Hjälp; byta stödlager volvo 740!

andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Hej! smile

Bilen vibrerar vid körning, speciellt vid gaspådrag.
Därför tänkte jag byta stödlager (lager och lagerhållare) och även gummiskivan, (hardyskivan?) den mellan växellåda och främre kardan (torr och sprickor i den).

Har tyvärr inte tillgång till garage. Men var idag på en gör-det-själv-hall och kollade lite hur de såg ut och provade men lyckades inte få ner kardanen.

Detta gjorde jag:
*Skruvade bort dom 6 bultarna som sitter i gummiskivan mellan kardan och växellåda.

*Skruvade ner plåten som stödlagret sitter i, 4 bult i karossen + dom 2 som håller stödlagerhållaren.

Det var vel egentligen så långt ja kom, skurvade tillbaka allt, men nästa gång, hur får jag isär främre och bakre kardan? Alltså knutkorset? köpte lite låsringstänger på biltema, för de hade ja inte, men är det så man får isär?

och om jag mot all förmodan skulle få isär skiten, hur får ja enklast bort och dit gamla och nya lagerhållaren och lagret utan press o sånt? Är som sagt på en gör-det-själv-hall o håller på.
Juste, som sagt är de vibrationen vid gaspådrag som gör att ja vill byta stödlager, nu kan ja rubba/dra och slita kardanen kanske ända uppemot 7-8cm fram- och tillbaka, känns som det är lite för mycket? smile


Bäst av allt vore ju såklart om nån volvonörd kunde skriva en steg-för-steg lista, men de kanske är att hoppas på alldeles för mycket wink

Aja, hoppas ni orkar läsa igenom, hjälp vore mycket uppskattat smile

Reynholdsson
16 november 2011 · 5 Inlägg

När du kom så lång så ärre vell bara att dra isär kardanen?

Så slår du bara bort lagret från kardanen och på med det nya (bra å ha en hylsa att slå på med)

Detta fixar du enkelt nästa gång;)

Volvo 745 Turbo "Breddad" (1988)
Chevrolet Silverado 2500HD "Pickupen" (2004)
andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Reynholdsson skrev:
När du kom så lång så ärre vell bara att dra isär kardanen?

Så slår du bara bort lagret från kardanen och på med det nya (bra å ha en hylsa att slå på med)

Detta fixar du enkelt nästa gång;)

Ja men ja har sökt massa, o läst att de "bara är att dra isär" men njaaa!

Där framme mellan växellåda och kardan orkar ja inte dra bak den nog för att den ska hoppa ur!
Och sen sitter ju lager och lagerhållar nästan längst bak på "främre kardan", så där ska ja ju ha isär också!
hur får ja isär där?  smile

Reynholdsson
16 november 2011 · 5 Inlägg

De är bara att dra isär, dock med våld;)
det är ju inget större ingrpp å släppa på kardanen vid bakaxel heller?
Då blir det ju riktigt enkelt å få bort kardaenen från lådan om det skulle vara spänt..

Själva lagret ligger ju "löst" i lagerhållaren..  bara att dra så åker det isär.. lika så när du ska få ihop det fast då ärre bara att trycka..

Detta fixar du enkelt eftersom du fixar å rycka ur hela instrumentpanelen på en Golf 3:a endast för ett sim-kort:)

Chevrolet Silverado 2500HD "Pickupen" (2004)
Volvo 745 Turbo "Breddad" (1988)
andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Reynholdsson skrev:
De är bara att dra isär, dock med våld;)
det är ju inget större ingrpp å släppa på kardanen vid bakaxel heller?
Då blir det ju riktigt enkelt å få bort kardaenen från lådan om det skulle vara spänt..

Själva lagret ligger ju "löst" i lagerhållaren..  bara att dra så åker det isär.. lika så när du ska få ihop det fast då ärre bara att trycka..

Detta fixar du enkelt eftersom du fixar å rycka ur hela instrumentpanelen på en Golf 3:a endast för ett sim-kort:)

Tänkte släppa dom 4 bultarn mot bakaxeln, men fattar fortfarande inte hur ja får isär främre och bakre kardan?

Alltså vid knutkorset eller va fan de nu heter? såg som sagt nån låsring där, men hade inte med mej nån tång till de då. Så hur får ja isär där? smile

Sen att ja rev halva golfen för simkortet, det är inte mycket att referera till då ja aldrig hitta de sim-kortet big_smile

Reynholdsson
16 november 2011 · 5 Inlägg

hahha oflyt..nej men det är bara å dra.. sitter endast en gummipackning som gör att det är tätt så att de inte kommer in skit i splinsen som är innanför..

Busenkelt:)

Volvo 745 Turbo "Breddad" (1988)
Chevrolet Silverado 2500HD "Pickupen" (2004)
andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Reynholdsson skrev:
hahha oflyt..nej men det är bara å dra.. sitter endast en gummipackning som gör att det är tätt så att de inte kommer in skit i splinsen som är innanför..

Busenkelt:)

Bara o dra isär främre och bakre kardan? yikes
Så enkelt kan de inte va!

ERIK!

andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Pim_Pim skrev:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?p=778955

Läst den tråden innan, dock har han kardanen nere redan!

Men om ja gör som reynholdsson sa, o släpper kardanen bak, från bakaxeln, då borde ja ju få loss främre kardan tycker ja.

Men tack för länken! smile

Pim_Pim
16 november 2011 ·

andreasliljemark skrev:

Pim_Pim skrev:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?p=778955

Läst den tråden innan, dock har han kardanen nere redan!

Men om ja gör som reynholdsson sa, o släpper kardanen bak, från bakaxeln, då borde ja ju få loss främre kardan tycker ja.

Men tack för länken! smile

Jaha okej, missade det..
Det räcker att du tar ner det du gjorde på gör det själv hallen och sedan drar du bara isär kardanet, ska glida isär riktigt lätt.
Gör det inte det så måste det vara något riktigt fel med splinsen, typ vridit sig, att kardanen är vinn där eller något.
Det ska faktiskt bara vara och dra isär med jätte lite kraft hmm

andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Pim_Pim skrev:

andreasliljemark skrev:

Pim_Pim skrev:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?p=778955

Läst den tråden innan, dock har han kardanen nere redan!

Men om ja gör som reynholdsson sa, o släpper kardanen bak, från bakaxeln, då borde ja ju få loss främre kardan tycker ja.

Men tack för länken! smile

Jaha okej, missade det..
Det räcker att du tar ner det du gjorde på gör det själv hallen och sedan drar du bara isär kardanet, ska glida isär riktigt lätt.
Gör det inte det så måste det vara något riktigt fel med splinsen, typ vridit sig, att kardanen är vinn där eller något.
Det ska faktiskt bara vara och dra isär med jätte lite kraft hmm

men, när ja lossat på dom 6 bulten på gummiskivan (heter de inte hardyskivan?) mot växellådan, och lossat bryggan till stödlagerhållarn, och själva stödlagerhållarn från den bryggan, då orkar ja inte dra den nog lång bak, för att kunna få av kardanen där framm mot växellådan, och ja orkar inte heller dra den långt fram nog för att det ska hoppa isär mellan kardanerna (framför knutkorset), det glider lätt så splinesen är nog ok, men ja får liksom inte plats nog, för framåt tar den gummiskivan mot, och bakåt finns det inte heller plats sad

Pim_Pim
16 november 2011 ·

andreasliljemark skrev:

Pim_Pim skrev:

andreasliljemark skrev:
Läst den tråden innan, dock har han kardanen nere redan!

Men om ja gör som reynholdsson sa, o släpper kardanen bak, från bakaxeln, då borde ja ju få loss främre kardan tycker ja.

Men tack för länken! smile

Jaha okej, missade det..
Det räcker att du tar ner det du gjorde på gör det själv hallen och sedan drar du bara isär kardanet, ska glida isär riktigt lätt.
Gör det inte det så måste det vara något riktigt fel med splinsen, typ vridit sig, att kardanen är vinn där eller något.
Det ska faktiskt bara vara och dra isär med jätte lite kraft hmm

men, när ja lossat på dom 6 bulten på gummiskivan (heter de inte hardyskivan?) mot växellådan, och lossat bryggan till stödlagerhållarn, och själva stödlagerhållarn från den bryggan, då orkar ja inte dra den nog lång bak, för att kunna få av kardanen där framm mot växellådan, och ja orkar inte heller dra den långt fram nog för att det ska hoppa isär mellan kardanerna (framför knutkorset), det glider lätt så splinesen är nog ok, men ja får liksom inte plats nog, för framåt tar den gummiskivan mot, och bakåt finns det inte heller plats sad

Jaha då förstår jag, du får släppa på växellådsfästet, de går ju rätt fort, sitter me 4 bult smile

Senast redigerat av Pim_Pim (16 november 2011)

andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Pim_Pim skrev:

andreasliljemark skrev:

Pim_Pim skrev:

Jaha okej, missade det..
Det räcker att du tar ner det du gjorde på gör det själv hallen och sedan drar du bara isär kardanet, ska glida isär riktigt lätt.
Gör det inte det så måste det vara något riktigt fel med splinsen, typ vridit sig, att kardanen är vinn där eller något.
Det ska faktiskt bara vara och dra isär med jätte lite kraft hmm

men, när ja lossat på dom 6 bulten på gummiskivan (heter de inte hardyskivan?) mot växellådan, och lossat bryggan till stödlagerhållarn, och själva stödlagerhållarn från den bryggan, då orkar ja inte dra den nog lång bak, för att kunna få av kardanen där framm mot växellådan, och ja orkar inte heller dra den långt fram nog för att det ska hoppa isär mellan kardanerna (framför knutkorset), det glider lätt så splinesen är nog ok, men ja får liksom inte plats nog, för framåt tar den gummiskivan mot, och bakåt finns det inte heller plats sad

Jaha då förstår jag, du får släppa på växellådsfästet, de går ju rätt fort, sitter me 4 bult smile

Det är inte lättare att släppa kardanen från bakaxeln då?

Känns lite lurigt att släppa växellådsfästet på en gör-det-själv-hall, om ja inte orkar få upp det igen menar ja

Mercedesturbodiesel Sothora <3
16 november 2011 · 1 201 Inlägg

skruva loss hardyskivan fram (3bult) lossa hardyskivan bak (3bult) Skaffa en liten slägga.. Lägg skiten på golvet banka isär dom.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Pim_Pim
16 november 2011 ·

andreasliljemark skrev:

Pim_Pim skrev:

andreasliljemark skrev:

men, när ja lossat på dom 6 bulten på gummiskivan (heter de inte hardyskivan?) mot växellådan, och lossat bryggan till stödlagerhållarn, och själva stödlagerhållarn från den bryggan, då orkar ja inte dra den nog lång bak, för att kunna få av kardanen där framm mot växellådan, och ja orkar inte heller dra den långt fram nog för att det ska hoppa isär mellan kardanerna (framför knutkorset), det glider lätt så splinesen är nog ok, men ja får liksom inte plats nog, för framåt tar den gummiskivan mot, och bakåt finns det inte heller plats sad

Jaha då förstår jag, du får släppa på växellådsfästet, de går ju rätt fort, sitter me 4 bult smile

Det är inte lättare att släppa kardanen från bakaxeln då?

Känns lite lurigt att släppa växellådsfästet på en gör-det-själv-hall, om ja inte orkar få upp det igen menar ja

Jo det går nog göra de me. smile

andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
skruva loss hardyskivan fram (3bult) lossa hardyskivan bak (3bult) Skaffa en liten slägga.. Lägg skiten på golvet banka isär dom.

Jo, men när ja lossar hadryskivan fram och bak, så får ja ändå inte ner kardan, det är där mitt problem ligger!
Orkar inte trycka/dra den nog långt, varken fram eller bak, så de får bli att släppa kardan från bakaxeln också, då vore de ju fan om ja inte fick isär dreten big_smile

Pim_Pim
16 november 2011 ·

Lycka till i morgon!
Själv kommer jag aldrig mer byta ett stödlager wink

andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Lycka till i morgon!
Själv kommer jag aldrig mer byta ett stödlager wink

Tacktack!

varför inte, alla får det ju att verka skitlätt och att de är gjort på en kvart wink

Mercedesturbodiesel Sothora <3
16 november 2011 · 1 201 Inlägg

det är de:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
andreasliljemark
16 november 2011 · 210 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
det är de:)

Nja, men nästan ;D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang