Jag har aldrig byggt låda plexiglas och är ganska ny med det hära stereo byggandes. Hur gör ni med dämpningen av lådan?? SKa man inte dämpa så man får bra ljud och inget flexar??
Man MÅSTE inte dämpa lådan.. Beror på lite vilket sound man är ute efter.
Fronten är 12mm och toppen 10mm och bockad på två ställen, sen är det mid som kommer spelas så jag tror inte det lär flexa. Annars får man staga på något snyggt sätt om man inte använder tillräckligt tjockt material.
Jag har aldrig byggt låda plexiglas och är ganska ny med det hära stereo byggandes. Hur gör ni med dämpningen av lådan?? SKa man inte dämpa så man får bra ljud och inget flexar??
Man MÅSTE inte dämpa lådan.. Beror på lite vilket sound man är ute efter.
Fronten är 12mm och toppen 10mm och bockad på två ställen, sen är det mid som kommer spelas så jag tror inte det lär flexa. Annars får man staga på något snyggt sätt om man inte använder tillräckligt tjockt material.
Det finns olika åsikter om de här med att materialet flexar lite. Vissa anser att man får bättre ljud om man har material som ger med sig lite. Själv vet jag inte vad jag tycket men jag tror att om de rör sig lite måste man vara mycke mer exakt med sina uträkningar och ett stumt bygge är mer för hårt, tungt, hög volym.
Det ska inte flexa.. punkt.
Ju mer resonansdöd en låda är eller byggd för att motverka stående vågor desto bättre.
Svängningar i materialet är inte till någon fördel då den oftast svänger vid en viss frekvens.
Hur kommer det sig att du kör sluten denna gång? Lådvolymen blir ju svår med så många basar men någon annan anledning?
Utrymmesbrist är en stor faktor.. 16 basar portat hade blitt mer eller mindre omöjligt att få till på ett bra sätt.
Slutet fungerar tydligen alldeles utmärkt till dessa basar och jag har mer än väl utrymme till varje bas. Gissningsvis ligger lådan någonstans runt 650-700 liter vilket ger mellan 42-44 liter per bas.
Avstämningen kommer garanterat bli avgrundsdjup men det är ju rätt kul det med.
Men vi får se vad som händer, ska provspela i alla fall nån eller två gånger innan elmia.