Led blinkers? vart köpa

Lehtoo
30 september 2011 · 22 Inlägg

Såg en bil i förra veckan som hade led lampor i sina usa-blinkers, dom lyste vitt men när han blinkade så blev dom orange. jag pratade med honom och han sade att det var en och samma lampa men han kom inte ihåg vart han köpt dom sad Någon som vet? smile

henke_99 Offroad Racing
30 september 2011 · 3 122 Inlägg

http://www.diodhuset.se/1/sv/diod-led-l … grp-s1/328

Edit: hittade likadana på bildioder.se

Senast redigerat av henke_99 (30 september 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Lehtoo
30 september 2011 · 22 Inlägg

Tack så mycket big_smile

granadadr
30 september 2011 · 7 300 Inlägg

de är ju jätteläckra smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Lehtoo
30 september 2011 · 22 Inlägg

Ja visst är dom big_smile

granadadr skrev:
de är ju jätteläckra smile

Nilssonn
21 oktober 2011 · 28 Inlägg

Det ska lysa oranget i usa-blinkers pojkar

Volvo 854t5 (1995)
henke_99 Offroad Racing
21 oktober 2011 · 3 122 Inlägg

Nilssonn skrev:
Det ska lysa oranget i usa-blinkers pojkar

Inte i sverige...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Nilssonn
22 oktober 2011 · 28 Inlägg

jodå, finns ingen lag som klart säger att man inte får ha oranga positionsljus

Volvo 854t5 (1995)
henke_99 Offroad Racing
22 oktober 2011 · 3 122 Inlägg

Nilssonn skrev:
jodå, finns ingen lag som klart säger att man inte får ha oranga positionsljus

Jaså? Har dom tagit bort den som säger att ett fordon endast får visa vitt eller gult ljus framåt då alltså?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Conjacken
23 oktober 2011 · 144 Inlägg

henke_99 skrev:

Nilssonn skrev:
jodå, finns ingen lag som klart säger att man inte får ha oranga positionsljus

Jaså? Har dom tagit bort den som säger att ett fordon endast får visa vitt eller gult ljus framåt då alltså?

Ni säger ju i princip samma sak båda två? tongue Det får inte lysa "blått" tongue Men gult å vitt får de lysa framåt..
Nån som har nån aning om den där passar i en 740? Och om man måste ha motstånd?

Rake
23 oktober 2011 · 164 Inlägg

Conjacken skrev:

henke_99 skrev:

Nilssonn skrev:
jodå, finns ingen lag som klart säger att man inte får ha oranga positionsljus

Jaså? Har dom tagit bort den som säger att ett fordon endast får visa vitt eller gult ljus framåt då alltså?

Ni säger ju i princip samma sak båda två? tongue Det får inte lysa "blått" tongue Men gult å vitt får de lysa framåt..
Nån som har nån aning om den där passar i en 740? Och om man måste ha motstånd?

Några motstånd behöver du verkligen inte, det är avsett för 12v. Det passar i 740 om du har USA blinkers lamp hållare, altså en lamphållare för en lampa med 2 plus poler på (På vanliga 2 poliga lampor är det två lampor i, en för 5W och en för 21W). Diodlampan använder sig av samma teknik. Laglig är varken den eller oranga positions ljus men snygga är båda tycker jag iallafall smile

Senast redigerat av Rake (23 oktober 2011)

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Conjacken
23 oktober 2011 · 144 Inlägg

Rake skrev:

Conjacken skrev:

henke_99 skrev:

Jaså? Har dom tagit bort den som säger att ett fordon endast får visa vitt eller gult ljus framåt då alltså?

Ni säger ju i princip samma sak båda två? tongue Det får inte lysa "blått" tongue Men gult å vitt får de lysa framåt..
Nån som har nån aning om den där passar i en 740? Och om man måste ha motstånd?

Några motstånd behöver du verkligen inte, det är avsett för 12v. Det passar i 740 om du har USA blinkers lamp hållare, altså en lamphållare för en lampa med 2 plus poler på (På vanliga 2 poliga lampor är det två lampor i, en för 5W och en för 21W). Diodlampan använder sig av samma teknik. Laglig är varken den eller oranga positions ljus men snygga är båda tycker jag iallafall smile

Okey, så det skulle inte passa i att sätta i blinkersen på en vanlig 740 med vanligt front? tongue

Rake
23 oktober 2011 · 164 Inlägg

Conjacken skrev:

Rake skrev:

Conjacken skrev:

Ni säger ju i princip samma sak båda två? tongue Det får inte lysa "blått" tongue Men gult å vitt får de lysa framåt..
Nån som har nån aning om den där passar i en 740? Och om man måste ha motstånd?

Några motstånd behöver du verkligen inte, det är avsett för 12v. Det passar i 740 om du har USA blinkers lamp hållare, altså en lamphållare för en lampa med 2 plus poler på (På vanliga 2 poliga lampor är det två lampor i, en för 5W och en för 21W). Diodlampan använder sig av samma teknik. Laglig är varken den eller oranga positions ljus men snygga är båda tycker jag iallafall smile

Okey, så det skulle inte passa i att sätta i blinkersen på en vanlig 740 med vanligt front? tongue

Har inget med fronten att göra, du behöver bara en lamphållare för en tvåpoliga lampa. Till S70 kan man köpa en sån lamphållare för någon hundralapp på volvo, finns säkert till 740 med, eller det vet jag för det har jag på min 740... Du kanske behöver dra en extra sladd till positionsljus delen av lampan om det inte finns en färdig kontakt i 740 som det finns i S70. Det är inget avancerat eller dyrt iallafall.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Conjacken
23 oktober 2011 · 144 Inlägg

Rake skrev:

Conjacken skrev:

Rake skrev:

Några motstånd behöver du verkligen inte, det är avsett för 12v. Det passar i 740 om du har USA blinkers lamp hållare, altså en lamphållare för en lampa med 2 plus poler på (På vanliga 2 poliga lampor är det två lampor i, en för 5W och en för 21W). Diodlampan använder sig av samma teknik. Laglig är varken den eller oranga positions ljus men snygga är båda tycker jag iallafall smile

Okey, så det skulle inte passa i att sätta i blinkersen på en vanlig 740 med vanligt front? tongue

Har inget med fronten att göra, du behöver bara en lamphållare för en tvåpoliga lampa. Till S70 kan man köpa en sån lamphållare för någon hundralapp på volvo, finns säkert till 740 med, eller det vet jag för det har jag på min 740... Du kanske behöver dra en extra sladd till positionsljus delen av lampan om det inte finns en färdig kontakt i 740 som det finns i S70. Det är inget avancerat eller dyrt iallafall.

Okey, tack för svaret smile

DumDumz
23 oktober 2011 · 109 Inlägg

Nilssonn skrev:
jodå, finns ingen lag som klart säger att man inte får ha oranga positionsljus

Det går inte igenom besiktningen med gula posi ljus..
Det skall ju vara vitt sken riktat framåt och så är det en max watt man får ha. Om det är 5w?
Sedan på de nya Volvo bilarna som har "US blinkers" är för att de har fått dessa klassade som sidopositionsljus, och de får lova att vara orange färgade(Se tex gamla Volvo S/V40).

Angående TS fråga så säger jag Ebay. Där finns i princip allt och för endast några ynka kronor med frakt! smile

//DumDum

Senast redigerat av DumDumz (23 oktober 2011)

Rake
24 oktober 2011 · 164 Inlägg

DumDumz skrev:

Nilssonn skrev:
jodå, finns ingen lag som klart säger att man inte får ha oranga positionsljus

Det går inte igenom besiktningen med gula posi ljus..
Det skall ju vara vitt sken riktat framåt och så är det en max watt man får ha. Om det är 5w?
Sedan på de nya Volvo bilarna som har "US blinkers" är för att de har fått dessa klassade som sidopositionsljus, och de får lova att vara orange färgade(Se tex gamla Volvo S/V40).

Angående TS fråga så säger jag Ebay. Där finns i princip allt och för endast några ynka kronor med frakt! smile

//DumDum

Båda frågorna är redan svarade på... Finns att köpa på diodhuset.se eller bildioder.se tillexempel. Finns säkert på ebay med men det är rätt skönt att få hem produkten inom ett par dar istället för ett par veckor. Sen angående positions ljus, lagen säger att det måste vara VITT eller GULT och det får inte vara led, det måste vara 5W glödlampor, man får inte heller sätta dit extra positionsljus (Som många har i extraljus eller blinkershus). Sen finns det bilar som har led från fabrik eller oranga positions ljus (Eller sidomarkering/sido positionsljus), då är de typbesiktade för det. Som tillexempel Volvo x40 som du nämner, nyare audi, nyare V70 och så vidare...

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
DumDumz
24 oktober 2011 · 109 Inlägg

Rake skrev:

DumDumz skrev:

Nilssonn skrev:
jodå, finns ingen lag som klart säger att man inte får ha oranga positionsljus

Det går inte igenom besiktningen med gula posi ljus..
Det skall ju vara vitt sken riktat framåt och så är det en max watt man får ha. Om det är 5w?
Sedan på de nya Volvo bilarna som har "US blinkers" är för att de har fått dessa klassade som sidopositionsljus, och de får lova att vara orange färgade(Se tex gamla Volvo S/V40).

Angående TS fråga så säger jag Ebay. Där finns i princip allt och för endast några ynka kronor med frakt! smile

//DumDum

Båda frågorna är redan svarade på... Finns att köpa på diodhuset.se eller bildioder.se tillexempel. Finns säkert på ebay med men det är rätt skönt att få hem produkten inom ett par dar istället för ett par veckor. Sen angående positions ljus, lagen säger att det måste vara VITT eller GULT och det får inte vara led, det måste vara 5W glödlampor, man får inte heller sätta dit extra positionsljus (Som många har i extraljus eller blinkershus). Sen finns det bilar som har led från fabrik eller oranga positions ljus (Eller sidomarkering/sido positionsljus), då är de typbesiktade för det. Som tillexempel Volvo x40 som du nämner, nyare audi, nyare V70 och så vidare...

När man ska köpa 10 dioder för 200 spänn här hemma istället för 25:- på Ebay anser jag att en veckas frakt är helt okej..
Och vill man ha sina saker lika snabbt som från hemsidor i Sverige kan man gå in på Ebay.co.uk samt tjäna massor med pengar! smile
Men smaken är som baken!

BudgetDunkaren Osponsrad
24 oktober 2011 · 1 631 Inlägg

precis beställt två.. tack för tipset..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
granadadr
24 oktober 2011 · 7 300 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
precis beställt två.. tack för tipset..

hoppas du beställde den sorten de har på diodhuset,, klart den snyggaste när dem släcker de vita när de blinkar,,

BudgetDunkaren Osponsrad
24 oktober 2011 · 1 631 Inlägg

granadadr skrev:

BudgetDunkaren skrev:
precis beställt två.. tack för tipset..

hoppas du beställde den sorten de har på diodhuset,, klart den snyggaste när dem släcker de vita när de blinkar,,

svar ja wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang