740 gle med förgasare startar ej

Drönirettab
6 september 2011 · 21 761 Inlägg

UniCross skrev:
Är det voltmätning mellan båda lågspänningsuttagen? eller vad dem heter, ska man mäta mellan dem 2 som man kan sätta kabelskor på?

Mät mellan batteriminus och stift 15.

Hallgivaren är inte ett helt ovanligt fel vad jag vet, har dock aldrig råkat ut för det själv. Bara krånglande pumprelä. smile

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2011 · 5 042 Inlägg

ursäkta. Trodde det fanns motstånd i fördelaren,
slakta nån gammal elektronikpryl, värden emellan 800-2kohm fungerar bra


Koppla 12V till +
Koppla 0V till -

Koppla ett 1kohm motstånd mellan + och 0 på givaren.

Mät med multimetern mellan - och 0 på hallgivaren.

Då ska du få 12V om "blecket" ligger för hallgivaren i fördelaren.
Då ska du få 0V (eller väldigt nära 0V) om "hålet" ligger för hallgivaren i fördelaren.
http://laddauppbilder.se/?di=013153364858

C H E V R O L E T <3
UniCross
6 september 2011 · 488 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
ursäkta. Trodde det fanns motstånd i fördelaren,
slakta nån gammal elektronikpryl, värden emellan 800-2kohm fungerar bra


Koppla 12V till +
Koppla 0V till -

Koppla ett 1kohm motstånd mellan + och 0 på givaren.

Mät med multimetern mellan - och 0 på hallgivaren.

Då ska du få 12V om "blecket" ligger för hallgivaren i fördelaren.
Då ska du få 0V (eller väldigt nära 0V) om "hålet" ligger för hallgivaren i fördelaren.
http://laddauppbilder.se/?di=013153364858

det är ju bara att skaffa ett motstånd och börja greja! tack så hemskt mycket! grymt bra om man vill testa den! tack så hemskt mycket!

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2011 · 5 042 Inlägg

UniCross skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
ursäkta. Trodde det fanns motstånd i fördelaren,
slakta nån gammal elektronikpryl, värden emellan 800-2kohm fungerar bra


Koppla 12V till +
Koppla 0V till -

Koppla ett 1kohm motstånd mellan + och 0 på givaren.

Mät med multimetern mellan - och 0 på hallgivaren.

Då ska du få 12V om "blecket" ligger för hallgivaren i fördelaren.
Då ska du få 0V (eller väldigt nära 0V) om "hålet" ligger för hallgivaren i fördelaren.
http://laddauppbilder.se/?di=013153364858

det är ju bara att skaffa ett motstånd och börja greja! tack så hemskt mycket! grymt bra om man vill testa den! tack så hemskt mycket!

Hehe var så lite så.
Vet själv hur det är att sitta i samma klister som du gör så fick samma hjälp som du från dessa kära Gorg gubbarna!

C H E V R O L E T <3
UniCross
7 september 2011 · 488 Inlägg

Hehe var så lite så.
Vet själv hur det är att sitta i samma klister som du gör så fick samma hjälp som du från dessa kära Gorg gubbarna!

Du! nu när jag tänker efter, du snacka om motstånd i fördelaren? i själva rotorn så är det ju motstånd, är inte det på 1kohm?

Eller är jag helt ute och cyklar att det är det du menar? smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
7 september 2011 · 5 042 Inlägg

UniCross skrev:

Hehe var så lite så.
Vet själv hur det är att sitta i samma klister som du gör så fick samma hjälp som du från dessa kära Gorg gubbarna!

Du! nu när jag tänker efter, du snacka om motstånd i fördelaren? i själva rotorn så är det ju motstånd, är inte det på 1kohm?

Eller är jag helt ute och cyklar att det är det du menar? smile

Vet inte faktiskt vad det ligger på om det finns.
Men testa vet ja så slipper du ju skruva lika mycket smile

C H E V R O L E T <3
UniCross
7 september 2011 · 488 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

UniCross skrev:

Hehe var så lite så.
Vet själv hur det är att sitta i samma klister som du gör så fick samma hjälp som du från dessa kära Gorg gubbarna!

Du! nu när jag tänker efter, du snacka om motstånd i fördelaren? i själva rotorn så är det ju motstånd, är inte det på 1kohm?

Eller är jag helt ute och cyklar att det är det du menar? smile

Vet inte faktiskt vad det ligger på om det finns.
Men testa vet ja så slipper du ju skruva lika mycket smile

för jag mätte på rotorn när ja köpte den förut inne på biltema, och det är ett motstånd i den! kan ta reda på mer exakt imorn, men om det nu är som jag säger, då ska man alltså inte ha ett motstånd på den kabeln som går från + som går ihop med signalkabeln? jag har ju fördelaren ibak på toppen

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
744GLT
7 september 2011 · 809 Inlägg

om den varken får bensin eller gnista fast allt får ström kan jag nästan säga till 100% att det är hallgivaren. som andra sagt i tråden . säger inte hallgivaren ifrån = ingen bensin eller gnista. haft samma problem smile

UniCross
8 september 2011 · 488 Inlägg

744GLT skrev:
om den varken får bensin eller gnista fast allt får ström kan jag nästan säga till 100% att det är hallgivaren. som andra sagt i tråden . säger inte hallgivaren ifrån = ingen bensin eller gnista. haft samma problem smile

Tack så jättemycket! smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
tobbekardan
11 september 2011 · 20 Inlägg

Till att börja med så får du ju ta o koppla förbi dom elektriska soppapumparna, en bil med förgasare ska ha mekanisk soppapump som sitter på motorn. med tanke på vilket tryck de blir med elektrisk soppa pump så har du nog tryckt sönder allt vad membran o sånt heter i förgasaren nu

UniCross
13 september 2011 · 488 Inlägg

tobbekardan skrev:
Till att börja med så får du ju ta o koppla förbi dom elektriska soppapumparna, en bil med förgasare ska ha mekanisk soppapump som sitter på motorn. med tanke på vilket tryck de blir med elektrisk soppa pump så har du nog tryckt sönder allt vad membran o sånt heter i förgasaren nu

Haha tack så jättemycket för din kommentar. Motorn i fråga alltså en b230e saknar mellanaxel, alltså finns det inget drev som skulle driva en mekanisk pump. Lösningen till detta är en klenare pump under stolen OCH en ställbar BTR under huven, förgasaren som jag åker med är SPLITT ny från fabrik och hade inte rullat en meter enligt killen på verkstan som jag köpte den av i samband med inställning av bränsletryck, tändning och förgasarjustering!

Hallgivaren är numera bytt, jag köpte en från en skrot jag handlar mycket av, fick ge ungefär 250 kronor för den monterad på en platta. Kontakter is the shit!

Nu funkar pärlan igen och nu fick jag mer motivation till att göra färdigt bilen, ikväll börjades bl a lackering utav sidospeglarna till bilens färg, mycket mera kommer på denna bil!

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 september 2011 · 5 042 Inlägg

Grattis ! smile
Btw lyckades du mäta upp den gamle ?? smile
Det var schysst pris du fick !

C H E V R O L E T <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang