Val av vinterdäck

miiicke90
12 oktober 2011 · 62 Inlägg

Kikat på däck de blir nog Nokian Hakkapeliitta 7. Någon som har testat det och kan berätta mer?  orginal storleken är  165/70R14. Men tydligen så rekomenderas 175/65R14 - Rekommenderad. Varför rekomenderas detta någon skillnad? har aldrig förstått de där vad som är bättre eller sämre, skillnad alltså i däckstolek?

Visst skall man köra in däcket på asfallt när dom är helt nya i lungt tempo max 80 km/h eller? tacksam för svar

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
12 oktober 2011 · 938 Inlägg

Ja, de rekomenderas att köra lite lugnt i ca 100mil på asfalt så dubben sätter sej ordentligt när dom är nya. Va äre för bil dom ska sitta på?
Vet att Hakkapeliitta 7 vann nåt däcktest förra vintern. Köpte själv sånna till S6an förra hösten å tycker dom funkar bra, har inte svikit mej än iaf... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
spokenratt
12 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Har också de  däcken, grymt nöjd!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
miiicke90
12 oktober 2011 · 62 Inlägg

skoda fabia 02 smile synd bara att däcken är så fruktansvärt dyr sad men de är ju kvalitet också smile
100 mil på asfallt vet jag itne om jag hinner köra innan vintern hmm

miiicke90
12 oktober 2011 · 62 Inlägg

Har 4 gammla sommardäck på ny. Ena vart pyspunka på så fyllde i med skum annars tänkte jag ju att man kunde kränga av däcken å dra på vinterdäcken på dom fälgarna men blir nog inte roligt när skummet satt sig! sad så vette fan om man ska köpa aliminumfälgar till? något förslag?

spokenratt
12 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Bara du kör lugnt med dom, alltså lite försiktigt vid start o stopp, inte för hög fart i skarpare kurvon bör det inte vara någon fara.

Och ja, de kostar ju en del men räknar man på det kan man ha däcken någon sesong längre så blir det billigare i längden, ja vet inte hur många vintrar jag haft mina men dom är riktigt fräsha fortfarande!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
miiicke90
12 oktober 2011 · 62 Inlägg

Funderar på om man ska lägga på 3075 kr till och få ett par fälgar smile

spokenratt
12 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

jaa.. det är lite tråkigt att åka på plåtisar under vintern men bilen blir ju så jävla skitig o ful ändå så ja fortsätter med det.. Men, visst, det är snyggare. Finns ju gott om begagnade fälgar annars..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
miiicke90
12 oktober 2011 · 62 Inlägg

Nu vet jag inte om jag kommer hinna köra in dom på torr assfalt innnan vinterväglaget kommer!?

shogun
12 oktober 2011 · 2 117 Inlägg

Ang storleken.

Ibland så produceras större volymer av vissa storlekar och då kan det vara billigare att köpa det däck som säljs i större antal. Kolla upp priset på de olika storlekarna. I övrigt är skillnaden marginell.
Själv kör jag i vinter på 205/55/16 Pirelli Ice Control dubbfria (pga miljöbil och krav på dubbfritt)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Aero T16
12 oktober 2011 · 1 327 Inlägg

Din dimension är ganska ovanlig så köp 175/65-14 istället så finns det större utbud och billigare.

Bättre att ha vanligare dimension vid ev punktering då knappast någon däckfirma har hemma 165/70R14.

miiicke90
17 oktober 2011 · 62 Inlägg

har någon nå tips om något man kan göra för att föbättra inkörningen på nya däck  ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang