Katter på bilen...

Ajonsson
7 november 2011 · 43 Inlägg

Jag bor i ett villa område 1 mil utanför Umeå och nu på senaste tiden har det börjat gå en massa katter på min bil och det har blivit repor samt att den blir allmänt skitig.

Min fråga är: Vad får jag göra? Funderar på att ta en soft-air gun och skjuta på den/dom men känns som jag kan åka dit ordentligt för det? Observera att jag inte vill plåga dem, jag vill bara att dem ska förknippa min bil med något dåligt(smärta?) så de ger fan i den.

nesum
7 november 2011 · 695 Inlägg

Hade samma problem en gång i tiden, jag hällde en burk svartpeppar över bilen, lät den stå över helgen, sen tvättade jag den innan jag använde bilen för att inte få in pepparn i bilen. Hade aldrig kattavtryck på bilen igen...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Ajonsson
7 november 2011 · 43 Inlägg

nesum skrev:
Hade samma problem en gång i tiden, jag hällde en burk svartpeppar över bilen, lät den stå över helgen, sen tvättade jag den innan jag använde bilen för att inte få in pepparn i bilen. Hade aldrig kattavtryck på bilen igen...

Låter som en bra idé. Och jag antar att svartpeppar inte kan vara skadligt för lacken på något sätt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2011 · 17 560 Inlägg

Jag är djurvän och har själv 2 katter. Men vattenslang eller en hink vatten låter väl bra. De hatar att bli blöta då detta kunde vara farligt i naturen då de inte kunde skydda sig mot kylan. Mina kissar lägger sig gärna på just huven då den är varm och de har bra koll på kvarteret från denna position.

En sån enkel sak som att vända bilen när du parkerar kan göra stor skillnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ajonsson
7 november 2011 · 43 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jag är djurvän och har själv 2 katter. Men vattenslang eller en hink vatten låter väl bra. De hatar att bli blöta då detta kunde vara farligt i naturen då de inte kunde skydda sig mot kylan. Mina kissar lägger sig gärna på just huven då den är varm och de har bra koll på kvarteret från denna position.

En sån enkel sak som att vända bilen när du parkerar kan göra stor skillnad.

Får prova detta först då, har förstått att de gillar att ligga och mysa på en varm motorhuv. Det verkar även som dom gillar att kissa där, morsans bil hade tydligen inte luktat gott i morse.

Lina-
7 november 2011 · 1 213 Inlägg

Har du inget garage att ställa bilen i?
Citronsyra brukar funka, då dom flesta katter vänder & går åt nåt annat håll när dom känner doften.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2011 · 17 560 Inlägg

Ajonsson skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jag är djurvän och har själv 2 katter. Men vattenslang eller en hink vatten låter väl bra. De hatar att bli blöta då detta kunde vara farligt i naturen då de inte kunde skydda sig mot kylan. Mina kissar lägger sig gärna på just huven då den är varm och de har bra koll på kvarteret från denna position.

En sån enkel sak som att vända bilen när du parkerar kan göra stor skillnad.

Får prova detta först då, har förstått att de gillar att ligga och mysa på en varm motorhuv. Det verkar även som dom gillar att kissa där, morsans bil hade tydligen inte luktat gott i morse.

Kan man lokalisera ägaren till katten kan man rekommendera att den kastreras. De pissar inte ut sitt revir i samma utsträckning då plus att det inte luktar. Många liksom mig är ju djurvänner och att hota med att "jag skjuter skallen av den" kan ju resultera i viss irritation men ger säkert resultat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Caffe
7 november 2011 · 1 436 Inlägg
"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
7 november 2011 · 1 778 Inlägg

Caffe skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=uIbkLjjlMV8

Awesome lösning. tongue

Haha klockrent:)
Men vanlig vatten slang är väldigt effektivt. Men spruta för gudskull inte när den är på bilen, då får du fina klös märken i lacken.
Just nu kör jag själv men kaffe sump i rabatterna runt huset och lite utspritt runt bilen, fungerar faktiskt väldigt bra:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
johnpokemon
7 november 2011 · 65 Inlägg
sleepyoh
7 november 2011 · 1 319 Inlägg

Finns medel som du kan köpa i djuraffären, som ger en odör som katterna avskyr och går iväg. Rekommenderas.

Skulle du skjuta min katt med soft air gun skulle jag skjuta dig med luftgevär.

_----------'
WilYawn Golle
8 november 2011 · 448 Inlägg

Använder denna sen 3 år tillbaka, inte ett kattspår på hela tiden smile
Innan var det katter på bilen varje dag. Djurvänligt och effektivt.

http://www.conrad.se/M%c5RDSKR%c4MMA-I- … 4%2Fmd5%7D

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
8 november 2011 · 5 042 Inlägg

sleepyoh skrev:
Finns medel som du kan köpa i djuraffären, som ger en odör som katterna avskyr och går iväg. Rekommenderas.

Skulle du skjuta min katt med soft air gun skulle jag skjuta dig med luftgevär.

O skulle du skjuta mig med luftgevär så hade du fått kaliber 22 i röva tongue

C H E V R O L E T <3
nesum
8 november 2011 · 695 Inlägg

Ajonsson skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jag är djurvän och har själv 2 katter. Men vattenslang eller en hink vatten låter väl bra. De hatar att bli blöta då detta kunde vara farligt i naturen då de inte kunde skydda sig mot kylan. Mina kissar lägger sig gärna på just huven då den är varm och de har bra koll på kvarteret från denna position.

En sån enkel sak som att vända bilen när du parkerar kan göra stor skillnad.

Får prova detta först då, har förstått att de gillar att ligga och mysa på en varm motorhuv. Det verkar även som dom gillar att kissa där, morsans bil hade tydligen inte luktat gott i morse.

Av egen erfarenhet, jag hade en nylackad 245 som jag gjorde detta på, fick inga som helst spår utav svartpepparn. Men som sagt, görs på egen risk såklart..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
JLilja med lem
8 november 2011 · 63 Inlägg

Caffe skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=uIbkLjjlMV8

Awesome lösning. tongue

skrattade fan så jag fick kramp när duvan fick sig en jävel hahaha!

Volvo 244 GL "Renovering pågår" (1988)
Dieselsot Tjatja bloggen!
8 november 2011 · 150 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jag är djurvän och har själv 2 katter. Men vattenslang eller en hink vatten låter väl bra. De hatar att bli blöta då detta kunde vara farligt i naturen då de inte kunde skydda sig mot kylan. Mina kissar lägger sig gärna på just huven då den är varm och de har bra koll på kvarteret från denna position.

En sån enkel sak som att vända bilen när du parkerar kan göra stor skillnad.

helt rätt allt du säger , mina katter ligger bara på huven om fronten pekar ut mot vägen .
är väl inge intressant att se på annars smile

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
Adeno självutnämnd expert
10 november 2011 · 157 Inlägg

Kanske lite jobbigt att hålla på med hela tiden och vet inte om det hjälper men ett bilöverdrag kanske kan hjälpa http://www.jula.se/biloverdrag-619203 ? vet inte hur katterna är men dem kanske inte vågar hoppa upp på nått ``okänt´´ ? eller så sprejar du överdraget med någon spray katterna inte gillar och sedan trär över bilen.

Senast redigerat av Adeno (10 november 2011)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
siiimooon Påstängd
10 november 2011 · 1 194 Inlägg

Jag har alltid kattspår på min bil, oftast när den är nytvättad..
Tycker dom är lite taskiga som väljer just min av 4 bilar på gården.. sad

granadadr
10 november 2011 · 7 300 Inlägg

kanske beror på färgen?? har ingen aning,, detta är ett intressant ämne,, speciellt då jag funderar på att lacka om en av mina bilar i vår,, å vill inte att vår katt ska gå på den wink

Senast redigerat av granadadr (10 november 2011)

Ajonsson
10 november 2011 · 43 Inlägg

granadadr skrev:
kanske beror på färgen?? har ingen aning,, detta är ett intressant ämne,, speciellt då jag funderar på att lacka om en av mina bilar i vår,, å vill inte att vår katt ska gå på den wink

Min bil är vit, kan noteras att den är väldigt smutsig just nu, dom kanske lockas mer av smuts inte vet jag ;p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang