Svetsrök

Baltazar
30 november 2011 · 20 Inlägg

Tjenare, de är såhär att jag jobbar som svetsare på ett företag
jag jobbar just nu med att svetsa svart stål, några balkar till volvo lastbilar
flera nätter i rad den senaste veckan så har jag vaknat mellan kl 2 och kl 4 på natten
med att jag har svettats som bara den, asså det verkligen rann av mig vilket inte är normalt
och att jag har så gud förbannat ont i halsen, är precis som det är några gifter som verkligen vill
lämna min kropp.

så de jag undrar är kan detta bero på  svetsröken?

för mina svets förhållande är, att jag svetsar då i svart stål, de ligger ett tjockt lager med
nån slags olja på dom från när dom blir pressade i en presshall, plus att det finns ingen utsug
så man andas princip denna skiten 10 timmar om dagen.

om någon har nån fakta om detta så skulle jag va tacksam.

i vilket fall så kommer jag ringa chefen idag och säga att jag kommer vägra svetsa tills den dagen vi får riktiga utsugar för jag inte vill riskera min egen hälsa för hans jävla balkar! wink

tack på förhand Garaget!

Chevrolet Camaro "Go Go Gone" (1971)
Nissan 300zx twin turbo "Duplus" (1995)
bollen1986
30 november 2011 · 3 714 Inlägg

Inandning av svetsrök kan ge lungsjukdomar om man utsätter sig för mycket för det så jag skulle vägra arbeta utan utsug...

http://www.byggvarlden.se/nyheter/arbet … e88124.ece

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 november 2011 · 2 203 Inlägg

Använd friskluftsmask om du vill eliminera röken helt.

Germax
30 november 2011 · 12 086 Inlägg

Andas du in svets/oljerök 10h om dagen ska du bli glad om du blir 40.

Vad är det för idiot till chef som tillåter dig göra det?

Senast redigerat av JapMax (30 november 2011)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 november 2011 · 1 903 Inlägg

låter onekligen likt det man brukar kalla för zinkfeber!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zinkfeber

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Germax
30 november 2011 · 12 086 Inlägg

Finns även galvfrossa, när man svetsar galvat smile

Gemensamt är att det är inte nyttigt. Jag tror nästan oljan är värst.

KHRacing
1 december 2011 ·

Din avdelningschef - hans chef -  Platschefen -  skyddsombdet

en av dessa är ansvarig - annars direkt till facket

Baltazar
1 december 2011 · 20 Inlägg

tack för alla svaren, de hjälper väldigt mkt
vad de är för idiot chef kan jag inte ens själv svara på,
och jag vägrade svetsa igår men då blev det bara en annan stackare
som fick göra det, men jag tänker säga till på skarpen idag,
annars kommer jag dra in miljöskyddsombudet och facket in i denna
saken annars kommer jag och dom andra svetsarna strejka, hoppas bara
dom andra är starka nog med att stå upp mot chefen med så han inte har något val,
för jag vill leva längre då jag bara är 24 nu.

men tack igen! de värmer att så många bryr sig smile

Nissan 300zx twin turbo "Duplus" (1995)
Chevrolet Camaro "Go Go Gone" (1971)
Muttley
1 december 2011 ·

Kan ju undra om ert skyddsombud är på plats ? eller bara ett pucko.  Varken du eller de andra får svetsa på de viset. Detsamma gäller starka lim och sådant som avger starka dofter. De är utsug som gäller.

Germax
1 december 2011 · 12 086 Inlägg

Jobbar dom under de förutsättningar som beskrivits tvivlar jag på att varken skyddsombud eller fack finns tongue

Jag jobbar på en större industri (240 anställda) min erfarenhet är att 98% är fega jävlar som inte säger flaska.
Ska du kritisera chefen gör det försiktigt, du vill antagligen inte sätta din anställning på spel. Men samtidigt ska du givetvis omedelbart sluta svetsa, se till din egen säkerhet först. Sen kan du och dina arbetskamrater försöka få ihop en större förändring.

Muttley
1 december 2011 ·

JapMax skrev:
Jobbar dom under de förutsättningar som beskrivits tvivlar jag på att varken skyddsombud eller fack finns tongue

Jag jobbar på en större industri (240 anställda) min erfarenhet är att 98% är fega jävlar som inte säger flaska.
Ska du kritisera chefen gör det försiktigt, du vill antagligen inte sätta din anställning på spel. Men samtidigt ska du givetvis omedelbart sluta svetsa, se till din egen säkerhet först. Sen kan du och dina arbetskamrater försöka få ihop en större förändring.

Han måste tänka såhär.  Lungproblem om 20 år eller av med jobb i några månader eller rent av få sitt utsug.
Undrar vilket som är bäst för honom i framtid. Nutid skiter många i och tänker på pengarna. Men ärligt så många gamla svetsare lever inte så härligt när de börjar komma upp i ålder.
Man resonerar med chefen på ett rakt ärligt sätt, och om de är en bra chef så kommer han acceptera det.

Germax
1 december 2011 · 12 086 Inlägg

tkd_rille skrev:

JapMax skrev:
Jobbar dom under de förutsättningar som beskrivits tvivlar jag på att varken skyddsombud eller fack finns tongue

Jag jobbar på en större industri (240 anställda) min erfarenhet är att 98% är fega jävlar som inte säger flaska.
Ska du kritisera chefen gör det försiktigt, du vill antagligen inte sätta din anställning på spel. Men samtidigt ska du givetvis omedelbart sluta svetsa, se till din egen säkerhet först. Sen kan du och dina arbetskamrater försöka få ihop en större förändring.

Han måste tänka såhär.  Lungproblem om 20 år eller av med jobb i några månader eller rent av få sitt utsug.
Undrar vilket som är bäst för honom i framtid. Nutid skiter många i och tänker på pengarna. Men ärligt så många gamla svetsare lever inte så härligt när de börjar komma upp i ålder.
Man resonerar med chefen på ett rakt ärligt sätt, och om de är en bra chef så kommer han acceptera det.

Han ska inte svetsa en sekund till under dom förhållandena.

MT-Adam
1 december 2011 · 272 Inlägg

vad är det för svetsmetod? Erbjuder de inte friskluftmasker? Tyvärr är det nog vanligt att det är såhär ute, arbetarna verkar inte bry sig/ är inte medvetna om hälsoriskerna, därför ser man sällan svetsare med rätt utrustning. Friskluftmask är det bästa, men även utsug är trevligt att ha... och ju renare metallen är innan du börjar svetsa desto bättre, både för dig och fogen. Vad är det för beläggning på balkarna?

Andra grejer man ska tänka på vid svetsning är att undvika att ha kablarna mot sig, de ska ligga så långt ifrån sig som möjligt pga magnetfältet.

Baltazar
2 december 2011 · 20 Inlägg

de är ju så att både facket och skuddombudet ser det men är bara för cp för att ta upp det till en större sak,
jag har själv sagt till chefen vid flera tillfällen att jag inte mår bra för all röken, och om jag går på chefen för hårt så jag sätter min anställning på spel de skiter jag i för jag och en massa andra blev uppsagda förra veckan på grund av arbetsbrist, och jag vet den förra svetsaren har tjatat om utsug sen han började (1991) och sen dess har den inte hänt ett skit på den fronten, jag svetsar MAG rörtråd 1.2mm nån special tråd som ska va mindre zink i säger dom, men i vilket fall är det bara skamligt och ledsamt att man ska behöva ha det såhär och att ingen bryr sig om hälsa eller annat, friskluftsmask hade varit en ide, men det är ju ALLT för dyrt för att köpa in tycker dom.

de roliga i denna situationen är ju att jag i första han går till chefen och klagar på att jag mår dåligt över denna jävla rök, men sen i sin tur så går den jävlen och undrar varför jag har varit borta så mycket liksom :S
antagligen för att varje natt man ska sova så känner jag ju hur jävla zink förgiftad man har blitt under dagen, och det blir ju precis inte många timmars sömn under natten!

så jag varken tror eller hoppas på en förbättring från deras sida, tyvärr är det ett dött lopp och det är skamligt att de är så många som går med samma skit på industrier runt om i sverige

Chevrolet Camaro "Go Go Gone" (1971)
Nissan 300zx twin turbo "Duplus" (1995)
Muttley
2 december 2011 ·

Tro mig, kommer du till en större industri så är där utsug. Har varit runt på en del fabriker och vid svetsbåsen så är där alltid utsug. Och ska de inte svetsa vid utsugen så är de friskluftmask som har gällt.
de är de små fattiga industrierna som skiter i det.
I med du säger du blivit uppsagd är de bara att vägra svetsa, säger han arbetsvägran då så är de bara att trycka på som fan.

ZonaX Svetsare
2 december 2011 · 3 150 Inlägg

Går en svetsutbildning och där pushar dom ofta hur jävla viktigt det är med utsug/friskluftsmask. En av lärarna är astmatiker med så han är extra noga. Stod i någon bok vad röken innehåller och det var ju inte direkt rosenblad röken innehöll. Massa metaller och gaser. Fick näsblod för ett par veckor sen när jag TIG'ade, trots att jag hade utsug.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Baltazar
2 december 2011 · 20 Inlägg

nej jag kommer att vägra den sista tiden om det inte blir en förbättring på detta

och som du skrev ZonaX så är det extremt viktigt med utsug som alla lärare säger!

Chevrolet Camaro "Go Go Gone" (1971)
Nissan 300zx twin turbo "Duplus" (1995)
KHRacing
2 december 2011 ·

Baltazar skrev:
de är ju så att både facket och skuddombudet ser det men är bara för cp för att ta upp det till en större sak,
jag har själv sagt till chefen vid flera tillfällen att jag inte mår bra för all röken, och om jag går på chefen för hårt så jag sätter min anställning på spel de skiter jag i för jag och en massa andra blev uppsagda förra veckan på grund av arbetsbrist, och jag vet den förra svetsaren har tjatat om utsug sen han började (1991) och sen dess har den inte hänt ett skit på den fronten, jag svetsar MAG rörtråd 1.2mm nån special tråd som ska va mindre zink i säger dom, men i vilket fall är det bara skamligt och ledsamt att man ska behöva ha det såhär och att ingen bryr sig om hälsa eller annat, friskluftsmask hade varit en ide, men det är ju ALLT för dyrt för att köpa in tycker dom.

de roliga i denna situationen är ju att jag i första han går till chefen och klagar på att jag mår dåligt över denna jävla rök, men sen i sin tur så går den jävlen och undrar varför jag har varit borta så mycket liksom :S
antagligen för att varje natt man ska sova så känner jag ju hur jävla zink förgiftad man har blitt under dagen, och det blir ju precis inte många timmars sömn under natten!

så jag varken tror eller hoppas på en förbättring från deras sida, tyvärr är det ett dött lopp och det är skamligt att de är så många som går med samma skit på industrier runt om i sverige

Skriv vart du jobbar så skall jag ringa TV4 / tidningarna åt dig, så sätter du inte digsjälv i klistret !.

TouchOfRed Meldem
3 december 2011 · 4 137 Inlägg

Har ni inga friskluftsmaskar? Kräv det för f*n !
Punktutsug finns annars.
Svetsa utan utsug/friskluftsmask borde dom inte ens tillåta..
Svetsare har ju 40% större chans att få lungcancer så..

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Baltazar
3 december 2011 · 20 Inlägg

saken är ju att det finns men dom funkar inte, dom suger inte ett skit röken går bara förbi så.

jag jobbar på Industriverken plåt och emalj i ronneby i blekinge

Nissan 300zx twin turbo "Duplus" (1995)
Chevrolet Camaro "Go Go Gone" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang