Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 132 817 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
11 januari 2012 · 5 071 Inlägg

NorrRaggarn skrev:
ja du vet ju vad du gör, ser mkt bra ut

Tack tack smile

JohnWayne
11 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Skallington skrev:
Jaha så det är du som ska komma och lacka om min bil sen då ;D

Jepp wink

JohnWayne
11 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Kör igen av dörren med 80:ans papper och hyveln. Använder en mindre kloss där inte hyveln kommer åt. Och sätter fast slippapper på olika grova rör-stumpar för att komma åt i inbuktningarna. Slipar aldrig med fingrarna, det lämnar spår. Som synes får jag lov att spackla igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d82d62d85756b997092152e8d09e2815.jpg


När dörren ser och känns bra dra jag av den med 320 papper och drar färg igen. Sedan slipar jag med 400 papper och slipgrund en gång till.

Nu är det 3 lager epoxy på den och 7 lager slipgrund. Om inte detta blir bra då slutar jag mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6bb4192beaa6b39922970fd1ea4b5802.jpg

JohnWayne
12 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Nu tänker jag inte va så snäll att jag talar om vad färg jag valt (ännu). Skall hålla er på sträckbänken lite  wink


När jag ändå höll på med dörren så kunde jag ju lika bra fixa alla.

Det blev lite svetsning på dörrarna men bare lite. Här syns hur jag skurit ut en bit


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e49ff34ead5ce0db30645ced984e22de.jpg


klippt till ny plåt och punktat fast

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-111f2814542d6cd0d5d41501e41b229b.jpg


för att sedan helsvetsa

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fb6885ded34ddc6cf08f60e330058ab9.jpg

JohnWayne
12 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Skallington skrev:
Slipa är det bästa som finns! Eller!?

Betydligt roligare än att titta på sport på TV wink

JohnWayne
12 januari 2012 · 5 071 Inlägg

-MATS- skrev:

JohnWayne skrev:

Streetfreak skrev:
Ganska ok denna med?

http://www.picaclicks.com/images/Nature … nchero.jpg

Gillar Ranchero:na skarpt. Vackra linjer. Stark kontrast mellan de båda färgerna. Jag skulle ha föredragit mindre hjul roll

Kan inte låta bli att posta en autentisk bild från Stockholm 1959:
http://1.bp.blogspot.com/_r6QD9cjpNXc/S … 530010.jpg

Och så lite från broschyren:
http://1.bp.blogspot.com/_r6QD9cjpNXc/S … hero59.jpg

Jo - jag är helt insnöad på Ford (och gamla VW) roll

Dom är bara för läckra smile

Funderar på om jag ska ha lackerade plåtisar med de små navkapslarna och white walls. De är så snyggt smile

JohnWayne
14 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Power-krille skrev:

-MATS- skrev:

Power-krille skrev:
ok, så det gäller bara att vara medveten! smile

Jag förstår inte riktigt tror jag: Vad är problemet med att markera med tushpenna? Så har jag gjort många gånger och har aldrig reflekterat över att det skulle vara något som ger problem/biverkningar.

Teach me smile !

njae ! det är jag som är okunnig... har bonnlackat lite grann då o då, och tycker att färgen har väldigt svårt
att fastna på tex tush-streck

Man kan få verkliga problem om det lämnar siliconrester där man skall lackera. Brukar sluta med att man får slipa bort alla färglager ända ner till plåten (i värsta fall). Dupont hade en lösning som man skvätte i några droppar i färgen när man målade så brukade silcionfläckarna försvinna.

Har dock inte haft några problem med tusch men för säkerhetsskull slipade jag bort tuschstrecken med slippapper och torkade med tinner  smile

JohnWayne
14 januari 2012 · 5 071 Inlägg

-MATS- skrev:

JohnWayne skrev:
Hittade nytillverkade dörrhandtag på eBay. Köpte fyra stycken men tyvärr visade det sig att handtagen fram och bak skiljer. Sånt borde man kollat upp madmadmadmad

Så nu har man nya åt framdörrarna medan de åt bakdörrarnas ser ut som skit madmadmad

Surt för dig sad ... Tyvärr är det så att repro till 4-dörrars bilar och stationsvagnar är mycket sällsynt. Firmorna resonerar som så att det är "ingen" som renoverar sådana, utan de slaktas för att rädda tvådörrars och cabriolet-modeller roll . Renoverar själv en 59:a Edsel stationsvagn med samma kaross som motsvarande Ford, så jag har fått känna på hur det ligger till...

Jåå, ingen har sätt värde på såna bilar. Det är bara cabbar och hard topar som räknas.
Det är väl bara framskärmarna och grillen som skiljer Edsel farmarn från Forden?

JohnWayne
16 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Men kvittar det? Du kommer ju ändå endast sitta fram wink
Bör väl inte vara så svårt att hitta bak också? T.ex två dörrars bilarna, skyline osv hade dom helt andra handtag?

Haha big_smile Målet är att få en bil lika fin som när den lämnade fabriken smile

Jåå, framme har ju alla bilarna identiska handtag.

JohnWayne
16 januari 2012 · 5 071 Inlägg

-MATS- skrev:
Du har så rätt om hur man länge sett ner på bruksmodellerna, men jag tror att de kommer starkt nu smile !

Vad som skiljer Ford/Edsel är: Allt synligt framför vindrutan, instrumentering (brädan samma dock) och avslutningen av fenorna där bakljusen är placerade på en Edsel. Chassiet är helt identiskt, men största FE-motorn är på 361" mot Fords 352".

Meteorerna hade dock Edselns 361 som största motortillval. Inte som US Fordarnas 352.

JohnWayne
16 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

JohnWayne skrev:

Thunderbird88 skrev:
Men kvittar det? Du kommer ju ändå endast sitta fram wink
Bör väl inte vara så svårt att hitta bak också? T.ex två dörrars bilarna, skyline osv hade dom helt andra handtag?

Haha big_smile Målet är att få en bil lika fin som när den lämnade fabriken smile

Jåå, framme har ju alla bilarna identiska handtag.

I värsta fall, går det att bygga om så att handtag för framdörrarna passar bak?

hmm..... Utseendet på handtagen är lika, men det är anliggningsytan mot dörren som inte har samma vinkel roll

Senast redigerat av JohnWayne (16 januari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang