Bmw e46 -00 airbag problem

eggi
21 november 2011 · 7 Inlägg

Tjena, finns det någon i närheten av Örebro som kan släcka airbag lampan på min e46??
MvH Eggi

Senast redigerat av eggi (21 november 2011)

IronIsHard
21 november 2011 · 76 Inlägg

Vad menar du med att släcka airbag lampan? Lyser den lampan lär det vara något fel.
Den brukar börja lysa om det är något fel. Oftast är det sensorn i sätet som är kass. Kostar 3000:- att fixa. Kan även vara givaren i bältes sträckaren.
Kör in till BMW och felsök.

/Fredrik

BMW 523i (1997)
Volvo S40 (1996)
BMW 316 (2001)
eggi
21 november 2011 · 7 Inlägg

Förra ägaren hade damsuggat under stolen och råkat plocka ut någon kabel. Kabeln sitter tillbaka, behöver bara radera felet tror jag!

gagash
22 november 2011 · 12 Inlägg

mobima mekonomen örebro, dom fixar det åt dig, annars ifall du vill göra själv kan du köpa en dosa - http://www.eurokoncepts.com/BMW-Airbag- … _p_33.html - för  579 kr!!!

kopplar den under motorhuven precis vid chassi numret finns det uttag, sen är det bara scan och reset

http://www.youtube.com/watch?v=EjPK9FxG … ure=fvwrel


men ring till mobima i örebro så fixar dom säkert för nån hundralapp smile

ajonasson
22 november 2011 · 583 Inlägg

IronIsHard skrev:
Vad menar du med att släcka airbag lampan? Lyser den lampan lär det vara något fel.
Den brukar börja lysa om det är något fel. Oftast är det sensorn i sätet som är kass. Kostar 3000:- att fixa. Kan även vara givaren i bältes sträckaren.
Kör in till BMW och felsök.

/Fredrik

Skulle hålla med Fredrik alla gånger.

Går att släcka den med rätt verktyg. Dock var observant att fel på airbag behöver inte betyda att den ej kommer att utlösa vid krock, utan att den kan gå av närsomhellst.

Airbags är iprincip kontrollerade explosioner som är oerhört kraftiga. Ifall den går av när man kör på landsväg kommer man att få chocken av sitt liv och flyga av vägen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
IronIsHard
22 november 2011 · 76 Inlägg

Anders

När airbag lampan lyser så fungerar inte systemet. Så lyser lampan så löser aldrig airbagen ut.
Så för att man ska få en explosion i skallen måste lampan vara släckt.

Jag tror att antingen kan du kolla om du inte kan släcka den via mekonomen som någon säger det. Och hjälper inte det lär det garanterat vara sensor mattan i sätet.

/Fredrik

Volvo S40 (1996)
BMW 316 (2001)
BMW 523i (1997)
ajonasson
22 november 2011 · 583 Inlägg

IronIsHard skrev:
Anders

När airbag lampan lyser så fungerar inte systemet. Så lyser lampan så löser aldrig airbagen ut.
Så för att man ska få en explosion i skallen måste lampan vara släckt.

Jag tror att antingen kan du kolla om du inte kan släcka den via mekonomen som någon säger det. Och hjälper inte det lär det garanterat vara sensor mattan i sätet.

/Fredrik

Hejsan Fredrik,

Jag hänvisar till detta textutdrag:

Faulty Air Bag Sensors
Vehicle airbags are not supposed to engage until a sufficient force, or impact, is applied to the area of the vehicle that contains the sensors. However, if the sensors are faulty, an airbag can go off for no apparent reason. Faulty sensors can detect impact forces when none are present.

Faulty or Improperly Placed Airbag Wiring
The wiring that connects the airbag sensors on the chassis of a vehicle to the actual airbag component inside the vehicle steering wheel has to be installed correctly and functioning properly for proper airbag operation. If any part of the wiring is faulty, or if the wiring is installed incorrectly, the airbag can be triggered to go off at the wrong times or not at all, and the functionality of the airbag will be compromised.


Vem vet om nån har vart och grävt och ryckt i kabage och kontakter?
Jag hävdar inte att de kommer utlösa, utan att de teoretiskt och praktisk kan göra och har gjort.
Hur än liten risken må vara. Så är det ändå bäst att kolla upp.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (22 november 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.
IronIsHard
22 november 2011 · 76 Inlägg

Anders

Helt klart att man ska kolla upp det iallafall.
Sen hur står sanorligheten är att den ska explodera känns inte speciellt hög.
Näst intill obefintlig. Men som sagt. Allt kan hända.

/Fredrik

BMW 523i (1997)
BMW 316 (2001)
Volvo S40 (1996)
Johnsen
22 november 2011 · 426 Inlägg

IronIsHard skrev:
Anders

När airbag lampan lyser så fungerar inte systemet. Så lyser lampan så löser aldrig airbagen ut.
Så för att man ska få en explosion i skallen måste lampan vara släckt.

Jag tror att antingen kan du kolla om du inte kan släcka den via mekonomen som någon säger det. Och hjälper inte det lär det garanterat vara sensor mattan i sätet.

/Fredrik

Airbagen kommer fortfarande att lösa ut även om lampan lyser, har lysande lampa på farsans e46 och det är sensormattan på passagerarsidan som är trasig. Bmw kan laga detta men lämnar ingen garanti på att det kommer att fungera (surt att lägga ut 3000:- och sedan är det trasigt efter en vecka igen). Det ENDA som händer vid trasig sensormatta är att passagerarairbagen kommer att lösa ut även om det inte sitter någon på platsen = föraren blir lite extra lomhörd men airbagen kommer fortfarande att lösa ut! Detta har jag både skriftligt och muntligt på från bmw här i stan!
Bara för att lampan lyser betyder det inte att hela systemet är satt ur funktion!!

Senast redigerat av Johnsen (22 november 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
IronIsHard
22 november 2011 · 76 Inlägg

BMW själva vet ju knappt vart motorn sitter så jag skulle inte lite blindt på dem iallafall.
Jag har haft en fråga angående vanos enheten för den strula lite på min. Försökte då få hjälp med detta via BMW men de visste knappt vad den har för funktion. Så jag fick riva isär själv istället men löste problemet iallafall.
Så har det varit med det mesta som varit lite krångligt. Det begriper dem sig inte på.

/Fredrik

BMW 523i (1997)
Volvo S40 (1996)
BMW 316 (2001)
Johnsen
23 november 2011 · 426 Inlägg

IronIsHard skrev:
BMW själva vet ju knappt vart motorn sitter så jag skulle inte lite blindt på dem iallafall.
Jag har haft en fråga angående vanos enheten för den strula lite på min. Försökte då få hjälp med detta via BMW men de visste knappt vad den har för funktion. Så jag fick riva isär själv istället men löste problemet iallafall.
Så har det varit med det mesta som varit lite krångligt. Det begriper dem sig inte på.

/Fredrik

Då tror jag att din lokala verkstad är något underutbildade, här i Skövde är dom kanon och mycket kompetenta, litar till fullo på dom när det gäller sådana här viktiga saker som airbag osv. Då det är ett mycket känt problem så tror jag att bmw skulle vara tvingade att återkalla en hel del bilar om det skulle vara så att airbagen inte löser ut alls=otroligt farligt! Om TS fått diagnosen sensormatta behöver han inte vara orolig över att airbagen inte ska fungera, det gör den!

Senast redigerat av Johnsen (23 november 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang