Motorbyte BMW E46 -03 316 till 325/328 ?

Emiliio
10 oktober 2011 · 3 Inlägg

Har möjlighet att köpa en BMW E46 316i -03 med rasad motor och går i tankarna om det skulle gå att slänga i en större motor från en 325/328 ? Har inte hittat klara svar på mina frågor så tänkte att jag startar en tråd.
Antar att det blir en registreringsbesiktning, men finns det nåt som kan sätta stopp för detta? Borde väl gå med tanke på att chassit är detsamma på de olika modellerna om jag inte har fel?
Sen undrar jag hur det blir med motorfästen/kablage etc, är det samma som för 316-motorn som för de andra? Vad behöver bytas/göras?

Mycket tacksam för svar!
/Emil

TooS Hjultomte
10 oktober 2011 · 1 500 Inlägg

Tror inte att motorfästen och kablar är densamma 316 är en lite 4a som jag ser det. 25/28 är sexor. Det mesta är nog till att byta ut. vad kan jag inte svara på bara chansar vilt tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Emiliio
10 oktober 2011 · 3 Inlägg

TooS skrev:
Tror inte att motorfästen och kablar är densamma 316 är en lite 4a som jag ser det. 25/28 är sexor. Det mesta är nog till att byta ut. vad kan jag inte svara på bara chansar vilt tongue

Borde väl vara så, frågan är ju då vad som behövs för att få nya motorn att lira, om det är ombyggnad som gäller och om nya kabelhärvan passar bilen etc.

TooS Hjultomte
10 oktober 2011 · 1 500 Inlägg

Tar du allt från den andra blir det nog "lättare"!

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Seth
10 oktober 2011 · 3 354 Inlägg

Kan glömma regbesiktningen. Endast möjligt för bilar från -92 och tidigare.
Enda "EV" möjliga sättet är om du flyttar över allt från upphängning etc ihop med motorn så kanske det går med "ombyggt fordon" men då är det både smidigare o förmodligen billigare att sälja bilen o skaffa en 325/328

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Emiliio
10 oktober 2011 · 3 Inlägg

Seth skrev:
Kan glömma regbesiktningen. Endast möjligt för bilar från -92 och tidigare.
Enda "EV" möjliga sättet är om du flyttar över allt från upphängning etc ihop med motorn så kanske det går med "ombyggt fordon" men då är det både smidigare o förmodligen billigare att sälja bilen o skaffa en 325/328

Ja så var det kanske smile tanken var ju att endast köpa en komplett motor och de delar som behövs för att få den att passa. Hela upphängningen hoppas jag ju att jag slipper byta ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang