Turbo för bättre prestandard (SAAB 9-5 SE 2,3t - 00)

gard Fartsyndare
22 augusti 2006 · 278 Inlägg

Hej gott folk!

Har en SAAB SE 2,3t från 2000, 170hk dvs.

Sen dess har jag satt i ett BSR chip, speedparts 3" hela vägen + sportkat, sen även ett fint litet luftfilter.


Nu är jag på jakt efter en turbo så jag kan höja laddtrycket. Med handen på hjärtat är jag inte så duktig när de gäller motordelar och dylikt men lär mig gärna.

Så min fråga till er som kan, vart hittar jag en bra ny turbo som får mer fart på bilen? smile Länka gärna!

Har planer på att åtminstone byta kylare och spridare i ett senare skede.


Mvh
Victor

yrkesfotograf inom reklam och företag.
precision
22 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

det går inte bara att byta ett en större turbo mm sen ska allt mappas för det också .
gå in på maptun.se så hittar du mkt

mannen666666 preem pump
22 augusti 2006 · 836 Inlägg

inte för att det har något med tråden att göra... men var det inte du som fick bilen stulen???????

är den fixad nu eller
blev det bra????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
gard Fartsyndare
22 augusti 2006 · 278 Inlägg

precision skrev:
det går inte bara att byta ett en större turbo mm sen ska allt mappas för det också .
gå in på maptun.se så hittar du mkt

Jo jag vet :p Men man måste börja någon stans smile

Jag ska börja med att läsa på den sidan. smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.
gard Fartsyndare
22 augusti 2006 · 278 Inlägg

mannen666666 skrev:
inte för att det har något med tråden att göra... men var det inte du som fick bilen stulen???????

är den fixad nu eller
blev det bra????

Jo det stämmer :p Kändis här typ. smile

Den är fixad till 95%

Motorn är bytt till en lite nyare, de flesta lackskadorna är fixade, de hade missat några. Sen fälgarna är lagade och lackade, hjulaxel fram fixad och koppling/växelspak bytt.

Den går lite bättre än innan, fick nya mattor och backspegel på köpet. smile

Bortsett från att de tog en månad att fixa bilen så har jag fått god hjälp och blivit bra bemött.

yrkesfotograf inom reklam och företag.
jonTe
23 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Som sagt det är inte bara att hänga dit en större snurra och skruva laddtryck utan det är sådant som skall skötas via programmet i datorn annars får denna spelet....

Tankeförfarandet är alltså att bestämma vilket hästkraftsmål man vill nå, välja turbo och runtomkringutrustning till det och anpassa programvaran efter den nya hårdvaran.

MVH Jonas
..............
Lanjin
23 augusti 2006 · 757 Inlägg

http://www.gikturbo.se
http://www.turbotech.se/index2.htm
har du återförsäljning av turbodelar.
men lär ju osm dom andra säger mappa den men där har du lite priser o så

sveddan
23 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

jonTe skrev:
Som sagt det är inte bara att hänga dit en större snurra och skruva laddtryck utan det är sådant som skall skötas via programmet i datorn annars får denna spelet....

Tankeförfarandet är alltså att bestämma vilket hästkraftsmål man vill nå, välja turbo och runtomkringutrustning till det och anpassa programvaran efter den nya hårdvaran.

Och glöm inte att byta till större och mer hållbar intercooler, annars lär du varken få bättre prestanda eller vara borta från verkstaden länge...

precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

precis kylning är viktigt .

gard Fartsyndare
23 augusti 2006 · 278 Inlägg

sveddan skrev:

jonTe skrev:
Som sagt det är inte bara att hänga dit en större snurra och skruva laddtryck utan det är sådant som skall skötas via programmet i datorn annars får denna spelet....

Tankeförfarandet är alltså att bestämma vilket hästkraftsmål man vill nå, välja turbo och runtomkringutrustning till det och anpassa programvaran efter den nya hårdvaran.

Och glöm inte att byta till större och mer hållbar intercooler, annars lär du varken få bättre prestanda eller vara borta från verkstaden länge...

Vilken IC skulle rekommenderas och vad ligger prislappen på en sånn? smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.
jonTe
23 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

sveddan skrev:
Och glöm inte att byta till större och mer hållbar intercooler, annars lär du varken få bättre prestanda eller vara borta från verkstaden länge...

Beror heeelt på hur långt man siktar....
Som sagt, bestäm hur många hästar man vill ha och köp turbo och *runtomkringutrustning för det.

*runtomkringutrustning= IC, BTR, AVG, luftfilter, spridare, soppapump mm mm, listan göras lång.

Att springa o köpa dyrt laddluftkyl till ett steg 3 med Mitsubishi 15T/5# är tex inget krav.

MVH Jonas
..............
precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

gard skrev:

sveddan skrev:

jonTe skrev:
Som sagt det är inte bara att hänga dit en större snurra och skruva laddtryck utan det är sådant som skall skötas via programmet i datorn annars får denna spelet....

Tankeförfarandet är alltså att bestämma vilket hästkraftsmål man vill nå, välja turbo och runtomkringutrustning till det och anpassa programvaran efter den nya hårdvaran.

Och glöm inte att byta till större och mer hållbar intercooler, annars lär du varken få bättre prestanda eller vara borta från verkstaden länge...

Vilken IC skulle rekommenderas och vad ligger prislappen på en sånn? smile

leta runt på blockets annonser som oliak förtag lagt ut , där finns ic i olika mått o bredd . dock så får man mäta sej fram så den får plats .

sveddan
23 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

jonTe skrev:

sveddan skrev:
Och glöm inte att byta till större och mer hållbar intercooler, annars lär du varken få bättre prestanda eller vara borta från verkstaden länge...

Beror heeelt på hur långt man siktar....
Som sagt, bestäm hur många hästar man vill ha och köp turbo och *runtomkringutrustning för det.

*runtomkringutrustning= IC, BTR, AVG, luftfilter, spridare, soppapump mm mm, listan göras lång.

Att springa o köpa dyrt laddluftkyl till ett steg 3 med Mitsubishi 15T/5# är tex inget krav.

Jo men det är ju ingen mening att köpa en större turbo om du ändå inte kan skruva upp den, eller hur?

precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

nu hänger jag inte med.. vad är de som ska skruvas upp?

sveddan
23 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

precision skrev:
nu hänger jag inte med.. vad är de som ska skruvas upp?

laddtrycket? :0

precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

går inte o bara skruva upp laddtryck lite hur man vill .
speciellt inte på en ny bil som 95

Senast redigerat av precision (23 augusti 2006)

beathacker Amatör
23 augusti 2006 · 444 Inlägg

vad brukar prislappen hamna på för att mappa om en bil nån som vet ?

BMW 320d (2006)
precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

turbocenter tar ca 10 000 för att mappa en bmw 325 turbo .

sen så brukar dom köra med timbetalning preis som verkstäder , tar det längre tid så blir det dyrare

sveddan
23 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

precision skrev:
går inte o bara skruva upp laddtryck lite hur man vill .
speciellt inte på en ny bil som 95

*suck*

Nej förmodligen inte hörru du men frågan är varför man ska med en större turbo till om man inte kan höja laddtrycket?

precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

sveddan skrev:

precision skrev:
går inte o bara skruva upp laddtryck lite hur man vill .
speciellt inte på en ny bil som 95

*suck*

Nej förmodligen inte hörru du men frågan är varför man ska med en större turbo till om man inte kan höja laddtrycket?

jag missförstod dej .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang