Orkeslös Turbo SAAB 9-3 Aero

J_Berg1986
7 november 2011 · 2 Inlägg

Frågan gäller min SAAB 9-3 Aero SS från 2003, som för en vecka sen efter en långfärd slutade att ladda fullt. Bilen tappade det underbara Saab kicken och orkade knappt accelerera från 100 - 120 på sexans växel likt tidigare utan för första gången fick jag växla ner.

Vad som går att se är att SAAB turbo mätaren (vilket mäter luft mängd, om jag inte har helt fel??) initialt går upp till toppen men stannar därefter två till tre gröna streck under max. Och vid pådrag från 100 med sexan ilagd, vilket tidigare gett fullt utslag på mätaren går den numera knappt från mittläget. Vad mer underligt är att jag trotts detta får ett jämt ladd dock ej fullt som tidigare. Men har under felets gång inte märkt att turbon betett sig ryckigt eller onormalt. Bara mindre tryck,.

Tacksam för hjälp i denna fråga.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
7 november 2011 · 1 778 Inlägg

Torr sprickor i tryckslangarna?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
A_Karlsson
7 november 2011 · 537 Inlägg

jag skulle nog börja med att kolla vakuumslangarna till turbon och tryckrör/slangar, så det inte är nån spricka i dom eller nåt.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
caboom89
7 november 2011 · 67 Inlägg

Hade ett liknande problem på min SAAB 9-3 Aero från 2002. Då jag drog på fullt i 5:an så gick mätaren upp i topp för att sedan gå ner en bra bit på mätaren och hålla sig där. Bilen blev slö och accelererade dåligt. Bytade vaccumslangarna och det har inte visat sig efter det:)

Hoppas du får rätt på det:)

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
J_Berg1986
7 november 2011 · 2 Inlägg

Tackar för tipsen skall återkomma när jag kikat på tryckslangarna. Låter inte helt otroligt att det skulle kunna vara torr sprickor där.

Återkommer med mer info efter check.

Tar givet vis emot mer tips och idéer för vidare felsökning.

Vad tror ni om Wastegaten, kan den strula?

Airtune Turbotekniker
7 november 2011 · 54 Inlägg

Wastegaten kan strula byte genom att fastna, tjuvöppna samt att man kan ha stora sprickor i avgassystemet vilket ger prestanda problem. Du kan ju även fått andra fysiska skador på turbon om du har otur vilket inte är så enkelt att upptäcka utan att demontera ner den.

Om man har laddtrycksproblem så är ju turbon alltid en felkälla, men tipset är ju att börja med felsökningen på det enklaste såsom slangar och kopplingar. Följ laddtryckets väg från turbo - genom intercooler och till insuget för att hitta ev läckage. Sprickor i insug och liknande kräver ofta trycksättning eller kontroll med rökgas. Om man inte hittar något, demontera av insuget till turbon och kontrollera skicket.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang