Volvo 740.. Finns det några enkla och billiga sätt att få mer hp

AEN
26 augusti 2006 · 686 Inlägg

Kommer troligtvis förvärva en 740 GL Automat -86 snart
Den är helt original och har rullat ca 10000 mil (ja det är sant) 1 ägare...
Förutom nya fälgar, kanske addon, nya fjädrar och öppet filter så vill jag ju ha lite mera kusar under huven...
Det sitter ett helt nytt original avgassystem på den, så det känns lite onödigt att köpa ett sportsystem i första taget.... och sen ger väl inte det direkt mer hästar heller...
Original är det väl 82kW = lite lite kanske... Det är väl B230A motor i denna så det är väl förgasare i den...

Finns det nu några enkla och billiga sätt att få ut lite mer ur den?

Senast redigerat av AEN (26 augusti 2006)

Volvo_Mannen Volvoskadad
26 augusti 2006 · 6 017 Inlägg

AEN skrev:
Kommer troligtvis förvärva en 740 GL -86 snart
Den är helt original och har rullat ca 10000 mil (ja det är sant) 1 ägare...
Förutom nya fälgar, kanske addon, nya fjädrar och öppet filter så vill jag ju ha lite mera kusar under huven...
Det sitter ett helt nytt original avgassystem på den, så det känns lite onödigt att köpa ett sportsystem i första taget.... och sen ger väl inte det direkt mer hästar heller...
Original är det väl 82kW = lite lite kanske... Det är väl B230A motor i denna så det är väl förgasare i den...

Finns det nu några enkla och billiga sätt att få ut lite mer ur den?

det kan väl vara en B230K men det är aldrig billigt att trimma sugmotorer, men en ny kam kanske

Jonas
AEN
26 augusti 2006 · 686 Inlägg

sökte på regnummret på mekonomen och där står det i alla fall ett det är en B230A...
Vad är skillnaden egentligen?
Vad går en ny kam på?
Något mer?

Jo jag glömde skriva det är en automat också

Senast redigerat av AEN (26 augusti 2006)

Volvo_Mannen Volvoskadad
26 augusti 2006 · 6 017 Inlägg

AEN skrev:
sökte på regnummret på mekonomen och där står det i alla fall ett det är en B230A...
Vad är skillnaden egentligen?
Vad går en ny kam på?
Något mer?

mellan K och A är olika förgasare, K har automat choke men A förgasaren e bättre

kolla på www.kgtrimning.com

Senast redigerat av volvo__mannen (26 augusti 2006)

Jonas
jonas 740
26 augusti 2006 · 429 Inlägg

Har du en förgasre så ska du sätta i en H-kam den lyfter mäst... På en sugmotor så ska man ha en kam som lyfter mycket och slänge som man får i mer bränsle.
Sen kan du ju lämna in toppen på planing så får du högrekomp.
Du behöver inte köpa en ny leta reda på en beg kamaxel istället

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
AEN
26 augusti 2006 · 686 Inlägg

ok... kollade lite på kgtrimmning men kunde inte hitta någon "H-Kam"... vet du var man kan hitta denna i såfall??? (om man ska köpa ny)
För att byta kam, behöver man modifiera något annat i såfall för att denna ska fungera?

Dreamcatcher
26 augusti 2006 · 260 Inlägg

köp en turbo och trimma istället. tyvärr så gjorde inte jag det från början. ångrar mig som fan nu.

styling har egentligen bara med pengar att göra.
AEN
26 augusti 2006 · 686 Inlägg

Gratis är gott brukar det heta :-) och det är exakt vad den är i detta fall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang