Misslyckade bilköp/byten

jottosson
19 oktober 2011 · 606 Inlägg

tänkte varför inte lixom :p

Berätta om en misslyckad bil affär, byte eller köp eller om du skulle sälja!


jag tex.. åkte 10 mil för att möta en kille som åkte 20 mil... för att byta bil då... bilarna de handlar om är min jetta -91 värde 8-10 tusen och hans mercedes 200 (förgasare) värde ca 8-10 tusen...

på telefon låter det som ett självklartbyte  men väl där så klämmer han ur sig... "Måste fundera går det bra att mötas här igen om jag vill byta ?"

sa att jag inte tänker åka 20 mil helt i onödan å skulle de bli ett byte så var det nu!

men icke han åkte hem och skulle fundera... ganska bortkastade pengar..

Kan det lagas ska det lagas! :)
KennethL
19 oktober 2011 · 412 Inlägg
135
├┼┼
24 R
jottosson
19 oktober 2011 · 606 Inlägg

den här tråden handlar om bil affärer som gått åt skogen alltså man har tex åkt 50 mil för att byta bil men motparten har ändrat sig så det bara är att åka hem igen (TEX)

Kan det lagas ska det lagas! :)
zedthepunk Rocknroller
19 oktober 2011 · 296 Inlägg

Min värsta bil affär var när jag köpte en stylad golf III. Köpte den dagen innan Första april och sen när det är första april så går toppen på den och lite andra små grejer en bra bit hemifrån. köpte den för 20 och sålde den för 11 så det var riktigt kasst! smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Cupra_
19 oktober 2011 ·

Jag åkte till Strängnäs från Stockholm för att kolla på en 855 -95. Inte skitlångt men det tar ju ändå en stund. Jag visste att det fanns lite rost på framskärmarna men i övrigt skulle den vara helt okej. Då jag skulle ha den till hund/dragbil så är ju inte skicket så extremt petigt. Bilen skulle gå bra och inte ha några större fel.

Jag hade fått se rosten på bilder innan så den var jag som sagt med på.

När jag kom fram så började jag kolla lite närmre och såg då följande brister:
Det var betydligt mer rost än som framkommit. (Hål i bilen!)
Enligt säljaren behövde AC:n fyllas. - Kompressorn hade skurit ihop totalt.
Bromsarna hade visserilgen gått igenom besiktningen ett par månader tidigare, men var helt slut.
Hårdplastinredningen i bakluckan var helt trasig och vass.

Trots detta tog jag en provtur då jag tänkte att man kanske kunde göra ett klipp på den. Den var trots allt skattad och besiktad.

Väl under körningen upptäcktes fler "intressenta egenskaper":
Den krängde och levde f-n ungefär som en gammal caprice, bussningar och dämpare var så slut så man nära på blev sjösjuk.
Den gick som en påse skit verkligen, helt död på allt under 4000 varv.

Det blev inget köp som ni förstår. Säljaren begärde 12500 i annonsen. När jag påtalade bristerna sänkte han den själv till 8000. Jag förklarade bara att det är inte intressent om han så sagt 5000 tongue

Istället åkte jag och köpte min nuvarande för 17000. Kanske lite mkt för sån bil med den motorn det med, men den var istället i kanonskick undantaget bromsarna.

loow Jävel
19 oktober 2011 · 2 018 Inlägg

åkte 20 mil för att köpa min s40.
Frågade i telefon om den var besiktigad, jaaadå svarade han.
Kom fram och den var besiktigad... Med 4 st 2or.
Prutade ner den till mindre än halva priset i ren aggression och åkte sen stolt hem smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
gamlingen
19 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Plankpojk skrev:
åkte 20 mil för att köpa min s40.
Frågade i telefon om den var besiktigad, jaaadå svarade han.
Kom fram och den var besiktigad... Med 4 st 2or.
Prutade ner den till mindre än halva priset i ren aggression och åkte sen stolt hem smile

Han ljög ju inte.. den va ju visserligen besiktigad neutral

Senast redigerat av gamlingen (19 oktober 2011)

loow Jävel
19 oktober 2011 · 2 018 Inlägg

gamlingen skrev:

Plankpojk skrev:
åkte 20 mil för att köpa min s40.
Frågade i telefon om den var besiktigad, jaaadå svarade han.
Kom fram och den var besiktigad... Med 4 st 2or.
Prutade ner den till mindre än halva priset i ren aggression och åkte sen stolt hem smile

Han ljög ju inte.. den va ju visserligen besiktigad neutral

Jo naturligtvis, men om jag frågar om bilen är besitkigad brukar jag ta för givet att den gick igenom om svaret är ja wink

You got to risk it, to get the biscuit :)
gamlingen
19 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Plankpojk skrev:

gamlingen skrev:

Plankpojk skrev:
åkte 20 mil för att köpa min s40.
Frågade i telefon om den var besiktigad, jaaadå svarade han.
Kom fram och den var besiktigad... Med 4 st 2or.
Prutade ner den till mindre än halva priset i ren aggression och åkte sen stolt hem smile

Han ljög ju inte.. den va ju visserligen besiktigad neutral

Jo naturligtvis, men om jag frågar om bilen är besitkigad brukar jag ta för givet att den gick igenom om svaret är ja wink

men självklart... eller att den är körbar till nästa period.....dvs längre 6 månader fram.

N_W V8 de bästa som finns!
19 oktober 2011 · 1 092 Inlägg

Jag och en kompis skulle för många år sen(2004) åka 70mil enkel resa och köpa en svart Camaro z28 cab som inte var gratis på den tiden.  Den såg bra ut på bild och jag kunde de bilarna ganska bra så man visste vad man skulle fråga om. Enligt vad jag fått veta så förväntade jag mig en liten buckla på huven och ett lite slitet insteg på förarstolen annars var bilen jättefin.

Vi satte oss på tåget och 7timmar och 1300kr senare senare var man på plats.
Ägaren mötte oss vid tågstationen i Skövde och jag kunde inte tro de var samma bil som man hade åkt ner för att köpa, de fanns småbucklor och intryckningar på varenda karosspanel, förarsätet var helslut med massa hål och även på passagersidan, bilen gick illa och ratten skakade konstant av de skeva bromsskivoerna som han sa berodde på att bilen stått länge, ja tjena... Däcken hade för låg profil och var för smala jämfört med fälgarna som också var kantstötta tills döds.
Droppen kom ju av sen att bilen hade milesmätare och då betyder ju de att 112000 inte var 11200mil utan 112000miles vilket är 18000mil.

Jag insåg ju att de går inte att pruta ner en sån här bil till ett rimligt pris för de är ju så lite pengar att de inte ens är värt de. Normalt sätt är jag en väldigt lugn person men jag sa ju till kompisen att vi är två så vi slår ihjäl han nu men jag insåg efter lite övertalning ju att de löser ju inte problemet ändå. Hur som helst så åt vi en äcklig pizza i Skövde och åkte 7timmar tåg hem.

Jag köpte faktiskt en röd Camaro Z28 cab ett par veckor senare ute i Stockholms skärgård av alla ställen och de blev väl mer lyckat iaf smile

Senast redigerat av Niklasw (19 oktober 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pim_Pim
19 oktober 2011 ·

jottosson skrev:
tänkte varför inte lixom :p

Berätta om en misslyckad bil affär, byte eller köp eller om du skulle sälja!


jag tex.. åkte 10 mil för att möta en kille som åkte 20 mil... för att byta bil då... bilarna de handlar om är min jetta -91 värde 8-10 tusen och hans mercedes 200 (förgasare) värde ca 8-10 tusen...

på telefon låter det som ett självklartbyte  men väl där så klämmer han ur sig... "Måste fundera går det bra att mötas här igen om jag vill byta ?"

sa att jag inte tänker åka 20 mil helt i onödan å skulle de bli ett byte så var det nu!

men icke han åkte hem och skulle fundera... ganska bortkastade pengar..

20mil i onödan ja.. Visst du blev ju inte av med så mycket pengar men tid hmm

Senast redigerat av Pim_Pim (19 oktober 2011)

Nybergrobin
19 oktober 2011 · 2 385 Inlägg

Jag och farsan åkte 85mil för en skitfin träsnipa som skulle inhandlas. Lastbil bokad osv och vi skulle bara titta och betala men vi åkte snabbt hem igen. Man såg igenom båten pga alla torrsprickor med mera

gamlingen
19 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag och farsan åkte 85mil för en skitfin träsnipa som skulle inhandlas. Lastbil bokad osv och vi skulle bara titta och betala men vi åkte snabbt hem igen. Man såg igenom båten pga alla torrsprickor med mera

Vad heter trådrubriken ? cool

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Niklasw skrev:
Jag och en kompis skulle för många år sen(2004) åka 70mil enkel resa och köpa en svart Camaro z28 cab som inte var gratis på den tiden.  Den såg bra ut på bild och jag kunde de bilarna ganska bra så man visste vad man skulle fråga om. Enligt vad jag fått veta så förväntade jag mig en liten buckla på huven och ett lite slitet insteg på förarstolen annars var bilen jättefin.

Vi satte oss på tåget och 7timmar och 1300kr senare senare var man på plats.
Ägaren mötte oss vid tågstationen i Skövde och jag kunde inte tro de var samma bil som man hade åkt ner för att köpa, de fanns småbucklor och intryckningar på varenda karosspanel, förarsätet var helslut med massa hål och även på passagersidan, bilen gick illa och ratten skakade konstant av de skeva bromsskivoerna som han sa berodde på att bilen stått länge, ja tjena... Däcken hade för låg profil och var för smala jämfört med fälgarna som också var kantstötta tills döds.
Droppen kom ju av sen att bilen hade milesmätare och då betyder ju de att 112000 inte var 11200mil utan 112000miles vilket är 18000mil.

Jag insåg ju att de går inte att pruta ner en sån här bil till ett rimligt pris för de är ju så lite pengar att de inte ens är värt de. Normalt sätt är jag en väldigt lugn person men jag sa ju till kompisen att vi är två så vi slår ihjäl han nu men jag insåg efter lite övertalning ju att de löser ju inte problemet ändå. Hur som helst så åt vi en äcklig pizza i Skövde och åkte 7timmar tåg hem.

Jag köpte faktiskt en röd Camaro Z28 cab ett par veckor senare ute i Stockholms skärgård av alla ställen och de blev väl mer lyckat iaf smile

Ungefär liknande var jag och kikade på. Var en Lincoln Mark Viii.
Pratade i telefon och killen var ärlig som fan fick man uppfattningen av. Behövde knappt fråga innan han påtalat felen så som ACn ur funktion, lite små stenskott bakom framhjulen och att motorn blårök vid kallstart (dåliga ventilsäten).
Jag och polaren drog ner och kollade på saken.
Vi parkerade brevid den och jag hann precis sträcka mig efter handtaget i min polares bil för att stiga ut ur den, slod en glimt på bilen och sa "oj ....".
Dessa "stenskott bakom framhjul" var i själva verket helt blästrad (skojjar inte, fanns inte en färgdutt på hela bakre underdelen av framskärmen och trösklarna in på halva bilen hade ingen färg alls!).
Bakre stötfångarna var totalt jävla sandblästrade och tydligen var det en snuskigt fin krockskada bak också!
Sönder ryck dörrhandtag, trasig grill, trasiga kåpor över motorn osv osv.
Inredning var nästan fin iallafall. Men långt ifrån bra.
Tänkte att jag testar köra den iallafall efter att ha åkt 20 mil dit. Hann inte köra ut ur parkeringen innan man hör "KLONK!" från vänster fram. Dålig framvagn!
Körde en vända på 3 minuter och sedan parkerade jag den.
Vad märkte jag här näst? Jo hela bilen var omlackad. Hur såg jag det? Hela lacken ena sidan var helt jävla bubblig! Med skarvar större än Niagarafallen.
Frågan är, med helt sönderblästrad sida på bilen, har dom slitit ut lacken TVÅ gånger!?
Glömde nämna massor med rost på dörrar och hela tröskeln på insidan. På båda sidor.


En vecka senare köpte jag min väldigt fina Mark Viii (den som jag lagt upp här) för knappt 10k mer än vad han begärde för sin.
För att få den där ruskigt dåliga bilen till att vara så fin som min för 10k är omöjligt.
Bilen skulle behöva: Renovering av toppar, rostlagning, hellack, ny stötfångare bak, ny grill, ny stötdämpare fram, nytt dörrhandtag, ny instrumentbräda (var borrade hål i den, ush) osv.
Nejtack smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2011 · 10 299 Inlägg

Jag och en kompis åkte till Göteborg från Stockholm för ett antal år sedan för att kolla på en 850 diesel. Skulle vara rostfri och i fint skick samt fullservad.

När vi kom fram visade det sig att rostfri berodde på att ägaren (80+ år gammal) hade spraylagat den rost som fanns, ett(!) vinterdäck saknades och att serviceboken saknade dom senaste 3-4 stämplarna (han erbjöd sig att fylla i den själv men jag avböjde).

Åkte hem utan bil! Jävla skojare...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
19 oktober 2011 · 3 332 Inlägg

åkte en bra bit förbi stockholm, från Karlstad, för att köpa en Mercedes S600 , bilen på bilderna var sjukt fin,rostfri osv, motorn går kanon,enligt han på telefon så klart! väl på plats, ser man en del rost sticka ut, rosthål på tröskel o dret.. kedjan behövde bytas tydligen,knappast gått 13000mil som han påstod .. ! ja ett klipp för 50k , nej du! inge affär där inte... undrar om dom ens tar bilder på sina egna bilar när dom lägger ut?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Nybergrobin
19 oktober 2011 · 2 385 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
åkte en bra bit förbi stockholm, från Karlstad, för att köpa en Mercedes S600 , bilen på bilderna var sjukt fin,rostfri osv, motorn går kanon,enligt han på telefon så klart! väl på plats, ser man en del rost sticka ut, rosthål på tröskel o dret.. kedjan behövde bytas tydligen,knappast gått 13000mil som han påstod .. ! ja ett klipp för 50k , nej du! inge affär där inte... undrar om dom ens tar bilder på sina egna bilar när dom lägger ut?

Finns glädjekameror och photoshop smile

Muttley
19 oktober 2011 ·

Jag tänkte ni som åker över 40 mil för att kolla på en bil. Varför inte kolla upp om de finns fler tänkbara i närheten ?  Skulle jag bege mig långt för att skaffa bil skulle jag letat fram en 4-5 stycken innan jag börjat åka iväg och i samma område.

granadadr
19 oktober 2011 · 7 300 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag tänkte ni som åker över 40 mil för att kolla på en bil. Varför inte kolla upp om de finns fler tänkbara i närheten ?  Skulle jag bege mig långt för att skaffa bil skulle jag letat fram en 4-5 stycken innan jag börjat åka iväg och i samma område.

inte så lätt om man ska köpa en lite udda bil wink

jottosson
19 oktober 2011 · 606 Inlägg

granadadr skrev:

tkd_rille skrev:
Jag tänkte ni som åker över 40 mil för att kolla på en bil. Varför inte kolla upp om de finns fler tänkbara i närheten ?  Skulle jag bege mig långt för att skaffa bil skulle jag letat fram en 4-5 stycken innan jag börjat åka iväg och i samma område.

inte så lätt om man ska köpa en lite udda bil wink

eller byta wink

Kan det lagas ska det lagas! :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang