Digital färdskrivare,rätt rast tid vid byte mellan fordon?

jimbon
22 oktober 2011 · 711 Inlägg

Kör lite extra under ett par dar och kör då bytesbil,körningen tar 4timmar och direkt så slår jag på rast.
Ikväll vart det strax över 30min i ena fordonet,skuttar över till den andra bilen och stoppar i kortet och väljer rast och tog 20min till.Så jag har ju gått över med 5min,men ändå så började färdskrivaren pipa
efter ca 20min körning att jag ej haft tillräcklig med rast.

Så det vart att svänga in på en ficka och tog ytterligare ca 15min rast,och vips så började jag på en ny 4tim30min period.

Nån mer erfaren än mig härinne som vet varför det strulade såhär?

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2011 · 10 328 Inlägg

Men... Kan man verkligen göra så som du beskriver och få en obruten vila? Är inte problemet att det blir vila i nya fordonet när du faktiskt tryckt på knappen, dvs det registreras som annat arbete direkt när kortet sätts i och tills du trycker på sängen...? Och även om det bara är för några sekunder så anser den väl att du sannolikt inte gått i sömnen mellan fordonen utan faktiskt varit till företagets förfogande lixom och bytt bil. Därav att vilan bryts och den inte godkänner din vila.

Jag är dock inte helt hundra på detta, men det är iaf vad jag misstänker att har hänt dig.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dunken
23 oktober 2011 ·

Och sedan är det att man får ta första rasten på 15min sedan MÅSTE man ta nästa på 30min.

volvonisse440 yrkeschaufför
23 oktober 2011 · 709 Inlägg

Brådhis skrev:
Men... Kan man verkligen göra så som du beskriver och få en obruten vila? Är inte problemet att det blir vila i nya fordonet när du faktiskt tryckt på knappen, dvs det registreras som annat arbete direkt när kortet sätts i och tills du trycker på sängen...? Och även om det bara är för några sekunder så anser den väl att du sannolikt inte gått i sömnen mellan fordonen utan faktiskt varit till företagets förfogande lixom och bytt bil. Därav att vilan bryts och den inte godkänner din vila.

Jag är dock inte helt hundra på detta, men det är iaf vad jag misstänker att har hänt dig.

//Brådhis

det räcker ju att bryta symbolen med sängen för att avbryta vilan, och då tvingas till 45 nya minuter, sen tar det 1 minut och 50 sekunder efter att du valt sängen för att färdskrivaren överhuvudtaget ska ska börja ticka på vila, så om du väljer en 45 minuters vila klockan 11.00 och kör 11.45 så har du bara vilat 43minuter och 10 sek.

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
volvonisse440 yrkeschaufför
23 oktober 2011 · 709 Inlägg

Dunken skrev:
Och sedan är det att man får ta första rasten på 15min sedan MÅSTE man ta nästa på 30min.

den regeln gäller ju bara inom 4,5 timmars perioden som han frågade om, vad jag förstår så är det 45 min vilan han undrar över,

annars är det väl om man byter fordon mitt i en vila så ska man väl dra ut remsa och rita i vilan där,
sen om det är en human polis som skulle stoppa dig och dom ser att du bröt vilan under fordonsbytet, en kort tid så kanske du har tur smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
jimbon
24 oktober 2011 · 711 Inlägg

Ja det är en djungel det där,får bläddra i "skolböckerna" och läsa på sen igen tror jag.
Blev lite småsvettig igår när jag precis hann dit jag skulle på 4,30tim,sen är ju frågan hur jävla nitiska dom
är om det skulle rulla över 1-2minuter.

Men jag kan tänka mig att tunga gruppen jublar i bussen när dom kontrollerar nån som av misstag bara haft 44min rast etc.

Nello
24 oktober 2011 · 75 Inlägg

Funkar det inte att vänta med att sätta i kortet i den nya bilen tills dina 45 min gått ?

Nitiska är dom kanske inte om du har en med 1-2 min men några stycken.. Har en polare som kör och det är rätt ofta han inte hinner med 1-2 min övertid och när han sen vart stoppad så fick han 10 000:- böter för tror det va 9 överträdelser alla precis på gränsen

Senast redigerat av Nello (24 oktober 2011)

volvonisse440 yrkeschaufför
24 oktober 2011 · 709 Inlägg

Nello skrev:
Funkar det inte att vänta med att sätta i kortet i den nya bilen tills dina 45 min gått ?

Nitiska är dom kanske inte om du har en med 1-2 min men några stycken.. Har en polare som kör och det är rätt ofta han inte hinner med 1-2 min övertid och när han sen vart stoppad så fick han 10 000:- böter för tror det va 9 överträdelser alla precis på gränsen

nä är det en eller 2 överträdelser på ca 1 minut men längre mellanrum, så är dom nog inte nitiska såvida man inte stöter på farbror grin pick.
Jag har igentligen inga erfarenheter mer än skola jag ha ca 2 veckor kvar i skola på E och yrkes kompetensen kvar, men man må ju såga att det är helt jävla otroligt att man ska behöva vara så bevakad och bli så grundligt straffad för att försöka utföra sitt jobb, och kanske missar små detaljer pga den mänskliga faktorn. dom påstår att det händer mycket olyckor med tunga fördon och personbilar.
Ändå är det rätt duktigt bevisar att merparten av dödsolyckorna mellan personbilar och tunga fordon är sånna kamikaze piloter.

men till trådskaparen. jag vet inte hur länge du har haft tid körkort eller så men när vi började läsa just kör och vilotiderna så var det kaos i huvet på iaf mig, sen fick vi ett häfte med förar korten för digitala färdskrivaren.
http://transportstyrelsen.se/sv/Publika … usti-2011/
den borde ju finnas som PDF  oxå men jag hinner inte leta den nu smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang