Källa: www.rgk.se (riksgäldskontoret)

Bara förra månaden ökade statsskulden med 9,8 miljarder kr... varför måste Sverige låna pengar om det nu går så bra för landet?

Senast redigerat av Founder (15 september 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
lundwall
15 september 2006 ·

il duce skrev:
ska vi slå vad att jag har mer rätt en du, gå och läs lite mer på innan du ens diskuterar med mig.

Jag slår vad. Om all min framtida inkomst. Sätter du emot?

lundwall
15 september 2006 ·

Bullo skrev:
NÅGOT SOM STÖR MIG:varför i helvete är alla så skygga att betala skatt mm? visst vi har en väldigt hög skatt, men jag betalar gärna skatt om jag ser att äldre får det bättre inom äldrevården. jag betalar också gärna mer skatt om jag ser att vårdköer mm. minskar!

Jag hade gladeligen betalat mer skatt, om jag såg att mina skattepengar kom till nytta. Som det är idag så sväljer landstingen nästan 20% bara för administrativa kostnader. Det är idiotiskt. Dessutom vill jag bestämma själv vad jag gör med mina pengar. Jag är inte intresserad av att betala för massa crap jag inte använder.

Martin 9-3 Fisketokig
15 september 2006 · 2 997 Inlägg

Det börjar dra ihop sig nu...

Det som skrämmer mig är att så många inte tagit ställning i omröstningar ännu samt att de som är för alliansen inte vet på vilket parti de ska rösta på.

Borde funnits ett alternativ som delar ens röst inom alliansen i % efter hur stora partierna är.

De som inte tagit ställning har ju massor med tester och sånt att tillgå för att se vilket som är bäst för dem.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
abe-gbg
15 september 2006 · 83 Inlägg

var nyss o förtidsröstade, lite kul känsla, första gången för mig smile

Blått, de ska va Blått

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience
chrizz Administratör
15 september 2006 · 11 790 Inlägg

Allt rött blir blått.

Jag tror att TV-reklamen stämmer *sjunger med lite* wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang