Xenonkoppling jeep grand cherokee

bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Håller på lägga in nya lampor på jeepen åt farsgubben och har ju kopplat en del xenonsatser..
men nu har nått hänt som aldrig hänt förut...

När jag vrider på tändningen bara funkar båda halvljusen, samt helljusen hur fint som helst, lyser hur bra som helst...

Sen när jag startar bilen så börjar alla fladdra....

Har läst mig lite på internet och vissa pratar om att koppla in _relän_

Vilket jag gjort nu och ja, jag har garanterat kopplat fel men har kopplat så att dom lyser när jag har bilen
på nu, men när jag stänger av lysena/bilen så fortsätter dom lysa så jag måste ut och dra ut + från reläna...

Hur ska jag koppla?

stift, 30 = Batterie, via säkringen.
stift, 85 = Jord
stift, 86 = Helljus/halvljus kablarna

Då återstår stift numero 87, var ska den in? för att det ska slockna när jag även stänger av lysena ? smile
Vissa säger + matningen på drivdonet.. men ska man verkligen skarva på xenonboxarnas kablar????

/Patrik

henke_99 Offroad Racing
10 september 2011 · 3 122 Inlägg

Koppling av relä:

30: matning från batteriet (glöm inte säkring)
85: jord
86: ström från det som ska styra reläet (i detta fall original helljus)
87: Matning till extraljus (eller i detta fall ballasterna till xenonkonverteringen om jag fattat rätt)

Vissa bilar har minusstyrning av originalljuset. Då kopplar man enligt följande:
85: minuskabeln på originalljuset
86: plus från batteriet (gör man så så kanske lamporna tänds när man vrider av tändningen, koppla då på plusmatningen vid originallampan istället för på batteriet)

Senast redigerat av henke_99 (10 september 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Men hur ska jag koppla till ballasterna? det är ju det som är frågan..

85 behöver ju bara jord.. så den kan väl va kvar på min egna jord som jag satt i chassie?
och 86 är kopplad på helljuset.. men hur menar du med 86an?

bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Alltså 86 som du beskrivit har jagju kopplat det redan. Alltså 86 på helljusets plus kabel.. det är ju 87an som är problemet... resten ska väl va som jag ha kopplat? frågan är ju hur man ska koppla in 87an i ballasten och var man ska koppla in den... Man vågar väl inte skarva in den på nån kabel från drivdonet??

henke_99 Offroad Racing
10 september 2011 · 3 122 Inlägg

86 är styrströmmen som aktiverar reläet, behöver alltså ström från original helljuskabel för att relät ska aktiveras när man slår på helljuset. (eller jord vid lampan beroende på om bilens system är "minusstyrt" eller inte)

87 är matningen till ballasterna.

Ballast och drivdon är ju samma sak. du har ju en plus och en minuskabel och två högspänningslablar till lampan. koppla plus från reläet på pluskabeln och minus till jord.

Senast redigerat av henke_99 (10 september 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Precis Men hur kopplar jag 87an till ballasterna?? var ska jag koppla den? ska jag skarva in den på nån kabel på ballasterna? Antar en röd? eftersom det är plus, och sen var isåfall...

henke_99 Offroad Racing
10 september 2011 · 3 122 Inlägg

Du har ju bara en plus och en minuskabel in till ballasten, enda sättet att koppla fel är ju att växla dom båda kablarna

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Jo, precis men du menar att jag ska skarva in på den röda (plus) då alltså? ska jag skarva in på den som är före ballasten alltså som går in i orginalkontakten på orginallampa.. eller efter ballasten den /dom kabla som gå in till lampa?

henke_99 Offroad Racing
10 september 2011 · 3 122 Inlägg

Här är en bild med koppling för extraljus. Du ska koppla likadant fast istället för extraljusen har du dina ballaster. Ingen annan koppling ska behövas. Stift 86 är som sagt kabeln där du tar ström från original helljus.

Samma sak gäller för halvljuset om du nu har satt dit xenon där oxå. (fast då tar du naturligtvis styrström från halvljuskabeln istället)

http://www.gadgetjq.com/drivinglight_wiring_diagram.gif

Senast redigerat av henke_99 (10 september 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Ska jag ha 86, samt 30 på batteriet med säkring? och 87 till + matning på ballast, och 85 till jord?

bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Nej just, såg vad du skrev där nu.. men har kopplat sådär men det funkar inte.

bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Det funkar alltså.. dom lyser när jag startar bilen också.. det är ju det. dom stänger ju inte av sig med den där kopplingen.

henke_99 Offroad Racing
10 september 2011 · 3 122 Inlägg

Okej. Istället för att bara jorda reläet rakt i chassit så kopplar du dess jord vid originallampans jord. Då bör det funka.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
ExtremeBoost
10 september 2011 · 312 Inlägg

Har du kopplat både 86 och 30 till plus?

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

nej som henke sa... 30 till batterie via säkring...

85 är på jordkabeln som går till orginalkontakt på lampan..
86 är på + kabeln till orginalkontakten på lampan
87 är på + kabeln till drivdonet... men då blir ju 87 och 86 typ på samma kabel faast 86 är på orginalkabeln till lampkontakten och 87 på drivdonets + matning???

bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

för som du sa henke blir väl det att 86an som sitter på halvljusets styrström alltså + till halvljuslampan...... och sen blir då 87an på matningen på drivdonet men det blir ju samma kabel i slutändan?? eller hur?

henke_99 Offroad Racing
10 september 2011 · 3 122 Inlägg

bambrullan skrev:
nej som henke sa... 30 till batterie via säkring...

85 är på jordkabeln som går till orginalkontakt på lampan..
86 är på + kabeln till orginalkontakten på lampan
87 är på + kabeln till drivdonet... men då blir ju 87 och 86 typ på samma kabel faast 86 är på orginalkabeln till lampkontakten och 87 på drivdonets + matning???

Nja, du har nog itne uppfattat reläets funktion riktigt... Tänk dig en vanlig on/off vippströmbrytare. Den har ju två stift. Dom båda stiften motsvarar stift 30 och stift 87 på reläet.

Stift 85 och 86 på reläet är bara en liten elektromagnet. Så istället för "vippan" på strömbrytaren jag beskrev ovan så är det en liten fjäderbelastad arm inne i reläet som magneten drar i när den får ström. Ett relä är ju alltså helt enkelt en elstyrd strömbrytare.

http://www.youtube.com/watch?v=E8Os4WFUALA

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
bambrullan
10 september 2011 · 25 Inlägg

Så hur ska jag koppla  om du skriver ner alla 4 stift, till respektive kabel?

bambrullan
11 september 2011 · 25 Inlägg

Kom på själv vad jag va tvungen att göra.....

Eftersom styrströmmen fråån helljuset respektive halvljuset går ihop med ballasten så knipsa jag av
hel/halvljusets ström (86) helt av.

Och då funkade det klockrent!

Tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang