Volvo v70 -00 vevhusvent

polisjerran
5 september 2011 · 66 Inlägg

Tjena, jag har märkt att min motor nu läcker olja på 2 ställen, både mellan motor o låda och någonstans på kamremsidan..
Testade med ett trick för att kolla om vevhuset var igentäppt, tog en pappersbit och la på hålet när oljestickan ska sitta, pappret höll sig inte kvar, därmed ett övertryck i motorn som gör så att oljan pressas ut ur motorn mellan packningarna..

Nu till min fråga, kommer det att sluta läcka när övertrycket från den igentäppta ventilationen upphör?
Tänkte göra rent så fort som möjligt i princip men skulle gärna vilja veta om det är värt att samtidigt byta packningar. Självklart så ska jag byta insugspackningen när jag ändå är där och rotar big_smile

mvh

Mr-Sniper
6 september 2011 · 25 Inlägg

Gör ett komptest för om du har övertryck så kan oljeringarna vara slut:cool:

Mr-Sniper Racing
!! Stockholm !!
Volvo S60 2.4T "Sniper Racing" (2001)
Brådhis * Voff voff *
6 september 2011 · 10 317 Inlägg

Volvo850jerran skrev:
Tjena, jag har märkt att min motor nu läcker olja på 2 ställen, både mellan motor o låda och någonstans på kamremsidan..
Testade med ett trick för att kolla om vevhuset var igentäppt, tog en pappersbit och la på hålet när oljestickan ska sitta, pappret höll sig inte kvar, därmed ett övertryck i motorn som gör så att oljan pressas ut ur motorn mellan packningarna..

Nu till min fråga, kommer det att sluta läcka när övertrycket från den igentäppta ventilationen upphör?
Tänkte göra rent så fort som möjligt i princip men skulle gärna vilja veta om det är värt att samtidigt byta packningar. Självklart så ska jag byta insugspackningen när jag ändå är där och rotar big_smile

mvh

Har det väl börjat läcka så lagar det sig inte själv lixom. Men får du ordning på den igensatta vevhusventilationen så är det mycket möjligt att det läcker betydligt mindre.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
polisjerran
6 september 2011 · 66 Inlägg

Nej det gör ju inte det.. Ska kolla idag, ska i allafall göra rent ordentligt, om det läcker igen så ska jag byta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang