Problem med högtalare volvo 855

Henke-243
17 november 2011 · 9 Inlägg

Har bytt högtalare i min Volvo 855-96.
Satt in 4" vid framrutan och 5,25" i fram och bakdörrarna.
Inget slutsteg, endast via stereon 4x50
Nu till problemet:
Då jag startar stereon så är volymen väldigt låg mot innan(gamla högtalarna) och vänster 4" sprakar kraftigt.
Men.. om jag i stereomenyn ändrar så att den står på L7 ( av 15 steg) dvs spelar mer på vänster sida så låter det normalt och dunkar på normalt. Men så fort jag försöker närma mig center L-R så börjar det spraka.
Kan det vara att stereon inte orkar driva bägge sidorna samtidigt?

Högtalarna är T1 Audio
Högtalar typ: Koaxial
Högtalar storlek Mellan/midbas: 5,25" (130mm)
Högtalar storlek Diskant: 1" (25.4mm) PEI
Effekt RMS: 60watt
Effekt MAX: 160watt
Känslighet: 89dB (1watt/1meter)
Impedans: 4?
Frekvensomfång: 70Hz - 20kHz

Högtalar typ: Koaxial
Högtalar storlek Mellan/midbas: 4" (100mm)
Högtalar storlek Diskant: 1" (25.4mm) PEI
Effekt RMS: 50watt
Effekt MAX: 140watt
Känslighet: 88dB (1watt/1meter)
Impedans: 4?
Frekvensomfång: 80Hz - 20kHz
Monteringsdjup: 46mm

Mazda 6 (2003)
Volvo V70 "V70n" (2003)
Mlevin
18 november 2011 · 54 Inlägg

blir det samma fenomen om du vrider till R7 också alltså?

BMW F11 (2012)
rosen888
18 november 2011 · 37 Inlägg

Du nämner inte vad det är för stereo du har, men en stor gissning är att det är stereon som är flaskhalsen..
Har du möjlighet att testa med ett separat steg för att se om det försvinner?

big-jepp
18 november 2011 · 3 187 Inlägg

oftast är original högtalarna extremt lättdrivna, därför låter ofta eftermarknads högtalare lägre på stereons effekt.

Honda civic "civicen" (1993)
Henke-243
19 november 2011 · 9 Inlägg

Mlevin- Då sprakar det likadant , bra ljud får jag endast på L7-L15.
Och det är bara högtalarna på "hatthyllan" fram som sprakar. Inte de i dörrarna.

Rosen888- ja jo det har jag men jag hade hoppats slippa bygga i minusgrader då jag saknar garage man det kommer ett steg. Stereon är en Panasonic CQ-DFX783N som satt i då jag köpte den.

Big-jepp- Det satt i JULA´s högtalare Marquant så det är inte original sedan innan.

Swedenrockers- hur menar du felfasat? eftersom jag inte gjort ngt med högtalarna, jag har bara bytt ut dem, inte bytt sladdar eller stereo.

Mazda 6 (2003)
Volvo V70 "V70n" (2003)
big-jepp
19 november 2011 · 3 187 Inlägg

Henke-243 skrev:
Mlevin- Då sprakar det likadant , bra ljud får jag endast på L7-L15.
Och det är bara högtalarna på "hatthyllan" fram som sprakar. Inte de i dörrarna.

Rosen888- ja jo det har jag men jag hade hoppats slippa bygga i minusgrader då jag saknar garage man det kommer ett steg. Stereon är en Panasonic CQ-DFX783N som satt i då jag köpte den.

Big-jepp- Det satt i JULA´s högtalare Marquant så det är inte original sedan innan.

Swedenrockers- hur menar du felfasat? eftersom jag inte gjort ngt med högtalarna, jag har bara bytt ut dem, inte bytt sladdar eller stereo.

då blir min gissning med felfasat. kolla så du har kopplat + och minus på högtalarna rätt.

Honda civic "civicen" (1993)
gooflex1
19 november 2011 · 21 Inlägg

Någonting till dig är som sagt att jag håller med han som undrar om du kan testa med ett separat steg. Jag har en liten fundering på din stereo vad är det för stereo?`Orginal?

Henke-243
23 november 2011 · 9 Inlägg

Big-jepp - Har kollat plus och minus, de är rätt. Testade faktiskt att byta +- bara för att se om det var högtalarna som var felmärkta men inte då... Sprakar lika mycket ändå.

Det lutar nog att jag får dra in ett steg och ta separat matning från steget till dörrarna och separat till "hatthyllan" Stereon har dubbla lågnivåutgångar.

Skall bara försöka hitta en dag utan minusgrader...

Volvo V70 "V70n" (2003)
Mazda 6 (2003)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
24 november 2011 · 5 042 Inlägg

Kolla så att nån av högtalar kontakterna/kablarna Inte nuddar plåt ???

C H E V R O L E T <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang