Hur sen spoolup med T70 turbo på d24?

_ZaNDeR_
4 december 2011 · 195 Inlägg

Hej, undrar om någon vet hur d24 funkar med ett T70 turbo? antar att spoolupen är rätt sen men ifall någon vet ungefär vilket varvtal? Har ett hemmabyggt grenrör,byggt som orginal d24t men för toppmontering.

BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Webrex
9 december 2011 · 379 Inlägg

De lär dröja. Inte optimalt nån stans med den på en diesel.

_ZaNDeR_
9 december 2011 · 195 Inlägg

Okej tackar! smile

Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Kalasgasarn
15 februari 2012 · 937 Inlägg

såg denna tråd, det beror ju på vad du ska göra med din gammle disel, vri upp pumpen och lassa på en stor turbo så kan jag tänka mig att den kan bli rätt kul, men visst särskilt optimalt är det ju inte wink

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 februari 2012 · 1 201 Inlägg

långt ifrån rolig!! T4e turbo e nog tillomed för stor med org pump.

Sätt på något modärnt agg från någon diesel bil med ca 200hk. Sen vrir du på pumpen då kan de nog gå undan:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
_ZaNDeR_
15 februari 2012 · 195 Inlägg

@Kalasgasarn Jepp precis ett jätte stort agg kan ju säkert också vara kul men som du sa optimalt svar nej tongue

@Mercedesturbodiesel ok tackar för svar, något tips på något som kunde tänkas vara optimalt? smile

Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
GasGlad1337
15 februari 2012 · 460 Inlägg

Lär ju inte dröja länge innan motorn är totalt slut heller om du måste varva högt för att få laddtryck? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Kalasgasarn
15 februari 2012 · 937 Inlägg

om du ska ha ett billigt agg så är det typ t3/t4 det dära med inbyggd wg skulle passa fint smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 februari 2012 · 1 201 Inlägg

typ något från 850 t5r eller så hade ja nog letat efter. Alt En turbo från en v70 tdi, Varvet dör dom ej av i regel, det är mottrycket som blir som dödar dom. Plus sprickorna i toppen då..

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
GasGlad1337
15 februari 2012 · 460 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
typ något från 850 t5r eller så hade ja nog letat efter. Alt En turbo från en v70 tdi, Varvet dör dom ej av i regel, det är mottrycket som blir som dödar dom. Plus sprickorna i toppen då..

ofan, men varför spricker toppen då? högt laddtryck? :p

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 februari 2012 · 1 201 Inlägg

nä, tror de hade med o göra me dåligt utformade kylkanaler i toppen så toppen "punktkokar"

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Kalasgasarn
15 februari 2012 · 937 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
nä, tror de hade med o göra me dåligt utformade kylkanaler i toppen så toppen "punktkokar"

hmm ja det kan nog stämma likadant som gammle b30n termostatern sitter i ena ändå å i andra änden av motorn så kokade de å då sket sig toppen, har hört någa som råkat ut för det mer eller mindre,

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Webrex
15 februari 2012 · 379 Inlägg

Garret 14t-16t är mitt tips, de är snabbladdade agg till bra pris.

_ZaNDeR_
16 februari 2012 · 195 Inlägg

Webrex skrev:
Garret 14t-16t är mitt tips, de är snabbladdade agg till bra pris.

Skulle vilja ha ca 160-170 hästar och ändå få en hållbar motor, är det möjligt med något av dessa agg?

BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Kalasgasarn
16 februari 2012 · 937 Inlägg

jag vill ju påstå att det ända problemet är Diselpumpen, jag vet faktiskt inte om det går med orginal pumpen, vi få se vad dom andra skriver big_smile

Senast redigerat av Kalasgasarn (16 februari 2012)

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
_ZaNDeR_
16 februari 2012 · 195 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
jag vill ju påstå att det ända problemet är Diselpumpen, jag vet faktiskt inte om det går med orginal pumpen, vi få se vad dom andra skriver big_smile

Jo kan ju vara, men jag provade fråga hos mynädiesel här i Finland och där menade de att orginal d24t pumpen ska räcka till ca 250 hästar? Någon som kan förstärka denna teori? smile

BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
16 februari 2012 · 1 201 Inlägg

säger dom så, så äre så.!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Kalasgasarn
16 februari 2012 · 937 Inlägg

då äre en bra pump wink

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
_ZaNDeR_
17 februari 2012 · 195 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
säger dom så, så äre så.!

Haha jo dom borde ju ha det på klart där så smile

BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Webrex
17 februari 2012 · 379 Inlägg

_ZaNDeR_ skrev:

Webrex skrev:
Garret 14t-16t är mitt tips, de är snabbladdade agg till bra pris.

Skulle vilja ha ca 160-170 hästar och ändå få en hållbar motor, är det möjligt med något av dessa agg?

Ett fint 14t agg skulle sitta fint då! jag körde ett helt nytt sånt med 7an vinklade avgashus på min 760 turbo, Vanlig 8v 4a B230F och hade 1 kilo laddtryck vid 1500 varv!

En sån turbo skall klara pumpa luft till 200-250 kusar med bra intercooler. En 16T klarar lite mer. Dock lite segare spool. Men båda kommer bli snabba på en D24a! Säkert fullt ladd vid 2500rpm iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang