Val av bokföringsprogram: Visma eller iOrdning?

Norde fotointresserad
28 september 2011 · 2 307 Inlägg

Är i startgroparna med att starta upp enskild firma och har börjat kika efter ett enkelt och vettigt bokföringsprogram att använda mig utav i mitt arbete.
Till vardsags använder jag mig av en Mac, vilket ger iOrdning en fördel. Men har även hört att Visma finns som e-tjänst eller något liknande, alternativt att man köper en billig pc för att köra bokföringen genom.

Är det någon som har kunskap om de olika programmen och kan ge mig vägledning till vad jag skall välja och varför?

KennethL
28 september 2011 · 412 Inlägg

Nu vet jag inte riktigt hur pass bra Visma är med sina funktioner eller om det är tillräckligt för dig, men jag kan iaf säga att på mitt tidigare jobb så hade vi support för Visma och det verkade iaf vara ett bra program.

Det här var dock i en Windows miljö så det är lite svårt att säga om det är 100% kompatibelt med Mac och att det fungerar stadigt, men det gör det iaf till Windows.

Det används i mycket större skala än vad du kommer göra som egen företagare så det kan ju vara lite svårt att motivera dig till att köra Visma ur ekonomisk synpunkt om det är dyrare än iOrdning men nu vet du iaf att det är ett bra och stabilt system. smile

135
├┼┼
24 R
nygren_iv paparazzi
30 september 2011 · 349 Inlägg

iOrdning = engångskostnad (ca 900 kr) (inga månadskostnader)
Visma (online som funkar till mac) = Kostnad Varje månad OCH Kvartal så länge du vill använda det (från; 99/mån 297/kvartal)

Vill du lägga flera tusen om året på bokföringsprogramet så rekomenderar jag Visma tongue
Vill du betala engångskostnad och istället spara lite till kamerautrustning och lön så välj iOrdning. (som dessutom är snyggare och enklare. Skitsnygga fakturor out of the box också, samt att du inte behöver infektera din mac med windows (parallel desktop eller ens lägga pengar på en PC [hemska tanke] )

smile

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
nygren_iv paparazzi
30 september 2011 · 349 Inlägg

glömde säga att iordning fyller i blanketterna för inbetalning av moms och årsbokslut också.. smile

Enda dem inte har (än) är direktkoppling till banken som Visma har.

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
Martin 9-3 Fisketokig
30 september 2011 · 2 997 Inlägg

Jag kör Visma. Både företag och även förening via spcs och har fastnat för enkelheten och upplägget.

Helt klart rekommenderar jag att du anlitar en bra revisor som hjälper dig de första åren och börjar med att höra hur samarbeten ni emellan ska fungera. Det kostar lite extra men tror du kommer få mycket tillbaka såvida du inte har full koll på allt annat.

Jag snittade runt 3500-4000:- om året i kostnader för bokföring, deklaration/bokslut och konsultation. Kan låta som dyra pengar när man _kan_ göra det själv. Kan dock tillägga att de trixade och hittade saker som flerfaldigt täckte kostnaderna. Saker som jag inte skulle tänkt på och skulle missat.

Sen är det skönt att bara hänvisa till sin revisionsbyrå om staten kommer med någon fråga smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Norde fotointresserad
4 oktober 2011 · 2 307 Inlägg

Tack för svaren! Och av svarspersonerna att dömma så måste jag kalla oss söderhamnare för företagsamma tongue

Har klurat fram och tillbaka på det där nu. Och som Martin säger så kommer jag säkert att få ta hjälp av en revisor, vilket blir en extra kostnad man får räkna in. Blir nog rätt billiga pengar ändå om man ska jämföra med vilken timpenning man själv mister genom att sitta och försöka traggla sig igenom allt själv.

Dessa utgifter tillsammans med kostnaden för Visma (och ev. inköp av en pc) tillsammans med Nygrens sedan länge försök att övertala mig att välja iOrdning gör att jag troligtvis kommer att välja det sistnämnda. Detta för att hålla den fasta kostnaden nere då iOrdning endast kostar i inköp jämfört med Visma.

Men än är det inte försent att övertala mig big_smile
Revisorna vi har på starta eget-kursen nu vet jag använder sig av Visma. Men sen kör ju de med pc också..

Tack för svaren iaf, det uppskattas på min väg mot att försöka bli lite klokare smile

nygren_iv paparazzi
5 oktober 2011 · 349 Inlägg

Min revisor är vismanörd (och således PCanvändare) och han gillade mitt program när jag visade honom. Han sa typ lite på skoj: "Du behöver ju inte mig med det här programmet!"  wink

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
Megatron-77
5 november 2011 · 18 Inlägg

Använder Visma (pc) och är mycket nöjd med programmet, enkla funktioner och lätt att förstå. Kostar mig ca 1200kr / år. Alla broschyrer med regler för företagande kan du beställa gratis från skatteverket.

Martin 9-3: Även om det är skönt att kunna hänvisa till sin revisor så är det viktigt att tänka på att du ändå är ytterst ansvarig för ev. felaktigheter i bokföringen, åtminstone om det gäller enskild firma.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang