740 gle med förgasare startar ej

TobbeLundberg
6 september 2011 · 61 Inlägg

Tjenare alla där ut.
Har en polare, vars bil inte startar. Det är en 740 gle ombyggd till förgasare. Den startar inte nu. Och detta hände från en gång till en annan. Är det någon som vet vad det kan vara för fel. Tändspolen är hel, vi har bytt fördelarlock och rotor, nytt bränslerelä sitter det i med. 

Alla svar tas gärna imot.

SCR (Arn Racing och LdkpRaceCrew)
Alka0512
6 september 2011 · 474 Inlägg

är det tändning från en förgasarbil eller fortfarande från gle?
kan ju vara tändboxen om det är från gle.

BMW 540 e34 (1994)
TobbeLundberg
6 september 2011 · 61 Inlägg

Vart sitter tändboxen och sitter det verkligen tändboxen på gle?

SCR (Arn Racing och LdkpRaceCrew)
UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Hejsan! det är min bil det handlar om!

det är en volvo 740 GLE -87 med b230E motorn. Bilen är ombyggd till förgasare som övre talare redan skrivit. Förgasaren är fabriksny ioch inställd av en verkstad, tändning och bränsletryck likaså!

Sist jag körde bilen var det inga problem alls! Dagen efter så starta den inte. inte ens ett hostande!

Problemet som är nu är att varken bränslepumpsreläet eller tändningen fungerar, det finns ström fram till releät men det får ingen signal att starta!

Tändningen är precis övergången, tändspolen är testad i en annan bil, likaså tändmodulen. Monterade precis nytt fördelarlock och ny rotor.

Bränslepumpsreläaet är också bytt till ett sprillans nytt.

Hallgivaren är bara grundligt inspekterad innan jag fick igång bilen med förgasaren. Verkade inte vara något problem med den utan den gav utslag när man snurrade på den.

Det är alltså originaltändning och ombyggt insug kan man säga! Men bilen är både besiktad och körd med förgasaren ett tag och den går precis som den ska!

Alla svar och förslag tas emot! Men läs gärna igenom denna texten för en mer grundlig förklaring av problemet smile Mvh UniCross

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Alka0512
6 september 2011 · 474 Inlägg

TobbeLundberg skrev:
Vart sitter tändboxen och sitter det verkligen tändboxen på gle?

på 240 med e motor sitter den på högra innerskärmen, tror det sitter det på gle eftersom det sitter på 240 med b23e motor.. Men jag kan helt klart ha fel!

BMW 540 e34 (1994)
UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Alka0512 skrev:

TobbeLundberg skrev:
Vart sitter tändboxen och sitter det verkligen tändboxen på gle?

på 240 med e motor sitter den på högra innerskärmen, tror det sitter det på gle eftersom det sitter på 240 med b23e motor.. Men jag kan helt klart ha fel!

Tänker du på tändmodulen? På 740 sitter den på vänster framskärm. är det den du tänker på så är den funktionstestad i en annan bil så den funkar! likaså tändspolen smile

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Alka0512
6 september 2011 · 474 Inlägg

Ja så kan det nog vara.. hehe, finns många namn som betyder ungefär samma sak! smile
Ja, då har jag ingen aning.. Men bränslepumpsrelät fick alltså ingen "styrström" när det ska dra igång?

BMW 540 e34 (1994)
UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Alka0512 skrev:
Ja så kan det nog vara.. hehe, finns många namn som betyder ungefär samma sak! smile
Ja, då har jag ingen aning.. Men bränslepumpsrelät fick alltså ingen "styrström" när det ska dra igång?

Precis det stämmer! bränslepumpsreläet har ström men ingen signal till att starta, samt att det inte finns någon som helst tändning.

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Drönirettab
6 september 2011 · 21 761 Inlägg

Att inte pumprelät drar kan bero på att det inte får "triggsignal" från tändspolen/tändmodulen, kolla att det kommer gnista från spolen. smile

På 240 med B230E sitter tändmodulen på vänster innerskärm, vid batteriet (mellan batteri och lykta).

UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att inte pumprelät drar kan bero på att det inte får "triggsignal" från tändspolen/tändmodulen, kolla att det kommer gnista från spolen. smile

På 240 med B230E sitter tändmodulen på vänster innerskärm, vid batteriet (mellan batteri och lykta).

som jag skrev ovan så är både tändmodul och tändspole testad i en av mina andra bilar, funkar klockrent!

Är det inte nått som styr att tändspolen ska skicka ut gnista?

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Drönirettab
6 september 2011 · 21 761 Inlägg

Först och främst ska spolen ha plusspänning på stift 15, sedan får den minussignal från tändmodulen på stift 1 (antagligen därifrån det även går till pumpreläts stift 31b, röd/vit kabel på 240). Tändmodulen får signal från Hallgivaren i fördelaren. smile

UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Drönirettab skrev:
Först och främst ska spolen ha plusspänning på stift 15, sedan får den minussignal från tändmodulen på stift 1 (antagligen därifrån det även går till pumpreläts stift 31b, röd/vit kabel på 240). Tändmodulen får signal från Hallgivaren i fördelaren. smile

På spolen sitter kablarna som dem ska, en blå kabel och en röd/vit kabel som på 240 då tydligen, Satte tändkabeln ifrån tändspolen mot jord men inte en enda blixt. Hur går jag vidare nu?

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2011 · 5 042 Inlägg

Testat om du har gnista ens då ??
Om jag inte minns helt fel så säger väl hallgivaren till att bränslepumpen skall sättas igång ?
Tror den e boven. = Ingen signal från Hallgivaren = Ingen bränslepump/ar

eller om har du tändlägesgivare på kåpan runt kopplingen (svepet)? Det sitter en svart "grej" skruvad överst i mitten på kåpan och därifrån går en kabel upp till kabelhärvan på torpedväggen. Defekt givare kan orsaka felet som du beskriver.

C H E V R O L E T <3
Drönirettab
6 september 2011 · 21 761 Inlägg

Mät att det kommer spänning på tändspolens stift 15 när tändningen är påslagen, ligger nog litegrann under batterispänning pga diverse skarvar och allmänt gamla kontakter. smile

UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Testat om du har gnista ens då ??
Om jag inte minns helt fel så säger väl hallgivaren till att bränslepumpen skall sättas igång ?
Tror den e boven. = Ingen signal från Hallgivaren = Ingen bränslepump/ar

eller om har du tändlägesgivare på kåpan runt kopplingen (svepet)? Det sitter en svart "grej" skruvad överst i mitten på kåpan och därifrån går en kabel upp till kabelhärvan på torpedväggen. Defekt givare kan orsaka felet som du beskriver.

Var ute och kollade gnistan precis och den finns inte alls, satte tändkabel mot jord men inte nånting, helt dött.
Jag har läst att hallgivaren säger till både tändning och pumprelä att hoppa igång, hallgivaren kostar 521:- här lös så får montera den själv, är inte alls orolig för den proceduren, jag tänkte bara på om någon hade någon annan idé innan jag förhastar mig och köper den och byter och sen att det visar sig att det inte var felet.
På min bil sitter det hallgivare, ingenting på sprängkåpan smile

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2011 · 5 042 Inlägg

UniCross skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Testat om du har gnista ens då ??
Om jag inte minns helt fel så säger väl hallgivaren till att bränslepumpen skall sättas igång ?
Tror den e boven. = Ingen signal från Hallgivaren = Ingen bränslepump/ar

eller om har du tändlägesgivare på kåpan runt kopplingen (svepet)? Det sitter en svart "grej" skruvad överst i mitten på kåpan och därifrån går en kabel upp till kabelhärvan på torpedväggen. Defekt givare kan orsaka felet som du beskriver.

Var ute och kollade gnistan precis och den finns inte alls, satte tändkabel mot jord men inte nånting, helt dött.
Jag har läst att hallgivaren säger till både tändning och pumprelä att hoppa igång, hallgivaren kostar 521:- här lös så får montera den själv, är inte alls orolig för den proceduren, jag tänkte bara på om någon hade någon annan idé innan jag förhastar mig och köper den och byter och sen att det visar sig att det inte var felet.
På min bil sitter det hallgivare, ingenting på sprängkåpan smile

Det finns ett sätt att testa om hallgivaren är hel med ström mätare. minns ej hur. Hoppas någon annan kan svara på det.
För mig att man mätte med Ohm. Visar den utslag så e den kass, visar den noll så e det helt. nått liknande. ska se om jag kan hitta det

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (6 september 2011)

C H E V R O L E T <3
UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Det finns ett sätt att testa om hallgivaren är hel med ström mätare. minns ej hur. Hoppas någon annan kan svara på det.
För mig att man mätte med Ohm. Visar den utslag så e den kass, visar den noll så e det helt. nått liknande. ska se om jag kan hitta det

Vore helt awesome om du kunde hitta en guide om hur man kollar om hallgivaren är kass!

Kan även tillägga att varvräknaren INTE rör på sig när man försöker starta bilen, däremot så gör hastighetsmätaren ett ryckande!

Varvräknaren har aldrig funkat ordentligt den tiden jag ägt bilen.

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät att det kommer spänning på tändspolens stift 15 när tändningen är påslagen, ligger nog litegrann under batterispänning pga diverse skarvar och allmänt gamla kontakter. smile

Är det voltmätning mellan båda lågspänningsuttagen? eller vad dem heter, ska man mäta mellan dem 2 som man kan sätta kabelskor på?

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2011 · 5 042 Inlägg

UniCross skrev:

Det finns ett sätt att testa om hallgivaren är hel med ström mätare. minns ej hur. Hoppas någon annan kan svara på det.
För mig att man mätte med Ohm. Visar den utslag så e den kass, visar den noll så e det helt. nått liknande. ska se om jag kan hitta det

Vore helt awesome om du kunde hitta en guide om hur man kollar om hallgivaren är kass!

Kan även tillägga att varvräknaren INTE rör på sig när man försöker starta bilen, däremot så gör hastighetsmätaren ett ryckande!

Varvräknaren har aldrig funkat ordentligt den tiden jag ägt bilen.

brukar göra är att med en voltmätare kopplad till minus och plusspetsen till mittenkabeln från hallgivaren som är dess signalutgång, och med tändningen på och man roterar motorn bör man kunna se pulser på 12 volt och 0 volt där emellan.

Ofta brukar dessa kontaktstycken med vara märkta med - 0 + för varje kabel utgång.

C H E V R O L E T <3
UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

UniCross skrev:

Det finns ett sätt att testa om hallgivaren är hel med ström mätare. minns ej hur. Hoppas någon annan kan svara på det.
För mig att man mätte med Ohm. Visar den utslag så e den kass, visar den noll så e det helt. nått liknande. ska se om jag kan hitta det

Vore helt awesome om du kunde hitta en guide om hur man kollar om hallgivaren är kass!

Kan även tillägga att varvräknaren INTE rör på sig när man försöker starta bilen, däremot så gör hastighetsmätaren ett ryckande!

Varvräknaren har aldrig funkat ordentligt den tiden jag ägt bilen.

Det man brukar göra är att med en voltmätare kopplad till minus och plusspetsen till mittenkabeln från hallgivaren som är dess signalutgång, och med tändningen på och man roterar motorn bör man kunna se pulser på 12 volt och 0 volt där emellan.

Ofta brukar dessa kontaktstycken med vara märkta med - 0 + för varje kabel utgång.

Jag förstår hur du menar! Detta går alltså att mäta och kontakten till hallgivaren behöver inte sitta på samtidigt?

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang