Varför kör du för fort?

Ljepone * Studerande *
22 februari 2012 · 563 Inlägg

Varför kör du för fort?

Varför kör DU för sakta?!  tongue

Senast redigerat av Ljepone (22 februari 2012)

risodlarn
24 februari 2012 · 577 Inlägg

Kör lagligt ibland.
Kör för fort ibland.
Kör för sakta ibland.
Jag anpassar mig till de rådande omständigheterna.
Jag kör effektivt.
När man ska långt är det skönt med hög fart och bra musik o bara känna hur jorden rullar under bilen.
Varför? Jag vill.

Har en del att säga ang. det här med "för" fort. Men jag kallar det okunskap och ointresse.
Att mitt fortkörande utsätter mig själv och mina medtrafikanter för mer risker är säkert sant. Fan vet inte hur jag ska uttrycka mig men, det finns så mycket värre saker som är riskfyllt som jag inte gör men som samtliga moralkärringar med all säkerhet gör.

Missförstå mig rätt att ligga 200 knyck bland trafik är inte bra men att hålla 130 för att hinna om en lastbil innan det blir enfiligt är nog rätt lungt.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Masquerade Aldrig nöjd
24 februari 2012 · 804 Inlägg

Ibland accelererar jag ifrån bilar jag irriterar mig på bara för att visa att jag minsann har starkare motor än dem. Omoget men sant.

Livet är för kort för att äga Volvo.
hardrox
24 februari 2012 · 731 Inlägg

När jag kör för fort, då menar vi inte 10km över utan närmare dubbla eller mer tillomed så är det ju för att fart är kul.

Annars håller jag hastigheterna någorlunda.

Audi RS3 (2018)
ZeijlonRacing
24 februari 2012 · 60 Inlägg

Fart är roligt och man kommer snabbt fram... Har dock blivit fartblind så ska nog skaffa mig en trampbil istället ^^

Saab 9-3 SS "Nordic Extreme R" (2008)
sv3nss0n
24 februari 2012 · 264 Inlägg

För att det är nice! Men man har ju lugnat sig rätt markant numera, första 6 månaderna med kortet var man en idiot med för många hästar under huven igentligen. Nu brukar det bli max 30 över men ibland blir det redig ur-sotning fortfarande ^^

Dodge B250 van "Nomad" (1989)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Svolte
26 februari 2012 · 88 Inlägg

Jag brukar hålla GPS-hastighet, det funkar finfint för mig. Jag vill inte riskera saftiga böter, det känns så fruktansvärt onödigt. Dessutom kör jag ofta <20 km och då är tidsbesparingen minimal om man ligger ~20km/h över hastighetsgränsen. Fri väg och god sikt, ja då kanske man trycker lite extra på gasen ibland. smile

OpelP1
26 februari 2012 · 1 412 Inlägg

För att jag vill, vågar och kan. smile

Nejdå, jag kör inte så fort längre.
Det var värre när körkortet var färskt, då var man liksom uppe i 130km/h för att köra om en epa som körde 40km/h och man körde 145km/h med sommardäck i snömodd.....

SylvesterStallone
26 februari 2012 · 1 433 Inlägg

rickylicious skrev:

zovix skrev:

PoulZen skrev:

Har du verkligen all fakta till varför dom gör sänkningar på vägar?
Du har inte tänkt på att dom med största säkerhet räknar med att folk kör fortare än skyltad hastighet?

En hastighetssänkning med 20km/h kanske sänker genomsnitts hastigheten med 15km/h.
Så det är ju faktiskt på grund av folk som du som dom måste göra så här.
Folk som anser att dom kan köra fortare än skyltad hastighet, då sänker dom hastigheten för att få ner genomsnitts hastigheten.
Du skrev själv:
"Kör enligt den i verkligheten gällande hastighetsgränsen d.v.s när man blir av med kortet...."
Så om dom sänker med 20km/h så kör ju även du 20km/h långsammare. smile även om du kör 30km/h för fort även då.

Och det är inte alltid polisen står och hastighetsövervakar en tom motorväg, ibland övervakar dom den efter efterlysta fordon och liknande, och under tiden passar dom på att mäta hastigheten.

Jag tycker du ska fundera lite längre än vad du kan tänka bara. Istället för att tro att myndigheterna bara gör saker för att irritera dig.

Och många som kör om en polisbil gör det för att dom har svårt med auktoriteter (menar inte nödvändigtvis dig), och har dom svårt med auktoriteter så följer dom inte alltid alla regler och så som finns. Och då är det självklart att polisen stannar personen eftersom chansen är hög att allt inte är som det ska.

Du har helt rätt, förmodligen har jag inte alla fakta eftersom trafikverket lever i en en drömvärld som inte motsvaras utav verkligheten.

Ang. Medelhastighet, tänk om man kan höja hastigheten på en vägsträcka med ca 20km/h och hårdbevaka den i månader med polis.  Tror du inte medelhastigheten blir ung. densamma och antalet fortkörare minskar då?

Med din attityd och bara blint acceptera alla myndighetsbeslut kommer vi att få en Orrwell 1984 värld vilket iaf  enligt mitt sätt att se det inte är acceptabelt.

Likså självklart är att fortkörning är ett brott vilket jag kommer att få sona för den dag jag blir tagen, men det jag störs av är nar myndigheter eller myndighetsanhängare som du själv förespråkar att bara för att man är en auktoritet i samhället har man rätt att skapa oskrivna lagar som måste följas utav samtliga. Om fler vågade köra om snutbilarna när det ligger och tuggar 20-30km/h under gällande hastighetsgräns skulle det bli mindre trakaseri av dem som faktiskt gör det.

Om vi ändå ska diskutera fortkörning och idiotin i statens försök att övervaka oss så kan vi ta upp fenomenet fartkameror. Hade man från början velat skapa en acceptans för automatisk fartövervakning hade de första 1000 fartkamerorna suttit utanför skolor och daghem inställda på 30km/h d.v.s. där de faktisk verkligen gör nytta.  Fartkamerorna idag sitter ofta helt fullständigt galet, på en fin raksträcka med god sikt, jo tjena.

Skulle du acceptera en gps i bilen som automatiskt rapporterar dig till polismyndigheten vid hastighetsöverträdelse? Eller som automatiskt raporterar dig till skattemyndigheten om du är pendlare och gör en "otillåten" avstickare eller råkar parkera i 5 minuter på vägen hem från jobbet?

Ett sådant övervakningssystem kan man lätt kopplaihop med motorelektroniken och automatiskt rapportera dig för varje ändring i motorns styrsystem, automatiskt skriva ut böter för att checkengine lampan lyster i mer än 5 dagar etc. etc... Dessutom skulle man kunna logga med gps:en om du använder blinkers när du ska, ditt körbetenende kan mätas genom hur du använder gas & bromspedal, vidare kan systemet användas för att lösa många andra brott i samhället....

Vill du verkligen ha en sådan värld? Det vill inte jag.

Mvh Magnus

Det låter hemskt det där. En värld där folk tvingas göra rätt för sig och följa lagen. Jag tror hellre jag lever i en sådan värld än i din drömvärld där skattefusk och trafikbrott är okej.

Edit: Hoppas du förstår sarkasmen i mitt inlägg. Men jag förstår inte hur personer som du tänker faktiskt... Jag tror ärligt talat inte att ditt konspirationsteoretiska övervakningssamhälle är på väg, men det kanske behövs när människor tänker som du? "Vi har RÄTT att bryta mot lagen, och staten ska fan inte försöka stoppa oss"

kan inte du bara sluta försöka trolla allas threads överallt? vore jätte skönt!

BMW 730D (2005)
rickylicious Webbutvecklare
26 februari 2012 · 2 369 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

rickylicious skrev:

zovix skrev:
Du har helt rätt, förmodligen har jag inte alla fakta eftersom trafikverket lever i en en drömvärld som inte motsvaras utav verkligheten.

Ang. Medelhastighet, tänk om man kan höja hastigheten på en vägsträcka med ca 20km/h och hårdbevaka den i månader med polis.  Tror du inte medelhastigheten blir ung. densamma och antalet fortkörare minskar då?

Med din attityd och bara blint acceptera alla myndighetsbeslut kommer vi att få en Orrwell 1984 värld vilket iaf  enligt mitt sätt att se det inte är acceptabelt.

Likså självklart är att fortkörning är ett brott vilket jag kommer att få sona för den dag jag blir tagen, men det jag störs av är nar myndigheter eller myndighetsanhängare som du själv förespråkar att bara för att man är en auktoritet i samhället har man rätt att skapa oskrivna lagar som måste följas utav samtliga. Om fler vågade köra om snutbilarna när det ligger och tuggar 20-30km/h under gällande hastighetsgräns skulle det bli mindre trakaseri av dem som faktiskt gör det.

Om vi ändå ska diskutera fortkörning och idiotin i statens försök att övervaka oss så kan vi ta upp fenomenet fartkameror. Hade man från början velat skapa en acceptans för automatisk fartövervakning hade de första 1000 fartkamerorna suttit utanför skolor och daghem inställda på 30km/h d.v.s. där de faktisk verkligen gör nytta.  Fartkamerorna idag sitter ofta helt fullständigt galet, på en fin raksträcka med god sikt, jo tjena.

Skulle du acceptera en gps i bilen som automatiskt rapporterar dig till polismyndigheten vid hastighetsöverträdelse? Eller som automatiskt raporterar dig till skattemyndigheten om du är pendlare och gör en "otillåten" avstickare eller råkar parkera i 5 minuter på vägen hem från jobbet?

Ett sådant övervakningssystem kan man lätt kopplaihop med motorelektroniken och automatiskt rapportera dig för varje ändring i motorns styrsystem, automatiskt skriva ut böter för att checkengine lampan lyster i mer än 5 dagar etc. etc... Dessutom skulle man kunna logga med gps:en om du använder blinkers när du ska, ditt körbetenende kan mätas genom hur du använder gas & bromspedal, vidare kan systemet användas för att lösa många andra brott i samhället....

Vill du verkligen ha en sådan värld? Det vill inte jag.

Mvh Magnus

Det låter hemskt det där. En värld där folk tvingas göra rätt för sig och följa lagen. Jag tror hellre jag lever i en sådan värld än i din drömvärld där skattefusk och trafikbrott är okej.

Edit: Hoppas du förstår sarkasmen i mitt inlägg. Men jag förstår inte hur personer som du tänker faktiskt... Jag tror ärligt talat inte att ditt konspirationsteoretiska övervakningssamhälle är på väg, men det kanske behövs när människor tänker som du? "Vi har RÄTT att bryta mot lagen, och staten ska fan inte försöka stoppa oss"

kan inte du bara sluta försöka trolla allas threads överallt? vore jätte skönt!

Hahahahaha dagens bästa. Folk predikar ett samhälle där det är fritt fram att bryta mot lagar och dom som försöker stoppa det är automagiskt för ett "övervakningssamhälle", men det är jag som trollar...? tongue

Men aja, är jag ett troll så får jag väl trolla lite då: Det heter inte "jätte skönt".

Edit: Jag går väl över till er sida då och har genast en bra idé. Vi tar bort lagen om att det är ett brott att smita från en olycksplats. Varför? För att då har vi en större chans att slippa ta konsekvenserna av att vi kör för fort. Smart va?

Hör ni inte hur det låter...? Och det är inte "trollande", det är sunt förnuft.

Senast redigerat av rickylicious (26 februari 2012)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Power-krille
26 februari 2012 · 672 Inlägg

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.smilesmile
gillar sista raden!

"Väx inte upp! det är en fälla"
rickylicious Webbutvecklare
26 februari 2012 · 2 369 Inlägg

Power-krille skrev:
Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.smilesmile
gillar sista raden!

Den har jag skrivit för att jag trollar förstår du väl smile

Finns ju ingen vettig människa som kan vara för att man ska ta det lugnt i trafiken? Trafiken är ju en öppen rallybana för alla rally-kalle som finns där ute som vill piska sina bilar bland andra människor. Och är man emot det så är man ett troll...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
SportPilot Ubåtsingenjör
27 februari 2012 · 7 234 Inlägg

sj kör man numera lugnt smile

som en idiooot kan man köra på en bana, eller en frusen sjö wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Volvoz84 "Ijenkligen"
27 februari 2012 · 786 Inlägg

Körde från Jönköping till Helsingborg i somras, och höll 150-190 km/h hela vägen big_smile Jag älskar att köra fort, och har lyckligtvis aldrig blivit stoppad.

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
konlin92
27 februari 2012 · 28 Inlägg

30 och 50 väg är det punkt och pricka som gäller, men 70, 80, 90 väg kör ja oftast bara 10 km för fort så ifall man ser något misstänksamt så släpper man bara på gasen så går det lagligt igen, på 100-110 väg går det oftast 120-130 beror lite på trafiken.

Kör för fort för att jag kör efter egen smak och följer oftast trafik rytmen sen en dl soppa hit och ditt är inte hela världen dock får det inte gå över litern för då blire soppa torsk då mätaren inte funkar big_smile sen också här ute i skogen är det fan nästan ingen som kör lagligt förutom typ 80 åriga gubbar som kör 50, när man kommer närmre städerna håller man sig på laglig nivå för farbror blå gillar att stå i busken där wink.

Senast redigerat av konlin92 (27 februari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang