850 el. 940, vilken bör jag välja, prisklass max 20 tusen!.

Blazter_6
24 augusti 2006 · 51 Inlägg

Är väldigt sugen på att införskaffa mig en volvo, och dom två modellerna som jag fattat tycke för är antingen en 850 eller en 940.
Vilken av dessa bör jag välja om jag vill ha en driftsäker, pålitlig, relativt lättmeckad, och ett humant pris på reservdelar och så vidare. vilken håller mest mil, vilken har mest fel och så, det är sånt jag skulle vilja ha reda på av er som är lite mera insatta i ämnet än vad jag då är.
Är väldigt tacksam för alla svar, behöver inte svara på alla frågor, det räcker om jag får flertalet av dom besvarade. Tack på förhand


// Christoffer

Ford probe (1994)
Kirreböna
25 augusti 2006 · 23 Inlägg

Det man kan varna om på volvos 850 är barnsjukdomarna på de tidiga årsmodellerna, 92,93.
Det handlar mest om styrleder, styrspindlar som brister vad jag har förstått.

Ett utav de vanligaste felen på 850 är läckage i packbox mellan motor och växellåda- gäller alla årsmodeller. Övre motorbussningen ger sig också för eller senare, denna kostar dock inte så mkt att byta- ca 500kr på volvo.

Något som är positivt med 850:n är att den är väldigt lättmekad. Iallafall sålänge man inte ska in i motorn å härja.

Just 940 vet jag inte så mkt om kända fel osv.

Sen är väl den största skillnaden mellan de 940 och 850 bakhjulsdriften respektive framhjulsdriften.

Senast redigerat av Kirreböna (25 augusti 2006)

Skuggan_84
25 augusti 2006 · 209 Inlägg

Jag tycker du ska köpa 940 dom håller länge och är lätt mekade de enda felet jag vet med volvo 940 det är tankmätaren som kan va trasig men det går å fixa så köp en 940

olssson Saab nörd
25 augusti 2006 · 224 Inlägg

Provkör bilarna och se vilken du gillar. Personligen gillar jag 850 bättre än 940..

Saab For Life!
Engen HEAVY METAL
26 augusti 2006 · 765 Inlägg

850in åker man och sitter mycket bättre i än en 940.. sedan tycker jag 850in är roligare att köra ( om man inte ska leka )  Barn sjukdommar som va på 850 92´93 e åtgärdade redan så det är itne så mycket att bekymra sig om..  annars så är dom vanligaste felen övermotorbussning- klonk/knirr i framvagnen packboxen mellan motor o låda vilket är svin dyrt att åtgärda-
Igensatt vevhus ventilation.. Tickande ventillyftare!
Annars är 850in en slit varg så som 940...

jag har haft 2 850is med den jag äger nu inräknat och jag har inte haft några större bekymmer med nån!! Den förra va en GLT.. helt ok bil!
940in vet jag inte heller så mycket om men svågern har en och den e re fel på förjämnan..
dock har dne gått långt och e allmänt slut., så det behöver ju inte vara en riktlinje!!

Senast redigerat av Engen (26 augusti 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
GrebyAxel
26 augusti 2006 · 524 Inlägg

Du får ju en bra 940 för 20 000. Annars lär du väl bara få nån sunkig 850 för 20 000 va?
Har själv en 940, har aldrig varit något större fel på den.

Tobbe940
17 juli 2010 · 155 Inlägg

Om du ska lägga 20.000 så är mitt råd 940.. Pålitlig och enkel bil, mycket bil för pengarna. Kollar du bilprovningen så ligger 940 bland dom med högsta betyg. Sen är ju 940 bakhjulsdriven vilket är rätt kul smile

MEN... en stor fördel med 850 är motorljudet tongue

Men mitt tips, 940 smile

Ha de gott å lycka till!

Senast redigerat av Tobbe940 (17 juli 2010)

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
Seth
17 juli 2010 · 3 354 Inlägg

tror inte ts väntat 4 år på råd om vilken bil han ska ha tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 juli 2010 · 5 650 Inlägg

för 20 lök får du den nybes helt ok 940 turbo
så de självklara valet.

tänker du 850 så ska du slopa alla tankar på glt gle osv utan köra t5 eller R
visst dyrare men så mkt mer bil en de klenare skitmodellerna big_smile

så 940 Turbo är de självklara valet kvittar varsej de är fylltryck eller ltt liten ändring vips samma bil

och att jag har märkt att 940 häller bättre kvalite än 850 
940in jag hade gick nästan aldrig sönder visst nån slitdel pajjade .
medans 850in och de 850is bekanta har så pajjar dom hela tiden gämfört mot 940isarna .

940 är den sista riktiga volvon så men visst inget fel på turbo 5an heller men som sagt 940 alla gånger utan och tveka

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 juli 2010 · 5 650 Inlägg

Seth skrev:
tror inte ts väntat 4 år på råd om vilken bil han ska ha tongue

sant men sånt jävla tjat om sökande hela tiden kankse nån som vill ha råd söker och hittar de?

även om sjävla svart inte gäller TS längre

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Bret
17 juli 2010 · 53 Inlägg

Haha. Nä har han inte bestämt sig än då vet i faaan wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang