s40 vs s70

nygard
27 augusti 2006 · 19 Inlägg

hej nu börjar de bli tid för första bilen smile

de står mellan en s40 och en s70
s40 verkar bra för att den e inte onödigt stor och tror den går bra med 2,0T motorn. Men hur e dom på vintern, de e ju en mindre bil så blir den spårkänslig och obehaglig att köra på dåliga vintervägar (givetvis dubbdäck)
s70 däremot e ju den vackraste bilen volvo gjort och verkar säkrare på vintern, men e annars lite stor tycker ja (för fickparkeringar å sånt)smile ja e rädd att den ska kännas för klumpig. motorvalet på s70 e inte allt för klart eftersom ja hört att dom ska vara tråkiga under 170 hk men ja vill ju inte ha något "effektmonster" som förstabil så R:en går bort direkt...

så, vilken skulle ni välja, och ja jag är insnöad på volvo så andra märken går bort.

sen en fråga till, finns de lågnivåutgång på den storfronts-stereon som sitter orginal i dessa bilar?

båda modellerna gäller  årsmodellerna mellan -00 -03

SaNelito Fartdåre
27 augusti 2006 · 286 Inlägg

S40 lätt... smile

Volvo S40N (2006)
nygard
27 augusti 2006 · 19 Inlägg

hur e dom på vintern då?

SaNelito Fartdåre
27 augusti 2006 · 286 Inlägg

Jag har ingen erfarenhet av S40 på vintern eftersom min e ganska ny så detta blir första vintern men det borde väl inte vara några problem? Bara o ta det lugnt smile Jag tycker S40'n är lite mer för ungdomar än S70'n dessutom...

Volvo S40N (2006)
nygard
27 augusti 2006 · 19 Inlägg

jo de har du nog rätt i...
måste säga att ja e mer på s40s sida

Tega Yrkesförare
27 augusti 2006 · 1 073 Inlägg

Jag hade utan tvekan valt S70:n. Jag tycker den oxå det e en snygg Volvo.
Jag hade satsat på 2,5T motorn. Den e inte för slö och inget effektmonster heller. Den går riktigt bra och det e rätt lätt och få till lite extra kusar om man nu skulle vilja det.

RobinS70 Volvo
29 augusti 2006 · 74 Inlägg

S70 utan tvekan, S40 tycker jag känns små o underdimensionerade.. 2,5T motorn är ett bra alternativ om du vill ha lite lagom motorstarkt..

Gör Som Ford - Köp Volvo | It´s Not The Fart That Kill´s, It´s The Smell
Volvo S80 "2.5T Summum Polestar" (2009)
xBjorlingx
29 augusti 2006 · 433 Inlägg

Svårt val, det är väl bra bilar båda två. S70in är ju lite större och känns mer "gubbig", och ska du ha en S40 i dom årsmodellerna så är det väl FAS 2:an vi pratar om..och dom är riktigt fina!,men det är ju ett svårt val. Vinterkörningar så är nog S70in kanske snäppet skönare/säkrare/bättre. Vad det gäller fickparkeringar så är de tnog ingen jättestor skillnad direkt.

Tror S70in kommer stå sig bättre i pris än vad S40in gör, S40in sjunker väldigt mkt hela tiden medans S70in står sig relativt bra. Så du kan ju se lite så på det också.

Men ska du verkligen köpa en sån här bil som förstabil? Jag skulle rekomendera en billigare bil -10 000:- att "leka av dig" med först, men man vill ju inte åka runt i vilket skit som helst =P

Är nästan helt hundra på att det inte finns lågnivåutgångar på stereosarna, satt en bigfront SC-805 i 850in när jag köpte den, tror S70 har samma, och den finns det inget till.

En vanlig MP3-spelare till bilen är inte särskilt dyr + att du får väldigt mkt bättre ljud med den..så det är väl att rekomendera. Orginalstereos kan man sälja väldigt dyrt på blocket sen. Fick mer för min än vad min Mp3 kostade!


PS. min 850 är till salu för rätt pris wink

Slutlekt
29 augusti 2006 · 114 Inlägg

har en s40 -96 och den går utmärkt på vintern.

Volvo S40 (1996)
dusty Living in the fastlane
29 augusti 2006 · 2 616 Inlägg

jag hade valt s70 smile gillar större bilar smile

Burken Utanlem
29 augusti 2006 · 895 Inlägg

storleken har ju ingen betydelse.. men s70 skulle jag välja. utan tvekan!... en 2.5t 200hk e väl lagom för dej smile

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
KarlNilsson Örebroare i exil
29 augusti 2006 · 970 Inlägg

S70 är mer en äkta Volvo. Dessutom är komforten i S70 överlägsen S40n. Hade jag stått o valet och kvalet, hade jag valt en S70 2.5T/2.4T (2.4T var det väl på de sista årsmodellerna och 2.5T på de tidigare?). Mindre motor än så, ska man enligt mig och många andra, inte ens fundera på, då bilen blir grymt trög med de båda minsta motorerna. Så mitt stalltips: Lägg pengarna på en S70, det kommer du nog inte ångra. Dessutom, som någon nämnde står dom sig bra mycket bättre i pris än S40n.

Hej FRA!
pojjto
29 augusti 2006 · 6 Inlägg

TYCKER med s70. .. tycker s40 är för plastig och så rostar dom upp fort=(.

Kör v70r
villon
29 augusti 2006 · 684 Inlägg

pojjto skrev:
TYCKER med s70. .. tycker s40 är för plastig och så rostar dom upp fort=(.

hmm förklara plastiga och rostar fort??, så vitt jag vet så rostar inte plast?.. desutom om vi sak snacka rost så är det 96-97 och tidiga 98:or som rostar DOCK!! rostar ingen bil om man håller den i skick som man ska!,

Men valet där för mig är riktigt svårt då jag gillar båda bilarna riktigt skarpt, interiören i s70:in kanske är snyggare, men en s40 känns mer smidigare och man kan göra extremt mycket med dem båda två vad gäller styling.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
patrik_sct-tuning
29 augusti 2006 · 124 Inlägg

S40 helt klart;) fina och trimma plus snygg styling..

2jzinside Fartygsingenjör
29 augusti 2006 · 550 Inlägg

740GL skrev:
S70 är mer en äkta Volvo. Dessutom är komforten i S70 överlägsen S40n. Hade jag stått o valet och kvalet, hade jag valt en S70 2.5T/2.4T (2.4T var det väl på de sista årsmodellerna och 2.5T på de tidigare?). Mindre motor än så, ska man enligt mig och många andra, inte ens fundera på, då bilen blir grymt trög med de båda minsta motorerna. Så mitt stalltips: Lägg pengarna på en S70, det kommer du nog inte ångra. Dessutom, som någon nämnde står dom sig bra mycket bättre i pris än S40n.

Nu är du nog ute och snurrar lite wink är i princip samma komfort i bägge bilarna, båda har likadana stolar i princip. Om man nu ska återgå lite till topic så hade jag själv valt en s70 t5 om jag fick byta idag då B4204t2 är så begränsad om man ska trimma. Men annars styling mässigt är väl s40 och föredra.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Elbrink
29 augusti 2006 · 20 Inlägg

Ang. Din fråga om lågnivåutgång så finns det en adapter att köpa för typ 300 spänn så får man  2 lågnivåutgångar!

ostmacka
29 augusti 2006 · 11 Inlägg

Om du har stora fötter ska du nog välja s70. Den gång jag körde en s40 fastnade jag med tårna i någon jävla kant vid pedalerna hela tiden. Grymt irriterande. har inte haft det problemet när jag kört 850 så då slipper man nog det när man kör s70 också. Jag har för övrigt skostorlek 47/48.
Mycket viktig grej ur komfortsynpunkt! wink

Senast redigerat av ostmacka (29 augusti 2006)

onej84
29 augusti 2006 · 1 854 Inlägg

S70 är snyggare så tongue

nygard
29 augusti 2006 · 19 Inlägg

nu har ja bestämt mej! en s40 får de bli fastän plasten verkar rosta på den tongue
fötterna har ja nån modell mindre än 48 så ja klarar mej bra (43)
nån styling tror ja inte de blir, mer än klarglas(sitter org?) stiliga fälgar (någon rekomendation?)
kanske någon sportgrill som ger 10 extra hk:)
btw:går de att montera dump på en 2,0T lr laddar den för lite för att den ska föra oljud?
och om lågnivån finns där så hamnar troligtvis en liten bas i bakluckan:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang