Suddiga bilder

OE
24 oktober 2011 · 318 Inlägg

Tjena!

Vill först tacka för en fin och kul sida där jag varit medlem i många år och tror säkert att det kommer bli många till

Det jag undrar över är att jag upplever att mina bilder blir bra mycket suddigare när jag laddar upp dom jämfört med hemma på datorn där dom är knivskarpa.

Har en Canon 5d mark 2 och omvandlar raw filerna till jpeg i adobe photoshop elements 7, dom är fortfarande knivskarpa i jpeg men så fort dom kommer upp på min sida så blir dom suddiga...

Är det något jag gör fel eller blir dom i regel lite oskarpare?

Mvh

Senast redigerat av OE (24 oktober 2011)

Neuro Administratör
25 oktober 2011 · 139 Inlägg

I samband med uppladdningen så sker en nedskaling av bilderna samt att vi sätter jpeg-kvalitén till "85" (på en 0-100-skala). Jpeg-kvalitén är alltså ett mått på hur hårt bilderna komprimeras. Då jpeg är ett "lossy"-format går ju viss information i bilden förlorad men i det högre området av kvalitetsnivå är förlusten försumbar och endast ett extremt vältränat öga med en mycket skarp bildskärm bör uppleva någon skillnad. Det ger däremot en markant skillnad i filstorlek (närmare 50%).

Jag hittade denna (gigantiska!) bild hos Wikipedia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … forweb.jpg

Bilden är en jämförelse mellan Photoshops "Save as jpg" och "Save for web". Den kvalitén vi sätter motsvarar med andra ord ungefär "Save for web: 85" eller "Save as jpeg: 10".

Så det konkreta svaret på din fråga är helt enkelt: Ja, bilderna blir lite oskarpare. Men bara för er med extrem synskärpa och fina bildskärmar. smile

OE
8 november 2011 · 318 Inlägg

Ok, tackar för svaret

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang