Byta högtalare i min Saab 9-3 SC -07.

850heden
26 oktober 2011 · 557 Inlägg

Hej!

Jag har en Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector. 2007.

Jag har tänkt att uppgrader mitt system i saaben, verkligen inget höjdar ljud i bilen.

Frågan är du vad det är för storlek på högtalarna och vad man ska ha för något?

Jag är inte helt hundra på vad jag har för system idag men jag ska förklara det kan jag kan:

Det sitter två högtalare på varsin sidan om intrumentpanelen och en i mitten.
Sen sitter det en högtalare i varje framdörr långt nere.
Sen har jag två högtalare i bakluckan.

De jag vill göra är att byta ut dessa högtalare mot nått bättre. Någon som vet vad det är för storlek på dessa?

Har hört att de är 3,5" i dessa två yttre på instrumentbrädan.

Sen undrar jag hur jag ska göra för att få ut lågnivå ur stereon? Finns de på stereon eller måste man köpa en omvandlare? Vad isåfall?


Sen är de några problem annars med att ta ut ström ur batteriet och koppla in slutsteg och baslåda? Vet en polare som hade problem med att datorn sa ifrån när man försökte ta ut ström till steget.

Tack på förhand. / Sebastian.

Länk till min bil: http://www.garaget.org/?car=256754

calle gsi Mek
26 oktober 2011 · 78 Inlägg

Låter som att du har mellan varianten på stereon, byt högtalarna på instrumentbrädan. Stämmer bra att det är 3,5" Vad som låter bra är svårt att säga, bästa är ju att åka och provlyssna.
Dörrhögtalarna fram är 6,5" men dessa är faktiskt helt okej bara man dämpar dörren ordentligt. så behåll dom och köp lite dämpmatta istället tex silent coat.

Du måste koppla in en hög/lågnivåomvandlare för att få ut lågnivå, enklast verkar vara att koppla in vid originalsteget i bagaget.

Audi A4 B7 tdi Quattro
Bejholt
27 oktober 2011 · 96 Inlägg

åk till en bra firma som håller på med sådant istället. Dom är inte allt för dyra. Då byter dom högtalarna och du kan då passa på att lägga någon lax till på att dom dämpar dörrar och lucka med. när allt det är gjort så kan du sitta hemma i ditt garage och koppla baslåda tongue

Hamilton
28 oktober 2011 · 8 865 Inlägg

Tråd rensad på 39 inlägg som inte besvarar trådskaparens fråga. Ta era frågor om mattor via PM och inte i den här tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang