Volvo 940 T5 startar inte

Stenzzon
31 oktober 2011 · 173 Inlägg

Hej nu är det så att ja har en 940 med B5254T motorn i och nu till problemet och det är att den inte startar , har hela elsystemet från 850 som jag har rensat så de ska funka o köra med. För motorn har suttit i min gammla 945 förut med samma elsystem o funka perfekt förutom att jag fick byta kamaxellägesgivaren till en bättre begagnad.
så vet att elen är som den ska för att kunna köra med.
Men nu när jag lyfte ur motorn och renoverade hela o sen stoppade i 940 så ville han inte riktigt starta sluta med att jag knackade lite på kamaxeläges givaren och då hoppade den igång direkt och gick jätte fint på tomgång uppstartad flera korta stunder så när man monterat allt annat runt om kring för att kunna köra den så startade den jätte fint åkte iväg o sen började den blöddra o sen sedan dö ca 400m hemifrån presis som att man skulle få soppa torsk, och nu sedan tvärvägrar den att starta.

får ingen gnista eller soppa bara kanske någon droppe men borde bli mer liknande en dush till stiften har provat med en kamaxellägesgivare från en 850 som startar och går varje dag men utan resultat med samma nummer på som den gammla kamaxelläges givaren, samt mätt upp soppa tryck 3,0Bar vid andra tändnings läge på nyckeln mätt på +/- ¨på tändspolen o där är de ström. kontrollerat så att kamremen sitter rätt och det gjorde den.

Felkoden jag får är 1-2-3 och det är vattentemp/motorntemp sak o den har alldrig varit inkopplad förut och för den felkoden har jag alltid haft o den gåt bra

så nu någon som har någon ide på vad felet kan vara? Har förmej att Styrsystemet heter Monotronic 4,3

Senast redigerat av Stenzzon (31 oktober 2011)

Marlboroman
31 oktober 2011 · 8 234 Inlägg

Prova att byta givaren som läser på svänghjulet. Får inte styrboxen signal från den och kamaxelgivaren så görs inga startförsök = den ger varken gnista eller öppnar spridarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Stenzzon
31 oktober 2011 · 173 Inlägg

okej de går inte att mäta  på något sätt? o se om givaren ger signal? är ju bra trångt men ja provade att dra runt motorn med spärrskafft med tändningen på o då går pumparna när man drar runt den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang