Visar hälften av rätt hastighet med slungdiffen monterad!

Toppi
17 september 2011 · 8 Inlägg

Hallå alla glada !

Ställer även frågan här uppe på forumet då jag får höra massor av olika svar från allt och alla.. 
Fordonet då: En Volvo 740 Turbo från 1987 utan abs såklart.  Förra ägaren har monterat en slungdiff på bilen och såklart klantat sig med att få mätaren fungera som den ska.  Mätaren visar hälften av korrekt hastighet (dvs 30 = ca60, 40= ca 83 osv osv)


Nu är det så att jag har hört massor olika grejor man kan göra.. Vissa säger byta mätarhus men det tvivlar jag starkt på.  Andra säger givaren vilken låter lite mera logiskt.   Och min teori är förljande: Slungdiffen som sitter monterad kommer från en nyare bil med ABS.  Och då ska kransen som ger ut hastighet från diffen se annorlunda ut dvs tätare osv.. 
Jag tror att det bör räcka med att byta kransen till en äldre modellen och montera den i diffen? 

Vet att det finns killar och tjejer som vet exakt vad som jag göras, Uppskattar hjälpen!

Mvh Martin
smile

Crille88
17 september 2011 · 1 353 Inlägg

ja tror du måste spänna upp direktinsprutningsförgasargivarsträckaren,, hade samma problem på mina förra sjuförti o de hjälpte

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Toppi
17 september 2011 · 8 Inlägg

Crille88 skrev:
ja tror du måste spänna upp direktinsprutningsförgasargivarsträckaren,, hade samma problem på mina förra sjuförti o de hjälpte

Är man dum i huvudet så funkar det säkert!

Senast redigerat av Toppi (17 september 2011)

schnauz
17 september 2011 · 1 758 Inlägg

Stämmer bra, är olika givarkransar på diffen.
Antingen byter man kransen eller så byter man instrumenthuset.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
17 september 2011 · 2 307 Inlägg

schnauz skrev:
Stämmer bra, är olika givarkransar på diffen.
Antingen byter man kransen eller så byter man instrumenthuset.

Word

Hur hade du tänkta att en givare skulle ändra på det hela... Skulle den andra givaren bara mäta hälften av taggarna då eller??

Absolut lättaste e ju å byta mätare. Riva isär hela bakaxeln för å byta givarkransen känns ju lite som överkurs

Senast redigerat av JaggaChafen (17 september 2011)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
saav
17 september 2011 · 632 Inlägg

En kompis fick samma problem när han bytte till bakaxel med slungdiff och fick tipset att byta locket på bakaxeln för att få rätt, vilket jag även hört på flera håll. Inget jag testat själv dock.

strandberg31
17 september 2011 · 2 419 Inlägg

Kan räcka att schimsa in/ut givaren! Vet inte hur det är när den inte är från samma årsmod! Men kan funka! smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Toppi
22 september 2011 · 8 Inlägg

Var ungefär dessa svar jag sökte, men satsar på mätarhuset som omständigheterna är just nu! Ingen som vill tillägga något? Något som bara ploppade upp i era skallar just nu precis wink ?

Om inte, Tackar för svaren!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang