Skambud från försäkringsbolag

Evildan
8 december 2011 ·

Maikel skrev:

Evildan skrev:

Maikel skrev:
Jag jobbar ganska nära en BMW handlare i stockholm. Skall prova åka förbi dem och kolla om man kan få veta information om när bilen servats/lagats hos dem.

en kille på jobbet gjorde så nyligen när han skulle hämta en 135 från tyskland för några veckor sedan, dom fick upp all servicehistorik hos BMWhandlaren.
hoppas det blir rätsida på detta.
mvh D.

Då ska jag passa på att åka förbi Bmw och fråga. Kul om de inte skulle hitta något om att den är skruvad, då blir det tingsrätten med 100% säkerhet smile

tycker jag du gör helt rätt i.
ring innan så kanske dom kan ha papper klara när du kommer?
den för 89k ligger ute hos en handlare och framstår som en fin bil, tror dock att priset går att justera nedåt en del dels pga årstid och just det faktum att handlare har en hel del luft i prislappen, men 80k bör man få den eller en likadan för tippar jag.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 973 Inlägg

KVD värderar en -00 323 cab E46 med automat, bra vinterdäck, full servicehistorik och direktimport till strax under 60k.
http://www.bilpriser.se/bilvardering/?V … 4bc8fb9905

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

hotrodder skrev:
Har läst igenom hela tråden och tycker hanteringen av ditt ärende suger ankbajs.
Först, FB är proffersionella biluppköpare och ska kunna värdera en bil rätt. Ok, FB bedriver ingen välgörenhet och ger därför ett låg bud som baseras på bilhandlarnas sk. "gröna bok" Dvs. det pris du får i inbyte för din bil. FB´s tanke verkar vara lite går det så går det...
Vidare, vid en disskusion bör man då som bilägare ta in information vad en bil i liknade skick kostar utställd i hallen hos en BMW dealer i detta fall. Blocketannonser och övriga privatannonser ger en mer heltäckande bild och sedan ger man försäkringsbolaget en presentation. Det ligger ofta på bilägaren men då jag jobbar en del mot försäkringsbolag så vet jag att koll från deras sida görs på samma sätt vid en tvist. Att bilen är importerad vägs in men det är inte helt avgörande även om FB går mer eller mindre på slentrian och bockar import i skadeärendet.
Utan att gå på annat än vad du skrivit i tråden + jag inte sett bilen eller har koll på dess egentliga värde så... Som jag ser det så har du två olika case där värderingen isåfall är felaktigt gjord. Dels FB som helt klart inte gjort "sitt jobb" eller så är dom fula och räknar med att du skall tröttna. Sen HK som kanske gått på fel modell, värderaren har inte gjort sitt jobb etc. men... FB kommer helt gå på HK´s värdering i detta fall oavsett vilka kompletterande uppgifter du kan komma med eftersom HK "kan sin sak" och är mer trovärdiga än vad du någonsin kommer att kunna bli i detta fall.
Tror att din enda möjlighet är att ta detta via tingsrätten men börja med konsumentvägledning/ARN för att få mer kött på benen och dom kan även hjälpa dig med tips på juridst/advokat. Där kommer det efter en konsultation bedömmas om det är värt att ta det högre upp. Men du kan ju även knalla in på vilket advokatkontor som helst (google is your friend) och beställa en tid 1000-1500kr/tim kan vara väl investerade pengar ifall du kan lyfta budet ett antal 10K

Ska nog göra det, skall prova ta kontakt med konsumentvägledning/ARN till att börja med. Därefter ska jag kontakta någon kunnig advokat, får även kosta mer än 1000-1500 i timmen. (Folksam har flera duktiga jurister samt advokater att tillgå) Därför behöver jag en advokat som vet "vad han pratar om".

Hade Folksam visat lite känsla så skulle de göra en omprövning, ev höja deras skambud. Men det vägrar dem att göra

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

matteeee skrev:
KVD värderar en -00 323 cab E46 med automat, bra vinterdäck, full servicehistorik och direktimport till strax under 60k.
http://www.bilpriser.se/bilvardering/?V … 4bc8fb9905

Kvarndammen själva brukar inte ens lägga det som ett accept pris på deras egna bilar som de budar ut.. Så jag skulle ta www.bilpriser.se med en klackspark wink

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Evildan skrev:

Maikel skrev:

Evildan skrev:

en kille på jobbet gjorde så nyligen när han skulle hämta en 135 från tyskland för några veckor sedan, dom fick upp all servicehistorik hos BMWhandlaren.
hoppas det blir rätsida på detta.
mvh D.

Då ska jag passa på att åka förbi Bmw och fråga. Kul om de inte skulle hitta något om att den är skruvad, då blir det tingsrätten med 100% säkerhet smile

tycker jag du gör helt rätt i.
ring innan så kanske dom kan ha papper klara när du kommer?
den för 89k ligger ute hos en handlare och framstår som en fin bil, tror dock att priset går att justera nedåt en del dels pga årstid och just det faktum att handlare har en hel del luft i prislappen, men 80k bör man få den eller en likadan för tippar jag.

Jag är en realist, 80.000 låter dessutom som en vettig siffra för min bil.
Jag målar inte upp min bil som "sveriges finaste 323 cab". Utan jag tycker att min bil var bra mycket finare än 89.000 kr bilarna. Men sen vet jag också att FB självklart är snåla, så lite ska dem spara in... Men 60.000?! Det är att ta i enligt mitt tycke.

Evildan
8 december 2011 ·

Maikel skrev:

matteeee skrev:
KVD värderar en -00 323 cab E46 med automat, bra vinterdäck, full servicehistorik och direktimport till strax under 60k.
http://www.bilpriser.se/bilvardering/?V … 4bc8fb9905

Kvarndammen själva brukar inte ens lägga det som ett accept pris på deras egna bilar som de budar ut.. Så jag skulle ta www.bilpriser.se med en klackspark wink

haha, ja, bilpriser.se är ofta ute och cyklar.
deras system beräknar ett begagnatpris med hjälp utav en ekvation utifrån bla nypris, antalmånader av värdeminskning.
tex: enligt den sidan är en AUDI A8 2.8 värd mera än en A8 4.2 så den sidan är inget alls att lita på enligt mig.

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Evildan skrev:

Maikel skrev:

matteeee skrev:
KVD värderar en -00 323 cab E46 med automat, bra vinterdäck, full servicehistorik och direktimport till strax under 60k.
http://www.bilpriser.se/bilvardering/?V … 4bc8fb9905

Kvarndammen själva brukar inte ens lägga det som ett accept pris på deras egna bilar som de budar ut.. Så jag skulle ta www.bilpriser.se med en klackspark wink

haha, ja, bilpriser.se är ofta ute och cyklar.
deras system beräknar ett begagnatpris med hjälp utav en ekvation utifrån bla nypris, antalmånader av värdeminskning.
tex: enligt den sidan är en AUDI A8 2.8 värd mera än en A8 4.2 så den sidan är inget alls att lita på enligt mig.

Om kvd själva inte anväder dessa priser när de auktionerar ut sina bilar så anser jag inte www.bilpriser.se är såpass seriösa att fb skall använda sig av dem för att betala ut pengar till sina kunder.
Sorry för ev stavfel. skriver från min mobiltelefon

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Var nu i kontakt med Bmw och det är precis som folksam säger, min bil har blivit skruvad. Troligen har den rullat 18000 mil som folksam säger. Men tycker man inte fortfarande att 60.000 är för mycket? Jag kommer ju inte att ha råd att köpa en ny E46 som rullat 18000mil för 60000

hardrox
8 december 2011 · 731 Inlägg

Det ända rätta är att du får så mycket pengar som du behöver för en likadan bil. Kostar en likadan med 18000 mil, import mm 89k så bör du få det.

Du bör få tillbaka det du betalat för bilen i alla fall?

Audi RS3 (2018)
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

hardrox skrev:
Det ända rätta är att du får så mycket pengar som du behöver för en likadan bil. Kostar en likadan med 18000 mil, import mm 89k så bör du få det.

Du bör få tillbaka det du betalat för bilen i alla fall?

Nej, bilen kostade 140.000 kr för nästan 2 år sedan. Ett ganska bra pris tycker jag.
Bilar går som sagt ner i värde, men 80.000kr på 2 år är jag tveksam till hmm

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Någon som vet hur man lägger in bilder på detta forum? Jag och internet är inte bästa vänner smile

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Bilder är inlagda på min profil. Gå gärna in och kika på bilen och avgör om det är ett vrak eller en fin bil.

p12
8 december 2011 · 551 Inlägg

Maikel skrev:
Bilder är inlagda på min profil. Gå gärna in och kika på bilen och avgör om det är ett vrak eller en fin bil.

Helt klart en fin bil i rätt färg. Vilket lägstapris skulle du vara 'nöjd' med om du fick som bud av FB?

Haters gonna hate.
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

p12 skrev:

Maikel skrev:
Bilder är inlagda på min profil. Gå gärna in och kika på bilen och avgör om det är ett vrak eller en fin bil.

Helt klart en fin bil i rätt färg. Vilket lägstapris skulle du vara 'nöjd' med om du fick som bud av FB?

80.000 kronor skulle jag vara nöjd med. (Då har jag iallafall råd att köpa en ny E46 323 cab)

Ska prata med värderingsmannen från folksam och skicka bilderna till honom.. Personligen tycker jag att bilen faktist ser bra ut, inget vrak

p12
8 december 2011 · 551 Inlägg

Maikel skrev:

p12 skrev:

Maikel skrev:
Bilder är inlagda på min profil. Gå gärna in och kika på bilen och avgör om det är ett vrak eller en fin bil.

Helt klart en fin bil i rätt färg. Vilket lägstapris skulle du vara 'nöjd' med om du fick som bud av FB?

80.000 kronor skulle jag vara nöjd med. (Då har jag iallafall råd att köpa en ny E46 323 cab)

Ska prata med värderingsmannen från folksam och skicka bilderna till honom.. Personligen tycker jag att bilen faktist ser bra ut, inget vrak

Nej det absolut inget vrak. Ser som ny ut. Sen har jag ingen aning om de lägger så mycket vikt vid skick, så länge det inte är som sagt... ett vrak.

Kollade lite snabbt på mobile. verkar ju tyvärr finnas rätt skapligt med bmw 323i cab till salu i tyskland för runt 6000 och 7000 euro. så risken är väll att de går mycket på just detta som hänvisning.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … modelId=11

Haters gonna hate.
discokapten Kapten på disco!
8 december 2011 · 1 729 Inlägg

I de fall jag har varit med om inlösen (Två gånger) så har skadehanteraren på försäkringsbolaget gått ut på blocket och kollat efter bilar, han har oftast rättat sig mer efter årsmodell än mil och i början har han siktat på de bilar med ett lägre pris för att efter lite förhandling gett med sig om att betala efter de med ett högra.

Du ska absolut inte gå med på några 60000, det är verkligen att undervärdera bilens värde.

Du kan även påminna försäkringsbolagen om att ute i Ronna, där köptes det nya bilar till de som vart "drabbade" av bilbränder, istället för cash så kanske du får en ny istället.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

p12 skrev:

Maikel skrev:

p12 skrev:

Helt klart en fin bil i rätt färg. Vilket lägstapris skulle du vara 'nöjd' med om du fick som bud av FB?

80.000 kronor skulle jag vara nöjd med. (Då har jag iallafall råd att köpa en ny E46 323 cab)

Ska prata med värderingsmannen från folksam och skicka bilderna till honom.. Personligen tycker jag att bilen faktist ser bra ut, inget vrak

Nej det absolut inget vrak. Ser som ny ut. Sen har jag ingen aning om de lägger så mycket vikt vid skick, så länge det inte är som sagt... ett vrak.

Kollade lite snabbt på mobile. verkar ju tyvärr finnas rätt skapligt med bmw 323i cab till salu i tyskland för runt 6000 och 7000 euro. så risken är väll att de går mycket på just detta som hänvisning.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … modelId=11

Dessa annonser har lagts in idag.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … Country=DE

Glöm inte att det inte skall vara från privatperson, utan från en bilhandlare...
Priset ska dessutom värderas till hur bilen var INNAN skadan skett. Dvs Augusti månad

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

discokapten skrev:
I de fall jag har varit med om inlösen (Två gånger) så har skadehanteraren på försäkringsbolaget gått ut på blocket och kollat efter bilar, han har oftast rättat sig mer efter årsmodell än mil och i början har han siktat på de bilar med ett lägre pris för att efter lite förhandling gett med sig om att betala efter de med ett högra.

Du ska absolut inte gå med på några 60000, det är verkligen att undervärdera bilens värde.

Du kan även påminna försäkringsbolagen om att ute i Ronna, där köptes det nya bilar till de som vart "drabbade" av bilbränder, istället för cash så kanske du får en ny istället.

Jag har bett om en ny bil, svaret: Vi sysslar inte med sånt. Du får pengar och sen är det upp till dig vad du vill göra för dem

p12
8 december 2011 · 551 Inlägg

Maikel skrev:

p12 skrev:

Maikel skrev:
80.000 kronor skulle jag vara nöjd med. (Då har jag iallafall råd att köpa en ny E46 323 cab)

Ska prata med värderingsmannen från folksam och skicka bilderna till honom.. Personligen tycker jag att bilen faktist ser bra ut, inget vrak

Nej det absolut inget vrak. Ser som ny ut. Sen har jag ingen aning om de lägger så mycket vikt vid skick, så länge det inte är som sagt... ett vrak.

Kollade lite snabbt på mobile. verkar ju tyvärr finnas rätt skapligt med bmw 323i cab till salu i tyskland för runt 6000 och 7000 euro. så risken är väll att de går mycket på just detta som hänvisning.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … modelId=11

Dessa annonser har lagts in idag.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … Country=DE

Glöm inte att det inte skall vara från privatperson, utan från en bilhandlare...
Priset ska dessutom värderas till hur bilen var INNAN skadan skett. Dvs Augusti månad

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … geNumber=1
Jag tyckte denna va fin. Bilhandlare, 60 000kr och automat. Som hittat.

Senast redigerat av p12 (8 december 2011)

Haters gonna hate.
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

p12 skrev:

Maikel skrev:

p12 skrev:

Nej det absolut inget vrak. Ser som ny ut. Sen har jag ingen aning om de lägger så mycket vikt vid skick, så länge det inte är som sagt... ett vrak.

Kollade lite snabbt på mobile. verkar ju tyvärr finnas rätt skapligt med bmw 323i cab till salu i tyskland för runt 6000 och 7000 euro. så risken är väll att de går mycket på just detta som hänvisning.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … modelId=11

Dessa annonser har lagts in idag.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … Country=DE

Glöm inte att det inte skall vara från privatperson, utan från en bilhandlare...
Priset ska dessutom värderas till hur bilen var INNAN skadan skett. Dvs Augusti månad

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … geNumber=1
Jag tyckte denna va fin. Bilhandlare, 60 000kr och automat. Som hittat.

Håller med dig, prisvärd är den! synd att det sitter falska M3 E36 speglar på och ej orginal stereo.. Men det är småsaker enligt mig. Tyvärr såg inredningen ganska sunkig ut enligt mitt tycke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang