Trimning Volvo 940 ftt

Erik-S-S
26 oktober 2011 · 8 Inlägg

Hej alla kunniga!smile

Jag har en volvo 940 turbo 97' som jag skulle vilja trimma lite. Den är original, tror jag iallafall.
Och då undrar jag vad man kan göra, tex om jag chippar den och höjer laddtrycket behöver jag göra något annat då? Behöver man byta spridare eller liknande, så den inte spikar?
Jag är inte jätte kunnig om motorer men kan en del, och 940 är väl inte en jätte svår bil att pilla lite med?
Tack för svar:)

mr_green
26 oktober 2011 · 847 Inlägg

Allt beror ju på vad för effekt du är ute efter. Med chip o laddtryckshöjning så kommer den gå avsevärt mycket bättre än orginal. Sen brukar det bli mycket vill ha mer. Då kan man ju slänga på avgas, insatsfilter, ny turbo o spridare.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Erik-S-S
26 oktober 2011 · 8 Inlägg

Okej Tack smile
Hur mycket kan man höja då? 0,8 bar kanske?

mr_green
26 oktober 2011 · 847 Inlägg

Jag körde med 1 bar på min 740 som jag hade bsr chip i. Finns ju betydligt bättre chip som man troligtvis kan köra med ännu högre ladd på.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
MoffeGreven
26 oktober 2011 ·

Säkerligen lättryckare? KÖp en ny wastegate från t.ex BSR. Skruva upp laddtryck och chipa. Sen kan du även byta till VX3 kam.

Edit: Många kör ju på vikingchip, det kan du ju ta en titt på.

Senast redigerat av MoffeGreven (26 oktober 2011)

Pendulum
26 oktober 2011 · 1 298 Inlägg

Det första man brukar göra är att chippa både tändboxen och bränsleboxen och ställa upp laddet någonstans mellan 0.7- 1.0 Bar. Bränsleboxen är inga problem att chippa, men tändboxen måste vara en så kallad "guldbox" för att vara chipbar, dvs att själva chippet sitter i en löstagbar pråm. Har du ingen guldbox så är chippet istället fastlödat. Vet inte om denna boxen går att chippa men det enklaste är att skaffa en guldbox så är problemet ur världen.

Tändboxen sitter under och strax höger om rattstången och du ser på den ifall den är en guldbox eller inte. Är den metall/guldfärgad så är det en guldbox, är den svart så är den det inte.

Bränsleboxen sitter på höger sida till höger om passagerarens fötter. Bränsleboxen ska alltid ha löstagbart chip och det är alltså inga konstigheter.

Skillnaden mellan LTT och FTT är att wastegatearmen är justerbar på FTT och den laddar också lite mer vilket ger dem extra hästarna. Ingen annan skillnad. En guldbox från en FTT passar i en LTT och så vice versa.

Edit: Guldboxarna brukar mest sitta i årsmodellerna -95 och -96. Sitter ingen i min -97a så förmodligen har du ingen du heller.

Senast redigerat av Pendulum (26 oktober 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Louksor
26 oktober 2011 · 1 915 Inlägg

Finns tusentals sånna här trådar, sök! smile
Hur många hästkrafter har du tänkt dig ? Vad har du för budget ?


Börja med att skaffa chip, laddtrycksmätare och justerbar wastegate eller pysventil, byt sen kamaxel till A, VX3, V osv
Guldbox och chip till tändning kan du köpa om du har pengar över, men funkar bra utan dem oxå till att börja med.

Vikingchip tar 1500kr för ett bränslechip och hans chip rekommenderas!

Så länge du har original turbon så bör du inte ladda mer än 1,0bar, då den mest blåser varmluft över det...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Pendulum
26 oktober 2011 · 1 298 Inlägg

Louksor skrev:
Finns tusentals sånna här trådar, sök! smile
Hur många hästkrafter har du tänkt dig ? Vad har du för budget ?


Börja med att skaffa chip, laddtrycksmätare och justerbar wastegate eller pysventil, byt sen kamaxel till A, VX3, V osv
Guldbox och chip till tändning kan du köpa om du har pengar över, men funkar bra utan dem oxå till att börja med.

Vikingchip tar 1500kr för ett bränslechip och hans chip rekommenderas!

Så länge du har original turbon så bör du inte ladda mer än 1,0bar, då den mest blåser varmluft över det...

Hur mycket kan man ladda ifall man bara chippar bränslet? Undrar mest för egen del ifall jag inte hittar en någorlunda billig guldbox.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Erik-S-S
26 oktober 2011 · 8 Inlägg

Tack för alla svar! smile nu börjar jag förstå,
jag är ute efter ungefär 220 häst till och börja med.

Mr_Aira Mr_Aira
27 oktober 2011 · 105 Inlägg

Erik-S-S skrev:
Tack för alla svar! smile nu börjar jag förstå,
jag är ute efter ungefär 220 häst till och börja med.

chippa, ställ upp ladd till 0,8-0,9bar, växla försiktigt wink annars far kopplingen ganska så fort smile
då har du det du är ute efter smile

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Louksor
27 oktober 2011 · 1 915 Inlägg

Beror på chip, men 0,8-1,0 funkar bra även utan tändningschip.
Jag märkte aldrig någon skillnad på min 940, med och utan chippad tändning.
Vet flera som säger att man inte behöver chippa tändningen förens man närmar sig 300hk, men en del tycker man ska chippa tändningen även med lägre hästar. Så det är lite olika. Många kör med, många andra kör utan...
Men med chippad tändning är det lägre risk för spikningar.

Pendulum skrev:
Hur mycket kan man ladda ifall man bara chippar bränslet? Undrar mest för egen del ifall jag inte hittar en någorlunda billig guldbox.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
240bns
27 oktober 2011 · 1 008 Inlägg

Pendulum skrev:
Det första man brukar göra är att chippa både tändboxen och bränsleboxen och ställa upp laddet någonstans mellan 0.7- 1.0 Bar. Bränsleboxen är inga problem att chippa, men tändboxen måste vara en så kallad "guldbox" för att vara chipbar, dvs att själva chippet sitter i en löstagbar pråm. Har du ingen guldbox så är chippet istället fastlödat. Vet inte om denna boxen går att chippa men det enklaste är att skaffa en guldbox så är problemet ur världen.

För att inte lura någon så förtydligar jag att de "vanliga svarta tändboxarna" Inte har fastlödda chipp - de har inget alls.. programmet ligger istället i processorn.
Det går att modifiera en tändbox som saknar chip/eprom, finns ombyggnadssatser att få tag på för ändamålet.

Dock förekommer det att "vanliga svarta tändboxar" har chipp, hur vanligt det är, är svårt att säga, enda sättet att vara säker är att lossa de fyra skruvarna på gaveln och kika in.

turbodeath
27 oktober 2011 · 2 452 Inlägg

ang dom svarta boxarna till tändningen så fanns det så kallade promoboxar som var chipbara det var dom så kallade svarta guldboxarna som volvo provade ut....finns inte så många men sitter på andra bilar....än 940...

döden kommer tillbaka
turboforssen Telge Drifting Team
27 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

turbodeath skrev:
ang dom svarta boxarna till tändningen så fanns det så kallade promoboxar som var chipbara det var dom så kallade svarta guldboxarna som volvo provade ut....finns inte så många men sitter på andra bilar....än 940...

jag har 2 stycken smile så här ser dom ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59194/59194-76df5108ae971845655ac8c0ad57ee34.jpg

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
turbodeath
27 oktober 2011 · 2 452 Inlägg

japp bra för bilden där skulle fota själv o lägga upp men du var snabbare än mig

döden kommer tillbaka
turboforssen Telge Drifting Team
27 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

turbodeath skrev:
japp bra för bilden där skulle fota själv o lägga upp men du var snabbare än mig

vad har du för nummer på din ???? har 2 stycken -146 boxar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
turbodeath
27 oktober 2011 · 2 452 Inlägg

har 175 på mina sen har jag även nån 146a med som har

döden kommer tillbaka
Micke3
1 november 2011 · 157 Inlägg

Jag har en guldbox och v-kam om du är intresserad?
Sen ska du INTE ha vx3kam! den är alldeles för snäll på avgassidan. kör på v-kam istället. har själv testat båda två och v-kammen var mycket roligare och hade mer körbarhet.
Mvh Micke

Nickykarlsson
19 december 2011 · 267 Inlägg

Vet inte vart jag ska vända mig så jag kollar med er här.

Har nyligen installerat en kkk27 turbo med extraktror grenrör
3,5" dp och resten 3"
Btr hade jag på 4 bar men sänkte till 3,1
v70 spridarna, ligger väl lite under v70r
Bränslechip från viking
hårdare stift 7er från ngk

Problemet är väl att den går orent och hackar innan fullt ladd kommer.
och laddtrycker ligger på 1,4 med max utskruvad wastgate.
köpte en pysventil så att den laddar 1,1 nu, men problemet återstår.

Kom gärna med förslag på vad det kan va för fel..
När den laddar fullt så spikar den vid ca 6500 varv..

240bns
19 december 2011 · 1 008 Inlägg

vad flödar spridarna, nummer? och vad har du för storlek på lmm ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang