svetsa med tig. -hur svårt är det.

jinxs 90mil+ på en tank.
26 augusti 2006 · 484 Inlägg

Ska skaffa en ny Mig elr en Tig till garaget.Funderar starkt på att skaffa en Tig men hur svårt är det att svetsa med den.?

Ngn som vet för och nackdelar vid bilarbeten med dom olika svetsarna

(Kan svetsa med Gas,likriktare(pinne) och efter lite uppvärmining, så blir det ruskigt bra svetsar med mig'en.)

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Miklen
26 augusti 2006 ·

e inte tig främst till för att svetsa aluminium eller e d nåt ja fått om bakfoten ?

Ronnie.L
26 augusti 2006 · 914 Inlägg

nja inte enbart till aluminium är bra att använda till plåtarbeten där man ska svetsa tunn plåt då det är lätt att bränna igenom med mig svets. Vi använde det mycket i skolan i alla fall till att svetsa 0,8mm plåtar.

onej84
26 augusti 2006 · 1 854 Inlägg

Om man räknar med att vara en "bra" svetsare så krävs det flera års erfarenhet...
Man blir inte bra på en månad..

Ronnie.L
26 augusti 2006 · 914 Inlägg

onej84 skrev:
Om man räknar med att vara en "bra" svetsare så krävs det flera års erfarenhet...
Man blir inte bra på en månad..

så sant så alla i klassen var fortfarande värdelösa efter 3års utbildning wink

Gloremir hmmmm
26 augusti 2006 · 1 094 Inlägg

mjo det är ionte det lätaste. det tog mig 3 år att lära mig svetsa någerlunda med tig, mig/mag tar ju bara några timmar så sitter det. men som sagt tig är svårt med tanke på att du ska ha en korrekt värme samt ska du få in snitsen när du ska tillsätta exakt mängd tillsatts matrial vid exakt rätt tidpunkt för att få det så jämt som möjligt och även hållbart. det är den biten som tar tid att lära sig,

som ronnie.l skrev så funkar tig utmärkt till andra matrial än aluminium. dock inte så jätte tjock. tjockaste jag använt tig på är 2mm, sen använder jag mig/mag vid tjockare material

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Gloremir hmmmm
26 augusti 2006 · 1 094 Inlägg

Ronnie.L skrev:

onej84 skrev:
Om man räknar med att vara en "bra" svetsare så krävs det flera års erfarenhet...
Man blir inte bra på en månad..

så sant så alla i klassen var fortfarande värdelösa efter 3års utbildning wink

i skolan får du ju inte direkt 3 års enbart tig svets lärning. utan där kör ni ju alla möjliga saker... ni kanske totalt får 150 - 250 timmars tig träning. (beroende från person till person) vilket inte direkt är så mkt om man räknar på 3 år

Senast redigerat av Gloremir (26 augusti 2006)

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
j_svensson Supra MKIV TT
27 augusti 2006 · 69 Inlägg

mag svets är nog det bästa.. jag hade alldrig ens tänkt tanken på att laga rost på en bil med tig svetsen.. tigen använder jag till svetsar som ska synas för jag tycker det blir mycket snyggare.. fast det är mycket svårare med.

så skulle jag köpt svets hade jag köpt mag eller båda 2

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
27 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

Tig är bland det lättaste man kan köra om man kan svetsa någorlunda hyffsat innan. Köp en MMA  istället! Finns en Kemppi Minarc 150 som är riktigt bra! Värd alla pengarna! Liten o smidig! Kan du använda överallt men de krävs bra med erfarenhet! Men köper du en sån har du en bra början...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Germax
27 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

Vill påstå att TIG är de svårare att svetsa, men de blir ju otroligt snyggt när en kunnig arbetar. Lättaste är ju att svetsa MAG, bara ställa in och fräsa på.. gick svetskurs i skolan på 100 timmar men lärde mig aldrig svetsa TIG riktigt ordentligt.. För riktiga proffssvetsar krävs mångårig erfarenhet.

j_svensson Supra MKIV TT
27 augusti 2006 · 69 Inlägg

JapMax skrev:
Vill påstå att TIG är de svårare att svetsa, men de blir ju otroligt snyggt när en kunnig arbetar. Lättaste är ju att svetsa MAG, bara ställa in och fräsa på.. gick svetskurs i skolan på 100 timmar men lärde mig aldrig svetsa TIG riktigt ordentligt.. För riktiga proffssvetsar krävs mångårig erfarenhet.

håller med!

när jag gick skolan så satt jag i 1-2 månader (2,5 dagar i veckan) och tränade tig..
va skit sårt i början innan man fattade hur man skulle göra.. hjälpte inte hur mycket läraren berättade.. men sen när jag hittade takten blev det faktiskt riktigt bra.. hade jag bara fått avslutnigarna bra hade vi skickat in det till licens.. synd jag inte han träna mer.. men nu har jag ju tig hemma så det är bara å få orken att gå ut och börja leka ijen smile

Ronnie.L
28 augusti 2006 · 914 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
Tig är bland det lättaste man kan köra om man kan svetsa någorlunda hyffsat innan. Köp en MMA  istället! Finns en Kemppi Minarc 150 som är riktigt bra! Värd alla pengarna! Liten o smidig! Kan du använda överallt men de krävs bra med erfarenhet! Men köper du en sån har du en bra början...

mma? det är väll mest balkar och sånt man har nytta av den ? Blir nog inte så bra om man har en sån till plåtjobb och sånt vilket det verkar vara det han vill ha svetsen till om han funderar på en tig eller mig svets.

Fredd
28 augusti 2006 · 6 Inlägg

Vi kör bara TIG till rostfritt på jobbet. till alu så kör vi med MIG med då med alu tråd..

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
28 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

Peter_J_H skrev:

Miklen skrev:
e inte tig främst till för att svetsa aluminium eller e d nåt ja fått om bakfoten ?

Japp, det stämmer! Den används främst till Aluminium. Jag själv tycker att det är mycket svårare att få till en bra sträng med en TIG-svets än vad det är att svetsa med MAG och MIG!

MVH Peter H

Vadå japp de stämmer??? Uttala dig inte om nåt du inte vet... Vi kör TIG på rostfritt o svart!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
28 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

JapMax skrev:
Vill påstå att TIG är de svårare att svetsa, men de blir ju otroligt snyggt när en kunnig arbetar. Lättaste är ju att svetsa MAG, bara ställa in och fräsa på.. gick svetskurs i skolan på 100 timmar men lärde mig aldrig svetsa TIG riktigt ordentligt.. För riktiga proffssvetsar krävs mångårig erfarenhet.

TIG är inte svårare! Kanske inte skitlätt men ganska lätt. I skolan lär man sig ingenting... Hade jag klivit ut i industrin med bara skola i ryggen hade de gått åt helvete! Som tur var har jag min farsa och hållit med med svets och montage i flera år innan jag kom ut. De hjälpte nå grymt!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
28 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

Ronnie.L skrev:

golfarn_nr1 skrev:
Tig är bland det lättaste man kan köra om man kan svetsa någorlunda hyffsat innan. Köp en MMA  istället! Finns en Kemppi Minarc 150 som är riktigt bra! Värd alla pengarna! Liten o smidig! Kan du använda överallt men de krävs bra med erfarenhet! Men köper du en sån har du en bra början...

mma? det är väll mest balkar och sånt man har nytta av den ? Blir nog inte så bra om man har en sån till plåtjobb och sånt vilket det verkar vara det han vill ha svetsen till om han funderar på en tig eller mig svets.

NEJ verkligen INTE! Du kan svetsa allt från 1,6mm plåt till balk om du så vill! Lika bra till allting! Vi kör endast med dessa svetsar och de funkar skitbra!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
28 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

Fredd skrev:
Vi kör bara TIG till rostfritt på jobbet. till alu så kör vi med MIG med då med alu tråd..

Helt rätt där!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Antiloop
28 augusti 2006 · 18 Inlägg

Till rostfritt skulle ja änvända endera el svets men helst Tig! Du får d såå mycke snyggare! Det stora probleme med rostfritt e att det vill dra sig som baa vaa! Till aluminium så e d fråga om vad man svetsar! Svetsar man grova delar av aluminium skulle ja absolut änvända Mig med alu tråd och annan gas!Men om det handlade om mindre eller synliga jobb eller att få det tätt så skulle ja ta Tig svetsen!Men absolut inte el svetsen! bilplåt så skulle ja int fundera på saken utan Mig skulle ja använda! Tjöckre plåt så endera el svets eller Mig! Så som min lärare sa om svetsning...Man blir ALDRI full lärd man kan bara bli bättre! Och d har han så rätt i!

P_Svensson Svetsare
28 augusti 2006 · 80 Inlägg

till bilar där det kan vara lite rostigt och inte kliniskt rent så ska man ha en mig/mag svets. tig svets är mycket känslig för smuts och annat skräp! går sista året industri så jag vet och har testat på bilar med tig och det är ingen hit det blir as fult!

Det ska va TYSKT!!!
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
28 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

P_Svensson skrev:
till bilar där det kan vara lite rostigt och inte kliniskt rent så ska man ha en mig/mag svets. tig svets är mycket känslig för smuts och annat skräp! går sista året industri så jag vet och har testat på bilar med tig och det är ingen hit det blir as fult!

Hört talas om förarbete??? Sista året på industri?? Inte speciellt mkt erfarenhet då förstår jag...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang