V70 T5 2005 lättare styling och effekt jakt

Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis, åka till affären och handla, semesterturer.. precis allt som en vanlig hederlig V70 gör, fast... Den ska vara Clean, Personlig och som en viss galen man i Kalmartrakten sa, "En familjebil ska vara: Trygg, säker, rymlig, bekväm och snabb!" Målet är alltså att bilen ska vara e bruksbil som ändå sticker ut och har prestanda nog att underhålla en!
  • 150 Följare
  • 520 210 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2017
amoreex
14 maj 2015 · 2 712 Inlägg

spokenratt skrev:

amoreex skrev:

spokenratt skrev:

Tjena!
Har faktiskt slarvat nu.. körde med tygmattorna hela vintern me.. roll
Men dom ser bra ut än så prisvärda är de definitivt! Ska tvätta dom snart, ska försöka ta en bild efter!

Kan säga att dem är totalt värdelösa ..
Hade dem i min kanske.. 1,5 år totalt, och då körde jag gummi mattor under första vintern, den ena är jätte stel, och går inte få bort all grus ur den..
Har slagit den, borstat den och dammsugit och massa, ser ändå lika dana ut..
Dessutom har gummit gått sönder under, och jag har inte haft någon som kört med klackar etc.. wink
Så köp något dyrare om det inte är en billig pendlar bil som man inte bryr sig om..

Detta är bara min åsikt iallafall!

Ok?
Hur länge sedan är detta? Tänkte ifall det är en äldre variant som hade sämre kvalitet kanske?

Jag köpte dem ju hösten 2013.
Och gummit gick väl sönder efter ett år kanske, sen har det fått vara, och nu för någon vecka sen så kasta jag ut dem då jag fick tag på ett par modell anpassade..

Dessa hade jag : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000021201/

Men du kanske har deras som är modellanpassade för V70n? kostar drygt 100 kr mer men är nog värt det! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
spokenratt
16 maj 2015 · 3 860 Inlägg

amoreex skrev:

spokenratt skrev:

amoreex skrev:

Kan säga att dem är totalt värdelösa ..
Hade dem i min kanske.. 1,5 år totalt, och då körde jag gummi mattor under första vintern, den ena är jätte stel, och går inte få bort all grus ur den..
Har slagit den, borstat den och dammsugit och massa, ser ändå lika dana ut..
Dessutom har gummit gått sönder under, och jag har inte haft någon som kört med klackar etc.. wink
Så köp något dyrare om det inte är en billig pendlar bil som man inte bryr sig om..

Detta är bara min åsikt iallafall!

Ok?
Hur länge sedan är detta? Tänkte ifall det är en äldre variant som hade sämre kvalitet kanske?

Jag köpte dem ju hösten 2013.
Och gummit gick väl sönder efter ett år kanske, sen har det fått vara, och nu för någon vecka sen så kasta jag ut dem då jag fick tag på ett par modell anpassade..

Dessa hade jag : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000021201/

Men du kanske har deras som är modellanpassade för V70n? kostar drygt 100 kr mer men är nog värt det! smile

Precis, jag har de som är modellanpassade. Jag har inte haft något problem med kvaltet på mina än så länge iaf!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
amoreex
16 maj 2015 · 2 712 Inlägg

spokenratt skrev:

amoreex skrev:

spokenratt skrev:

Ok?
Hur länge sedan är detta? Tänkte ifall det är en äldre variant som hade sämre kvalitet kanske?

Jag köpte dem ju hösten 2013.
Och gummit gick väl sönder efter ett år kanske, sen har det fått vara, och nu för någon vecka sen så kasta jag ut dem då jag fick tag på ett par modell anpassade..

Dessa hade jag : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000021201/

Men du kanske har deras som är modellanpassade för V70n? kostar drygt 100 kr mer men är nog värt det! smile

Precis, jag har de som är modellanpassade. Jag har inte haft något problem med kvaltet på mina än så länge iaf!

Ok dem kan jag ej yttra mig om wink
nu pratade vi ju om två olika mattor, men de jag köpte är värdelösa iallafall  smile)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
spokenratt
19 maj 2015 · 3 860 Inlägg

Update?

Nåja, bilen blir skitig ibland, då behöver den tvättas. Som jag tidigare skrivit så har jag testat ett nytt medel man gnider in i eller över lacken, hur man nu vill säga det...

Senast hade jag lagt ett lager, var väldigt nöjd men har läst om folk som lagt mellan 3-5 lager och fått ett ännu bättre resultat trotts att tillverkaren säger att det inte ska behövas, handlar säkert om vilket resultat man är ute efter samt att om man lägger fler lager så räcker ju inte flaskan lika länge som åf säger.

Här är flaskan med innehåll. Jag har nu alltså lagt 3 lager, min tumme är där nivån är. Flaskan rymmer endast 118 ml, finns en större om man vill ha det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-be1d022a941d6d4b1578f55a88a94095.jpg

Såhär ser den nu ut, med 3 lager totalt. Fått ett härligt djup i laclen tycker jag. Ska sägas igen att det ändå är 2 år sedan bilen blev polerad....
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-78f2679ff8e36d1b4302932393279e79.jpg

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
tiquz Melchert
19 maj 2015 · 182 Inlägg

Tjena! Har läst igenom din tråd nu de senaste 2 dagarna. Har hittat lite inspiration till min xc70 (däribland liva upp orginal fälgarna med plasti dip så länge innan jag hittar nya fälgar), man kan hitta mycket fint här. ;P

Har en liten fråga ang. Paint Guard + medlet dock, jag har aldrig hållit på med något vax eller liknande så jag undrar lite hur du stryker på det, är det med en vanlig svamp eller trasa efter tvätt?

Har förövrigt lagt en prem! Skitfin bil! (Y)

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
spokenratt
19 maj 2015 · 3 860 Inlägg

Tack som fasen!

Ja, plastidip har mpnga användningsområden!!

Paint Guard är skit enkelt att lägga på! Finns säkert bättre produkter på marknaden men detta är det första förutom vanligt vax jag testat. Man ska inte behöva vaxa innan detta medlet läggs på, däremot är det självklart att bilen ska vara riktigt ren, alltså avfettad och tvättad.
När man köper Paint Guard så medföljer en särskild svamp som är typ klädd i microfiber som man ska använda. Denna återanvänds om man lägger flera lager så den skall bara vara för detta och inget annat. Precis när man lagt det så ser lacken lite flammig ut men när medlet sen torkat, man ska i te torka torrt med något i efterhand utan det ska torka/härda själv, men sen blir den blank och len i lacken!

Sök på det på youtube, jag kikade lite där först innan jag köpte det. Finns några videos på hur man lägger på produkten.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
tiquz Melchert
21 maj 2015 · 182 Inlägg

Jo verkar ju som att plasti dip är i klass med silvertejp och 5-56 ju! ;P
(Visste inte att det fanns innan jag läste denna tråd)

Senast redigerat av tiquz (21 maj 2015)

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
spokenratt
21 maj 2015 · 3 860 Inlägg

tiquz skrev:
Jo verkar ju som att plasti dip är i klass med silvertejp och 5-56 ju! ;P
(Visste inte att det fanns innan jag läste denna tråd)

Enkalt att använda, tar lite träning innan man får perfekt resultat men inte mycket. Scanna av youtube, till ex dipyourcar's kanal, dom har många bra guider på hur dom gör olika dippjoabb!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Nicke41
21 maj 2015 · 103 Inlägg

spokenratt skrev:
Tack som fasen!

Ja, plastidip har mpnga användningsområden!!

Paint Guard är skit enkelt att lägga på! Finns säkert bättre produkter på marknaden men detta är det första förutom vanligt vax jag testat. Man ska inte behöva vaxa innan detta medlet läggs på, däremot är det självklart att bilen ska vara riktigt ren, alltså avfettad och tvättad.
När man köper Paint Guard så medföljer en särskild svamp som är typ klädd i microfiber som man ska använda. Denna återanvänds om man lägger flera lager så den skall bara vara för detta och inget annat. Precis när man lagt det så ser lacken lite flammig ut men när medlet sen torkat, man ska i te torka torrt med något i efterhand utan det ska torka/härda själv, men sen blir den blank och len i lacken!

Sök på det på youtube, jag kikade lite där först innan jag köpte det. Finns några videos på hur man lägger på produkten.

Tjena.

Så du menar att du bara tvättat bilen till och från dom senaste 2åren sedan den blev polerad och så, och nu la du på paint guard efter att bara tvättat den innan och får ett resultat som ser ut och verkar fantastiskt. Coolt isåfall tror jag ska skicka efter det själv om det är så, gillar när man får en wet look på tex röda bilar cool

/nicke

Performance By Nicke
Volvo S60 T5 "ReDEmption" (2005)
spokenratt
23 maj 2015 · 3 860 Inlägg

Nicke41 skrev:

spokenratt skrev:
Tack som fasen!

Ja, plastidip har mpnga användningsområden!!

Paint Guard är skit enkelt att lägga på! Finns säkert bättre produkter på marknaden men detta är det första förutom vanligt vax jag testat. Man ska inte behöva vaxa innan detta medlet läggs på, däremot är det självklart att bilen ska vara riktigt ren, alltså avfettad och tvättad.
När man köper Paint Guard så medföljer en särskild svamp som är typ klädd i microfiber som man ska använda. Denna återanvänds om man lägger flera lager så den skall bara vara för detta och inget annat. Precis när man lagt det så ser lacken lite flammig ut men när medlet sen torkat, man ska i te torka torrt med något i efterhand utan det ska torka/härda själv, men sen blir den blank och len i lacken!

Sök på det på youtube, jag kikade lite där först innan jag köpte det. Finns några videos på hur man lägger på produkten.

Tjena.

Så du menar att du bara tvättat bilen till och från dom senaste 2åren sedan den blev polerad och så, och nu la du på paint guard efter att bara tvättat den innan och får ett resultat som ser ut och verkar fantastiskt. Coolt isåfall tror jag ska skicka efter det själv om det är så, gillar när man får en wet look på tex röda bilar cool

/nicke

Så är det faktiskt!

# 2013 i april fick jag bilen helrekondad, bla polerad, vaxad och lackskydd.
# 2014 blev den  vaxad 2 gånger, ingen polering.
#2015 Vaxad en gång med vanligg Turtlewax, bade inget annat kvar och har nu lagt totalt 3 lager då.

Naturligtvis kan jag se en och annan repa som man utan problem kan polera bort, så jag skulle väl rekomendera att ha en bra polering i grunden. Men som sagt, detta resultat är med ovan nämda åtgärder och INGET annat!
Så jag är grymt nöjd med produkten efter 3 lager!

För skoj skull ska jag se ifall jag kan ta några fler bilder och göra likadant på svågerns saab 93, den är nu endast avfettad och vaxad 1 gång detta året, polerades troligtvis senast när den var nybygd tongue

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Nicke41
24 maj 2015 · 103 Inlägg

Grymt ju. Väntar med spänning på din svågers resultat

Blir nog en beställning på det här  http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p … ddspaket-1 och där jag använder antingen roterande maskin eller oscillerande maskin på medel 1

Vad tror du om det, om jag får låna tråden din lite cool

/nicke

Performance By Nicke
Volvo S60 T5 "ReDEmption" (2005)
spokenratt
24 maj 2015 · 3 860 Inlägg

Nicke41 skrev:
Grymt ju. Väntar med spänning på din svågers resultat

Blir nog en beställning på det här  http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p … ddspaket-1 och där jag använder antingen roterande maskin eller oscillerande maskin på medel 1

Vad tror du om det, om jag får låna tråden din lite cool

/nicke

Det kan säkert vara kanon!
Jag är skit feg, vågar inte köra med maskin tongue Men det verkar tom som om man kan lägga på Prep Plus för hand, kan inte vara särskilt grovt medel då. Men att det då ska bli bra i kombination också är ju ytterligare ett pluss!
Tror det blir kanon, och det är ju enligt mig prisvärda produkter!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
spokenratt
29 juni 2015 · 3 860 Inlägg

Ett tag sen nu...

Har inte hänt så mycket, i stort sett bara vårdat bilen.
Var på och fixade svågerns avgassystem på han Saab 93, sista ljuddämparen lossnade, aningen rostigt tongue

Tog en kik på mitt eget då, ska ju bytas men iom att jag hade besiktning inom kort så var det lika bra att kolla!
tur det kanske... bakre krokan var helt av. Avgaset hängde ganska fritt och dinglade! tongue

Fixade dit ett Mekonomens fäste då vi köpte ny dämpare till Saaben därifrån också, jävligt smidigt faktiskt.

Så idag, 07:20, rullade jag in min nytvättade, blanka och fina T5a i besiktningshallen. Allt var frid och fröjd i typ 5 minuter, inte ett ljud om att dimljusen var urkopplade, det extra backljuset eller att helljuset var xenonkonverterat... men sen lyfte han lite lätt i slangen till vevhusventilationen... Skit var av, den till och med trillade sönder och gick i 3 delar!

Jag blev tokig!
Den slangen byttes i samband med service i april förra året!! För er som minns hade jag en hyffsat besvärlig service hos en märkesverkstad då som resulterade i att bilen rullade ut från verkstad med lysande motorlampor och en motorgång som en skön gammal fiskebåt!

Som sagt, jag blev tokig och åkte inom en Volvoverkstad på väg hem.
Killen i kundmottagningen tyckte det var märkligt att slangen gått sönder om den nu var bytt för ett år sedan men kunde samtidigt inte svara på en enkel fråga, SKA DEN GÅ AV EFTER BARA ETT ÅR?
Han kunde inte svara på det men beställde gärna hem en ny slang åt mig...
Jo tack, den behövs ju eftersom jag fick ombesiktning på grund av just detta!

Jag frågade om garanti och sådär, Ett år, svarar han mig, så det var ju April då.
Förbannad ringde jag Volvo när jag hade lunch.
- Du har bara ett års garanti, svarar hon mig i telefon, men du kan ju ringa till närmaste verkstad och prata med den som har hand om garantiärenden där.
Mer förbannad ringde jag dit jag tidigare beställde slangen ifrån.
Svaret:
- Du har ett års garanti på arbetet, men du har också 24 månaders garanti på de delar som byts/monteras vid en service.

Tacksamt, någon som vet vad dom snackar om. Så nu ska jag bara åka in med bilden till Volvo här, visa upp pappret från förra servicen och så ska dom byta slangen på deras bekostnad!

Tack för det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-c3e1e58071204e027c3100cf7ed1cb53.jpg
Snyggt... byttes April 2014! Lika knaprig som Wasas knäckebröd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-825400255727bb6ab4fc55dbcede1a5d.jpg
Upphängningen från Mekonomen, simpelt och fullt fungerande.

Senast redigerat av spokenratt (29 juni 2015)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Andyah
29 juni 2015 · 242 Inlägg

sånt där som gör att jag avskyr bilverkstäder..dom fuskar så otroligt mkt. dom kan ju påstå att saker o ting är bytta fast sanningen är en annan. En vanlig svensson som inte har koll tror ju på det så klart, för dom kan ju inte kolla upp det iaf då dom inte kan nått om bilar så att säga.

spokenratt
29 juni 2015 · 3 860 Inlägg

Andyah skrev:
sånt där som gör att jag avskyr bilverkstäder..dom fuskar så otroligt mkt. dom kan ju påstå att saker o ting är bytta fast sanningen är en annan. En vanlig svensson som inte har koll tror ju på det så klart, för dom kan ju inte kolla upp det iaf då dom inte kan nått om bilar så att säga.

Det ligger säkert i detta... Men jag är ganska säker på att den är bytt faktiskt. Så kladdigt som det var runt om allt annat dom hade pillat på så var nästan just den slangen det som såg nytt och fräscht ut...!
Torkar man inte bort olje spill och annat efter sig så varför skulle han torkat rent den slangen wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Drunk A.Sörman
29 juni 2015 · 1 299 Inlägg

Ah skulle aldrig läst här jag har besiktning i morgon å min slang är gött sleten.

Fick även byta intercooler slang nu då den sprack Mycket! big_smile Hade du slangen med hårdplast eller den i rent gummi?

spokenratt
29 juni 2015 · 3 860 Inlägg

Drunk skrev:
Ah skulle aldrig läst här jag har besiktning i morgon å min slang är gött sleten.

Fick även byta intercooler slang nu då den sprack Mycket! big_smile Hade du slangen med hårdplast eller den i rent gummi?

Hahaha... sorry! big_smile
Vilken av slangarna undrar du om? Den som är på bilden är om inte annat förvandlad till hårdplast nu! Men, visst, det är ingen direkt mjuk slang annars heller, finns det olika?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mack855
30 juni 2015 · 1 354 Inlägg

Det finns en uppdaterad version som är av rent gummi. Fick byta min förra sommaren av besiktningsskäl! smile Den original är ju i plast med räfflor, sen kom Volvo på att räfflingen är en svag punkt som gärna går sönder och gjorde då om slangen helt i gummi som är lite mer flexibel och hållbar wink

Edit: Av bilden att döma så ser det ut som att du sv någon konstig anledning fått den gamla, klena varianten i hård plast.

Senast redigerat av Mack855 (30 juni 2015)

spokenratt
30 juni 2015 · 3 860 Inlägg

Mack855 skrev:
Det finns en uppdaterad version som är av rent gummi. Fick byta min förra sommaren av besiktningsskäl! smile Den original är ju i plast med räfflor, sen kom Volvo på att räfflingen är en svag punkt som gärna går sönder och gjorde då om slangen helt i gummi som är lite mer flexibel och hållbar wink

Edit: Av bilden att döma så ser det ut som att du sv någon konstig anledning fått den gamla, klena varianten i hård plast.

Ja, det var ju själva fan.. den där servicen jag gjorde förra året den hemsöker mig alltså än! Förbannat!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
spokenratt
24 juli 2015 · 3 860 Inlägg

UPDATE

Jodå, inga bilder än tyvärr men det kommer, slangen till vevhusventilationen är bytt. Mycket riktigt finns det en uppdaterad version av slangen, den nya ser annorlunda ut och har inte den räfflade delen som någon skrev. Kunde också se att servicen aldrig bytte slangen förra gången. Om någon minns så var det ju en skitservice utan dess like som gjordes april 2014. Jag frågade innan service ifall man bytte den slangen, dom svarade att man gjorde så om den var sliten. Nu var den frasig som knäckebröd, svår att ta bort då den hela tiden knäcktes. Men bytt var den inte, tydligen har den på ett år förvandlats till knäckebröd...? hmm
Sak samma, orkar inte tänka på den tiden längre, slangen byttes igår men satan vad trångt det var! Tur att man har små händer!!!
Klämmorna som sitter original, hur i (pip) klämmer man åt dom hos verkstaden, specialverktyg?
Är ju stenhårda, hade världens bekymmer att få dit dom, blev inte bra så jag kommer byta dessa mot hederliga slangklämmor i nästa vecka...

Och som om inte det var bekymmer nog.. Frugan ringer när hon är ute och kör... Larmet har börjat tjuta under färd roll
Lyfta av minuspolen ett tag, kollade så att alla dörrar, motorhuv, baklucka och tanklock gick igen som de skulle. Så fort minuspolen gick emot så tjöt sirenen... får upp texten om att "Larm Service erfodras"
Ryckte säkringen till sirenen och bokade tid hos Autotech på tisdag. Kan ju inte läsa ur felkoden själv då min OBD läsare endast läser koder som har med motorn att göra.

Också bokat tid för kontrollbesiktning i veckan som kommer bilen ska bli utan anmärkning.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang