"TROLIGEN INGET FEL/LÖST" Något hög tomgång B230F vid drifttemp. (740GL 1990)

dacke78
2 november 2011 · 42 Inlägg

Tjena tjena på er alla!!

Hittade själv ingen tråd som passade, om jag missat ngn som har mitt svar så ber jag om ursäkt roll

Nu när börjar besiktning och avgastester nalkas så börjar självklart bilen jävlas lite! big_smile

FELET ÄR FÖLJANDE: tomgången är lite hög när man kört en stund.mad

Tomgången är bra direkt när man startar den (varm som kall) och den går direkt ner tillgången när man gasar.

Sen när man kört ett tag (tror inte körtiden spelar någon roll men mitt vuxendagis är 20min bort och det räcker) så går inte tomgången direkt ner ibland lägger den sig på typ 12/1300 varv och ibland på 1000 och segar sig sedan ner till ca 900 varv där tomgången tillslut hamnar (den ska väl och har förut legat på runt 750 varv). hmm

Men om man stänger av den och sedan startar den så blir tomgången "normal" eller vad man ska säga...

Den är inte speciellt törstigt (blandad: inget problem under litern, långkörningsrekord: 0,78l/mil big_smilecool) eller speciellt svårstartad. Den går lika många varv på startmotorn som den alltid gjort så vitt jag minns (den har varit i familjen sen den var nästa ny).

SAKER SOM ÄR GJORDA:

Spjällhus och tomgångsmotor rengjorda
Ny termostat (bytt idag, eftersom den inte hade kommit upp i temp efter 15min/1½ mils körande igår)
Mikrobrytaren inställd
Gasvajern inställd med skruven
Inga felkoder
Service gjord i vintras (luft+oljefilter+olja+stift) (kanske drygt 1000mils sen)

idag passerade den 31333 mil

Tack på förhand

Senast redigerat av dacke78 (8 november 2011)

dacke78
7 november 2011 · 42 Inlägg

Stäng denna tråd elelr vad man nu ska säga...

Det ska tydligen vara såhärtongue

Senast redigerat av dacke78 (8 november 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang