Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 132 775 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
16 december 2011 · 5 071 Inlägg

pellepervert skrev:
med rejäl plåt och en stadig kontruktion behöver man inte ha massa förstyvningar och irreterande dubbel plåtar big_smile

Det ligger något i det smile Men jag tror nog att dyrare märken typ Cadillac, Imperial och Lincoln inte var så enkelt uppbyggda.

JohnWayne
19 december 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-504a286b0ee738cfa11af6354581a889.jpg

Eftersom hörnet inte räckte ända ner, så fick jag tillverka en del plåt själv. Då var det hammare, mothåll och skruvstäd som gällde.

JohnWayne
20 december 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b9e2183c75d7691b2004d90b8144648a.jpg


Det blir ett rejält lapptäcke. Detta är inte det optimala tillvägagångssättet, men så här får det bli.


Observera pilen, ifall man blir roll av allt svetsande och inte vet upp eller ner på bilen

JohnWayne
22 december 2011 · 5 071 Inlägg

Power-krille skrev:
smile ska du tennspackla? är den andra sidan lika, så borde det där duga fin fint.
snyggt som sjutton.......

Tennspacklar gör jag inte, av diverse skäl.

1. Jag behärskar inte konsten.
2. Om inte tennspacklingen blir 100 % kan det bli luftblåsor mellan tennspacklet och plåten (rost).

Istället kör jag expoxygrund, ända grundfärgen jag vet som det går att spackla på. Problemet är att få plåten så rak så att man inte behöver fylla så mycket med spackel för i det avseendet är tennspackling att föredra.

Men tackar för stödet iallafall big_smilebig_smilebig_smilebig_smile.

JohnWayne
22 december 2011 · 5 071 Inlägg

tisting skrev:
Vilken kille som gör på detta vis.
Du är riktigt bra på det du gör. Vilka idéer. Hoppas det går bra hela vägen för dig.

Tackar och Bockar big_smile

JohnWayne
29 december 2011 · 5 071 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Mycket plåtjobb! Kan varna dig att jobb inför lack (spackling, slipgrund etc) är inte kul. Blev för någon minut sedan äntligen klar med min T-bird efter 1½ års arbete och en misslyckad lack. Ska bara polera upp den sen får den fan duga med lackarbetet big_smile

Jåå jag vet yikes utbildad lackera så ja tänkte lacka den själv efter allt spacklande och grundade. Vad hände med lacken på T-Birden förresten?

JohnWayne
3 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Att renovera eller bygga om en bil består inte endast av att tillbringa tiden i verkstaden eller garaget. För att ha färska delar att sätta dit måste man även skaffa fram dem. När det gäller jänkare var det ett stort bekymmer tills eBay gjorde sitt intåg. Nu kan man nästan hitta vad som helst och har man tur till vettiga priser.

Så nu några smakprov på vad som skall monteras framöver

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ac485e73ab2969802667a2a61e2e64ee.jpg


Ett komplett back-up kit. NOS (New Old Stock). Backningsljus med kablar, kontakter och lampglas. Till och med kopplings-schemat följde med. Allt i originalförpackning från 1959.

Krom-kransarna är köpta hos PG Larsson i Tibro och de stora bakljusen är nytillverkade och kommer från Uddevalla Car Parts.

Meteor-emblemet i skrivstil är polerat och bilens ursprungliga. Det skall monters på bakluckan.

JohnWayne
5 januari 2012 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e3c31aabed7c3650f930428241881a59.jpg

Jag blästrade svetsen för att få bort eventuella porer och på samma gång slipades golvet, trösklarna och takstolparnas insidor plåtrena.

När jag inte jobbar med bilen brukar den stå i ett kall-lager och sist när jag skulle köra in den i verkstaden var det snö och halt på gården. Därför sitter det Mazda 626 fälgar bak på den (ifall nån undrar). Och jaaaa, Mazda:s 2.0 och 2.2 liters 626:or har samma bultmönster smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang