Volvo 850 T-5 med mycket motorknack/gnissel

Kirllkil
17 september 2011 · 79 Inlägg

Jag har en 850 T-5 -94 som jag precis monterat ihop efter packnings byte på topplocket, innan hade jag problem med gnissel/knackande och antog att problemet skulle visa sig när jag montera isär den, men ack så fel jag hade när bilen var ihop monterad igen så kvarstod problemet med knack och gnissel. Det ända "felet" jag fann under reparationen var att packnings ytorna på topplocket såg ut om någon hade använt sandpapper på dem vilket jag antar inte är optimalt samt att packningarna på kammarna verkade lite slitna. Jag bifogar en video på hur bilen lät när den stod och gick, jag varvar lite under videon så  man verkligen hör (en del av ljudet kommer från det öppna luftfiltret), bilen kan knacka enormt mycket ibland men varvar man lite då så blir den helt tyst på tomgången men knacket börjar igen så fort man varvar upp motorn lite.

http://www.youtube.com/watch?v=-zMeF9NQhqk

SNÄLLA HJÄLP!

Kirllkil
17 september 2011 · 79 Inlägg

Någon ?

Marlboroman
17 september 2011 · 8 234 Inlägg

Dags att börja fundera på om du har en vevstake som inte är rak eller om du har ett vevlager som är på väg att säga upp sig. Det låter ju som något såndant på filmen.

EDIT: enklaste sätett är ju att mäta så att alla kolvar går upp lika högt i loppen. Ta ur stiften äoch mät ner till kolvtoppen. Har någon cylinder ett avvikande mått så är det läge att ta ner tråget och kika.

Senast redigerat av Marlboroman (17 september 2011)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
17 september 2011 · 79 Inlägg

Okej tack då var det som misstänkt sad för hittade inga fel i toppen iaf!

emtjo
13 oktober 2011 · 68 Inlägg

va vade som va fel ??

Eklund69
13 oktober 2011 · 89 Inlägg

Inte oljepumpen då ?

Kirllkil
13 oktober 2011 · 79 Inlägg

Det var vevstakslager som var åt helvete (eller flera) ''/ så har en T-5r motor hemma nu som det ska på lite grejer på sen monteras i vår när jag har tid och pengar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang