Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 130 119 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
21 september 2016 · 5 071 Inlägg

För att få lite ordning på detta får vi gå till grunden med problemet.

Jag monterar oljesumpen på oljepumpen och mäter från oljetrågets anliggningsyta mot blocket

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ed29ce353beb5661df568d06552fd0f9.jpg

143 millimter

så tar jag bort sumpen och monterar oljetråget


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dbb6373cd72a00b903c874ccadb0f618.jpg

143 millimeter

Enligt rekommendation skall sumpen sitta en halv tum från trågets botten, alltså 12,7 millimeter. Röret skall alltså kortas cirka en halv tum, lätt uträknat tongue

Sumpen kapas av från röret

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0c268e934447c0f5637b4e074984aa79.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-955d424f105d6bff5e74ba2d5e699632.jpg


Jag kapar cirka en halv tum ( 1/2") och tejpar ihop silen med röret och provmonterar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4fefd65d23d9769bf3c338835b98a433.jpg

ser helt ok ut

Jag tar oljesumpen till jobbet där en av de skickligare svetsarna får i uppdrag att Tig:a ihop bitarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8d8c4669d04ecbe475f0f6f2d03c5db2.jpg

JohnWayne
22 september 2016 · 5 071 Inlägg

Nu till alla er som renoverar eller kommer att renovera en Ford FE Big block motor.

Till FE-Motorerna hör följande: 332, 352, 390, 390HP, 406, 427 och 428.

Därtill kommer en mängd truck, kraftverks och mobile homes-block


Den absolut allra viktigaste delen i en FE-motor är denna



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d5aa203c33a6a554b4aeeb41a85a9f73.jpg

Axeln som driver oljepumpen.

Det är FE-motorns svagaste del. En ny ligger närmare i bild.

Den sitter sammankopplad med strömfördelaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ef6a15ea82b8842b9e7b9f94839190a7.jpg


och är formad som en blyertspenna och har samma diameter som en blyertspenna, så det är inga kraftiga grejer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f3f317d185e155e0b9d8e918dde7bd29.jpg


Inget slitage syns, men den kommer att bytas mot en axel i härdat stål (samma som raceputtarna använder big_smile )

här syns hur den driver oljepumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0c2329184df933b04de3121551df0c8c.jpg


och så här ser det ut i motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fa8700dcc68e8d42c9e32c8581cc14e4.jpg


Den går rätt igenom blocket och brickan på änden är livsviktig.

Lämnar man bort den, och lyfter upp strömfördelaren, kommer axeln att följa med upp roll

Och då är det inte så lätt att få tillbaks på rätt ställe igen. Lättaste är att demonterar oljetråg och pump och sätta in den bakvägen.

Men hur kul är det med motorn i bilen  roll roll roll roll

JohnWayne
23 september 2016 · 5 071 Inlägg

Här ser man att packningen på den gamla pumpen är lite skadad, så vi byter givetvis den också

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-32c18eb13611d0479bdc877a0c44f323.jpg

Ytan där pumpen skall monters på blocket rengörs

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f94f0a4e229583093f7a9c6f1bca9668.jpg

ny packning sätts på plats. Här använder jag inget packningslim

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cf56ca82d536c64776d03888732c4c99.jpg


Men före pumpen monteras skall brickan på pumpens drivaxel ställas på rätt ställe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-be330c35ad7854c6422a2b44b798d51c.jpg

Monteras brickan för högt upp på axeln kommer axeln att ligga an mot pumpen = slitage.

Monteras brickan för lågt kommer det att bli glapp mellan axel och pump.  Här säger experterna att ett glapp på 2 - 3 millileter är det bästa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f3f317d185e155e0b9d8e918dde7bd29.jpg


Så jag försöker så gott det går.

Får försöka några gånger innan det blir bra. Att få spelet bra är lätt. Det är när man spänner fast pumpen det vill ändra neutral

Men jag får det efter några försök.

Här ser man den nya pumpen och axeln som sticker ner ur den

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-63dc1ab5cd8f14c3d1e21c51e77072f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-acf34c443a79190264a060d842e909f4.jpg

och så här ser det ut inne i blocket
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ba2882225dc1e0a0c14864be33453d75.jpg


brickan på axeln ligger mot blocket nu, men kom ihåg att motorn är upp och ner i motorstativet. När motor kommer på rätt köl blir det ett 2 - 3 mm spel här smile

Mervolic Yawn...
23 september 2016 · 3 151 Inlägg

Roligt när det är så väldokumenterat och bra förklarat! Fint jobbat...

Marcus_89 Biltokig elektriker
24 september 2016 · 3 352 Inlägg

Ett tips om du inte redan har gjort det är att använda gänglåsning till bultarna till oljepumpen. Som en säkerhetsåtgärd smile Inte kul om de skakar loss lite och den börjar suga upp oljan dåligt smile Ser riktigt bra ut som vanligt smile

JohnWayne
26 september 2016 · 5 071 Inlägg

Mervolic skrev:
Roligt när det är så väldokumenterat och bra förklarat! Fint jobbat...

Tackar big_smile

Jag försöker mitt bästa men att att förklara saker för andra har aldrig varit min bästa sida sad

JohnWayne
26 september 2016 · 5 071 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Ett tips om du inte redan har gjort det är att använda gänglåsning till bultarna till oljepumpen. Som en säkerhetsåtgärd smile Inte kul om de skakar loss lite och den börjar suga upp oljan dåligt smile Ser riktigt bra ut som vanligt smile

Tackar big_smile

Det tänkte jag faktiskt inte på och nu är den monterad sad

Men som en liten tröst så spände jag bultarna med rätt moment tongue

JohnWayne
26 september 2016 · 5 071 Inlägg

Vi börjar närma oss slutet på motorsmörjningen.

Oljepump och sil är monterade

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-67946817520b4355fab33c72aef2b3a7.jpg

Eftersom motorn stått utan olja i några år nu ska den smörjas in rejält före tråget skruvas fast.

Några kannor motorolja får göra susen. Försöker få ner oljan i cylindrarna och på kammen.

Farsan drar runt motorn medan jag oljar

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a3a1c0f695f17849940deac680d57e8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-11b4869678026e7e44299a1c6e359805.jpg


Packningen limmas på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ddd594142df208255813ff663adf6ad9.jpg


och tråget limmas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-efbf93d320d17231dcff5441b36d939a.jpg


Tråget sätts på plats och skruvarna som varit på passivering monteras och spänns i moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-be510f6e1bedc697c9c4a383b56c30b9.jpg

Kamkåpan är bara löst monterad för att ge stöd för oljetrågspackningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fcd3fec2dc1e3e27e74e9a084bb18d34.jpg

Martee
26 september 2016 · 581 Inlägg

Snyggt blir det! smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Djo
27 september 2016 · 10 157 Inlägg

Stiligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
eatorb
27 september 2016 · 204 Inlägg

Det är sådana här trådar som om 5-10 år fortfarande kommer att hjälpa folk när dom har bekymmer i garagen! Fortsätt med fina bilder och bra beskrivningar smile

JohnWayne
27 september 2016 · 5 071 Inlägg

eatorb skrev:
Det är sådana här trådar som om 5-10 år fortfarande kommer att hjälpa folk när dom har bekymmer i garagen! Fortsätt med fina bilder och bra beskrivningar smile

Tusen tack big_smile
Det var en väldigt uppmuntrande kommentar big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile

Om någon enda en har haft endast lite hjälp av min tråd har jag lyckats big_smile

JohnWayne
2 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Motor och växellåda är lackerade och börjar bli klara. Dags att gå längre bak i drivlinan.
Bakaxeln har jag inte ögnat på så mycket ännu men den pockar på uppmärksamhet.

Efter tvätt och skurning med avfettning kan vi börja titta lita närmare på axeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-efb75aeba0b5909fa8f208bb1791ce38.jpg



Den lilla skylten på bakaxelklimpen som visar vilken bakaxelutväxling det är, sitter fortfarande kvar smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dd9faa74ef189ed3a368bcd8624e5d52.jpg


och kollar vi på huset kan vi se att det är en WAR-axel. Låter lite farligt i mina öron roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b06e9dc0e7ab16222920b38e40d3e693.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
2 oktober 2016 · 3 352 Inlägg

Kommer bli fin med lite färg smile

Djo
2 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Trevligt med dessa små brickor kvar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
3 oktober 2016 · 2 030 Inlägg

kan tänka mig att sådana brickor oftast är bortrostade. Så det är ju fint att se att den sitter kvar och mest är lite skitig smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
JohnWayne
3 oktober 2016 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Trevligt med dessa små brickor kvar smile

BlueScreeen skrev:
kan tänka mig att sådana brickor oftast är bortrostade. Så det är ju fint att se att den sitter kvar och mest är lite skitig smile

Jååvisst smile

Det är trevligare att se vad bilen sålts med för utrustning och det ser proffsigare ut när bilen är klar,  att ha dessa korrekt monterade smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang