Strand's Volkswagen Golf GTI Edition 30 , 3 oktober 2011 - bagagebygget

stRaend
13 september 2011 ·

Tänkte slänga upp en projekttråd här då vintern börjar närma sig sakta men säkert hmm

Bilen det kommer handla om i denna tråd är en VW Golf GTI Edition 30, lite kort om just ed. 30:

Golf GTI Edition 30 är Volkswagens 30 års jubileumsmodell
30 hästar mer än original GTI:n (230 gentemot 200)
Likadan motor som i Audi’s S3, 265hk stryp till 230hk på Edition 30.
Andra kolvar, stakar, annan kamaxel, annan turbo (K04), andra spridare och komp. jämtemot den vanliga GTI:n
Annat kjolpaket (Annan läpp, nerlackad runtom, djupare bak)
30st svensksålda ex.
Div smådetaljer i interiören såsom röda sömmar, halvskinn etc.
Just denna bilen är 1 av 5 vita svensksålda i Sverige, denna är även den sista svensksålda med manuell växellåda.

Det som kommer hända med bilen är väl inte allt för mycket då den förra ägaren gjort det mesta (Bjork). Men iallafall, det som kommer hända är att det ska komma in en RNS 510 istället för RNS 310 som sitter i nu. Sedan så kommer även det komma i en ljudprocessor samt ett slutsteg som ska driva framsystemet och en liten bas i skuffen. Målet med "bygget" är att det ska se ut och låta som original tills man vrider upp volymen smile

"Utgångsobjektet"
https://www1.garaget.org/archive/83/82725/263111/263111-2493352.jpg

Senast redigerat av stRaend (3 oktober 2011)

AudiRS6 Revisor
13 september 2011 · 151 Inlägg

Ska givetvis följas!smile

Angående infon. Det låter som en utopi att 10% av ed. 30 skulle sålts nya i Sverige. Är det verkligen möjligt?smile

stRaend
13 september 2011 ·

Nu blev jag osäker på det tongue har bara skrivit av vad andra skrivit, justerar detta direkt tills jag läst lite mer smile

Bjork OEM <3
13 september 2011 · 6 957 Inlägg

AudiRS6 skrev:
Ska givetvis följas!smile

Angående infon. Det låter som en utopi att 10% av ed. 30 skulle sålts nya i Sverige. Är det verkligen möjligt?smile

Det är faktiskt sant, jag har läst (kommer inte ihåg, ska kolla källan) att dom "delades" ut lite över hur mkt bilar det såldes i landet, VW Golf är Sveriges näst mest sålda bil, har t o m gått om V70 ibland över nysålda bilar smile

Det finns dessutom mer Ed.30´s i Sverige än dom Sv.sålda wink

Ska bli kul å se vad du gör med bilen framöver big_smile

Senast redigerat av Bjork (13 september 2011)

OEM <3
stRaend
13 september 2011 ·

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen … Edition_30

där står det "till en början 1500 europa modeller" .. Men men, spelar ingen större roll egentligen smile Vore ju bara kul att veta roll

Björk: Jadu, tog du loss dörrsidorna någon gång? tongue Ägaren som satte dit högtalarna älskade silvertejp kan jag väl säga wink

Senast redigerat av stRaend (13 september 2011)

Bjork OEM <3
13 september 2011 · 6 957 Inlägg

Om du är fundersam över nåt kring dessa bilar så tala med "Soyd", han kan dom här bilarna bra.

OEM <3
stRaend
14 september 2011 ·

Tog loss dörrsidan för att se vad det var för kitsystem bakom som första ägaren monterat dit. Blev glatt överraskad när jag hittade ett DLS Reference 6.3 där bakom, så det kommer få vara kvar. smile

Har även varit i kontakt med ett företag som ska installera RNS 510 i bilen, så det kommer bli en lagom utflykt vid löning på ca 70mil roll

Har även beställt hem nya högtalargaller som kommer ersätta dom nuvarande som första ägaren har borrat lite dumt i anser jag, bild på detta kommer ikväll förhoppningsvis.

Det var väl allt för nu big_smile

Bild på gamla installationen i dörren, tror det var rea på silvertejp det året wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82725/82725-7eec2d52d974ad57bd9b248f94c489fd.jpg

evilaudio
14 september 2011 · 16 195 Inlägg

undra hur dom tänkte när dom satte högtalaren längst bak på dörren?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
stRaend
14 september 2011 ·

evilaudio skrev:
undra hur dom tänkte när dom satte högtalaren längst bak på dörren?

det är midbasen, mellanregistret sitter längre uppåt och fram fast i dörrsidan. fast det kanske du redan visste... roll

evilaudio
14 september 2011 · 16 195 Inlägg

stRaend skrev:

evilaudio skrev:
undra hur dom tänkte när dom satte högtalaren längst bak på dörren?

det är midbasen, mellanregistret sitter längre uppåt och fram fast i dörrsidan. fast det kanske du redan visste... roll

jo de vet ja mycke väl..  men i de flesta av dessa bilar sitter de inget 3 vägssystem utan bara 2vägs original (vet dock inte va de sitter i GTIn)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
stRaend
14 september 2011 ·

evilaudio skrev:

stRaend skrev:

evilaudio skrev:
undra hur dom tänkte när dom satte högtalaren längst bak på dörren?

det är midbasen, mellanregistret sitter längre uppåt och fram fast i dörrsidan. fast det kanske du redan visste... roll

jo de vet ja mycke väl..  men i de flesta av dessa bilar sitter de inget 3 vägssystem utan bara 2vägs original (vet dock inte va de sitter i GTIn)

Tänkte nästan att du visste detta tongue ja deklart, fast jag har iallafall 6,5" där på bilden, 2,5" i dörrsidan, och diskant i "backspegelkåpan" eller vad man kallar det smile

evilaudio
14 september 2011 · 16 195 Inlägg

stRaend skrev:

evilaudio skrev:

stRaend skrev:

det är midbasen, mellanregistret sitter längre uppåt och fram fast i dörrsidan. fast det kanske du redan visste... roll

jo de vet ja mycke väl..  men i de flesta av dessa bilar sitter de inget 3 vägssystem utan bara 2vägs original (vet dock inte va de sitter i GTIn)

Tänkte nästan att du visste detta tongue ja deklart, fast jag har iallafall 6,5" där på bilden, 2,5" i dörrsidan, och diskant i "backspegelkåpan" eller vad man kallar det smile

jo då blir de mycke bättre smile dock funderar man ju hur dom tänker.. på tok för få biltillverkare som sätter högtalarna där dom borde sitta.. på instrumentbrädan smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
stRaend
14 september 2011 ·

evilaudio skrev:

stRaend skrev:

evilaudio skrev:
jo de vet ja mycke väl..  men i de flesta av dessa bilar sitter de inget 3 vägssystem utan bara 2vägs original (vet dock inte va de sitter i GTIn)

Tänkte nästan att du visste detta tongue ja deklart, fast jag har iallafall 6,5" där på bilden, 2,5" i dörrsidan, och diskant i "backspegelkåpan" eller vad man kallar det smile

jo då blir de mycke bättre smile dock funderar man ju hur dom tänker.. på tok för få biltillverkare som sätter högtalarna där dom borde sitta.. på instrumentbrädan smile

Tänker dom då? tongue Dom tänkte ju visserligen hyffsat på dom äldre modellerna av golf, sedan kom det väl något snille och tyckte dom skulle sitta i dörrarna wink

evilaudio
14 september 2011 · 16 195 Inlägg

stRaend skrev:

evilaudio skrev:

stRaend skrev:

Tänkte nästan att du visste detta tongue ja deklart, fast jag har iallafall 6,5" där på bilden, 2,5" i dörrsidan, och diskant i "backspegelkåpan" eller vad man kallar det smile

jo då blir de mycke bättre smile dock funderar man ju hur dom tänker.. på tok för få biltillverkare som sätter högtalarna där dom borde sitta.. på instrumentbrädan smile

Tänker dom då? tongue Dom tänkte ju visserligen hyffsat på dom äldre modellerna av golf, sedan kom det väl något snille och tyckte dom skulle sitta i dörrarna wink

på de va ju några modeller i början på 90-talet som dom iaf tänkt lite på sen blev de FEL igen..haha

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bjork OEM <3
14 september 2011 · 6 957 Inlägg

Jag är oskyldig! tongue Men de vet du ju tongue

OEM <3
stRaend
14 september 2011 ·

Bjork skrev:
Jag är oskyldig! tongue Men de vet du ju tongue

Jadå smile Så välskött som bilen är förövrigt så tror jag nog inte du skulle slänga ihop det på det viset tongue

stRaend
14 september 2011 ·

Sådära, kväll och en bild på nuvarande dörrsida kommer. Vet inte riktigt vad han tänkt med då högtalaren faktiskt får plats bakom original gallret? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82725/82725-1b202ed803f4b00ec8d44629a1a2e937.jpg

stRaend
15 september 2011 ·

Blev visst en givande dag idag , fick hem dörrsidorna jag beställde i tisdags kväll. trodde inte jag skulle få dom förrän imorgon, men då fick jag ju något att göra idag med tongue
Det som är kvar att göra är att dämpa dörrarna lite mer (beställt dämpmaterial) och även flytta in diskanten bakom kåpan. Fast då första ägaren borrat sönder kåpan så blir det att beställa "nya" för 250:-/st. Orkade inte göra det i onsdag så det beställs senare ikväll. Sedan så kommer detta som sagt kopplas till ett slutsteg så ifall någon har en bra lösning på hur man drar ut nya högtalarkablar till dörrarna så hojta till roll

Andra sidan är också klar bara att jag inte orkade ta någon bild smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82725/82725-b9b1fdc2405ee92b6aa36e4468532604.jpg

Thellaaan
15 september 2011 · 3 Inlägg

Ser mycket bra ut, ska bli kul att följa projektet! smile

Clintan_86 Elektiker ;)
18 september 2011 · 403 Inlägg

Vart ska du åka för att installera din RNS510? Finns en i Värmland som säljer dem och är jäkligt bra att ha att göra med, då har du iallafall halverat din resa. Om du vill kan jag slänga iväg hans nummer i ett PM om de är intressant..

Bilen ser förövrigt jäkligt bra ut!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang