Skambud från försäkringsbolag

p12
8 december 2011 · 551 Inlägg

Maikel skrev:

p12 skrev:

Maikel skrev:
Dessa annonser har lagts in idag.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc … Country=DE

Glöm inte att det inte skall vara från privatperson, utan från en bilhandlare...
Priset ska dessutom värderas till hur bilen var INNAN skadan skett. Dvs Augusti månad

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … geNumber=1
Jag tyckte denna va fin. Bilhandlare, 60 000kr och automat. Som hittat.

Håller med dig, prisvärd är den! synd att det sitter falska M3 E36 speglar på och ej orginal stereo.. Men det är småsaker enligt mig. Tyvärr såg inredningen ganska sunkig ut enligt mitt tycke

mitt syfte med inlägget var just att visa på att det kanske finns vissa logiska anledningar till varför de ger dig just priset 60 000. dom är ju inte helt ute och cyklar om man bortser från att skicket på bilen i länken inte kanske riktigt matchade din bils. konverterat till svenska kronor kostar den ju till och med 57k. (valuta.se 9.02)

Senast redigerat av p12 (8 december 2011)

Haters gonna hate.
RD_87 Skrotsamlare
8 december 2011 · 4 031 Inlägg

Men priset måste ju vara för en bil som är färdig att brukas i Sverige, även om den är import så ska den ju vara körklar då TS bil var det.
De kan ju inte gå på priset i tredje riket, då måste ju avgifterna bakas in.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
p12
9 december 2011 · 551 Inlägg

RD_87 skrev:
Men priset måste ju vara för en bil som är färdig att brukas i Sverige, även om den är import så ska den ju vara körklar då TS bil var det.
De kan ju inte gå på priset i tredje riket, då måste ju avgifterna bakas in.

Tror inte FB bjuder på den kostnaden. Verkar inte vara så att de specificerat detta för TS. Kan ha fel då jag inte arbetar juridiskt med försäkringsbolag, men jag tror att information om detta står i något av deras avtal eller kontrakt som TS skrivit på.

TS: Du bör lusläsa avtal och kontrakt du godkänt och skrivit på innan du går vidare med en stämningsansökan om det nu skulle bli aktuellt. Det kan stå något i stil med "Vi ersätter enbart din skadade egendom och inte eventuella merkostnader". Då är det ju ganska kört på den fronten.

FB har ju sagt att de inte jobbar med att ersätta TS med en liknande bil. Dom skulle ge honom pengar som han kunde göra vad han ville med, vilket i mina öron är ekvivalent med att de enbart ersätter bilens värde.

Haters gonna hate.
RD_87 Skrotsamlare
9 december 2011 · 4 031 Inlägg

p12 skrev:

RD_87 skrev:
Men priset måste ju vara för en bil som är färdig att brukas i Sverige, även om den är import så ska den ju vara körklar då TS bil var det.
De kan ju inte gå på priset i tredje riket, då måste ju avgifterna bakas in.

Tror inte FB bjuder på den kostnaden. Verkar inte vara så att de specificerat detta för TS. Kan ha fel då jag inte arbetar juridiskt med försäkringsbolag, men jag tror att information om detta står i något av deras avtal eller kontrakt som TS skrivit på.

TS: Du bör lusläsa avtal och kontrakt du godkänt och skrivit på innan du går vidare med en stämningsansökan om det nu skulle bli aktuellt. Det kan stå något i stil med "Vi ersätter enbart din skadade egendom och inte eventuella merkostnader". Då är det ju ganska kört på den fronten.

FB har ju sagt att de inte jobbar med att ersätta TS med en liknande bil. Dom skulle ge honom pengar som han kunde göra vad han ville med, vilket i mina öron är ekvivalent med att de enbart ersätter bilens värde.

Jo men värdet måste ju vara "på gatan", han ska ju inte behöva importera.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
p12
9 december 2011 · 551 Inlägg

RD_87 skrev:

p12 skrev:

RD_87 skrev:
Men priset måste ju vara för en bil som är färdig att brukas i Sverige, även om den är import så ska den ju vara körklar då TS bil var det.
De kan ju inte gå på priset i tredje riket, då måste ju avgifterna bakas in.

Tror inte FB bjuder på den kostnaden. Verkar inte vara så att de specificerat detta för TS. Kan ha fel då jag inte arbetar juridiskt med försäkringsbolag, men jag tror att information om detta står i något av deras avtal eller kontrakt som TS skrivit på.

TS: Du bör lusläsa avtal och kontrakt du godkänt och skrivit på innan du går vidare med en stämningsansökan om det nu skulle bli aktuellt. Det kan stå något i stil med "Vi ersätter enbart din skadade egendom och inte eventuella merkostnader". Då är det ju ganska kört på den fronten.

FB har ju sagt att de inte jobbar med att ersätta TS med en liknande bil. Dom skulle ge honom pengar som han kunde göra vad han ville med, vilket i mina öron är ekvivalent med att de enbart ersätter bilens värde.

Jo men värdet måste ju vara "på gatan", han ska ju inte behöva importera.

Beror väll på vad FB:et har för policy kring detta.
Troligtvis är deras policy att han ska få pengar som motsvarar värdet av bilen, inte vad det kostar att faktiskt skaffa den med allt 'runt om'-lull. det bryr sig inte FB om. Dom ska inte heller stå för utebliven lön vid resa till tyskland heller. OM de skulle göra detta skulle de få högre utgifter och således behöva höja kostnaden för dig som konsument för att kunns få ut den vinnstmarginal de vill ha. resultatet av detta skulle bil att kunder väljer ett annat bolag som är billigare ----> konkurs

Frågor på det?

Edit:stavfel, börjar bli trött

Senast redigerat av p12 (9 december 2011)

Haters gonna hate.
Maikel
9 december 2011 · 161 Inlägg

p12 skrev:

Maikel skrev:

p12 skrev:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … geNumber=1
Jag tyckte denna va fin. Bilhandlare, 60 000kr och automat. Som hittat.

Håller med dig, prisvärd är den! synd att det sitter falska M3 E36 speglar på och ej orginal stereo.. Men det är småsaker enligt mig. Tyvärr såg inredningen ganska sunkig ut enligt mitt tycke

mitt syfte med inlägget var just att visa på att det kanske finns vissa logiska anledningar till varför de ger dig just priset 60 000. dom är ju inte helt ute och cyklar om man bortser från att skicket på bilen i länken inte kanske riktigt matchade din bils. konverterat till svenska kronor kostar den ju till och med 57k. (valuta.se 9.02)

Nja, 9.411 ligger euro på. (Valuta.se visar bara den aktuella valutan, men växlingskontoren vill ju ha marginaler. Så det går tyvärr inte att köpa Euro för pengar som valuta visar)

Men annars håller jag med dig, bilen var ju faktist prisvärd enligt mig.
Värderaren kan omöjligt ha utgått från den bilen, bilen lades ut på annons idag.. Det står även new på annonsen

Maikel
9 december 2011 · 161 Inlägg

p12 skrev:

RD_87 skrev:

p12 skrev:

Tror inte FB bjuder på den kostnaden. Verkar inte vara så att de specificerat detta för TS. Kan ha fel då jag inte arbetar juridiskt med försäkringsbolag, men jag tror att information om detta står i något av deras avtal eller kontrakt som TS skrivit på.

TS: Du bör lusläsa avtal och kontrakt du godkänt och skrivit på innan du går vidare med en stämningsansökan om det nu skulle bli aktuellt. Det kan stå något i stil med "Vi ersätter enbart din skadade egendom och inte eventuella merkostnader". Då är det ju ganska kört på den fronten.

FB har ju sagt att de inte jobbar med att ersätta TS med en liknande bil. Dom skulle ge honom pengar som han kunde göra vad han ville med, vilket i mina öron är ekvivalent med att de enbart ersätter bilens värde.

Jo men värdet måste ju vara "på gatan", han ska ju inte behöva importera.

Beror väll på vad FB:et har för policy kring detta.
Troligtvis är deras policy att han ska få pengar som motsvarar värdet av bilen, inte vad det kostar att faktiskt skaffa den med allt 'runt om'-lull. det bryr sig inte FB om. Dom ska inte heller stå för utebliven lön vid resa till tyskland heller. OM de skulle göra detta skulle de få högre utgifter och således behöva höja kostnaden för dig som konsument för att kunns få ut den vinnstmarginal de vill ha. resultatet av detta skulle bil att kunder väljer ett annat bolag som är billigare ----> konkurs

Frågor på det?

Edit:stavfel, börjar bli trött

Detta var ju en svenskregistreradbil. Och självklart så måste de isåfall ta ställning till att vissa kostnader inte går att undkomma vid import av bil, tex registreringen. Så som slösa på gummi, bensin och annat får man ju givetvis inte pengar för.
Folksam betalar ut värdet på egendomen. Men 60.000 är inte hela värdet, vem vet?! folksam kanske måste spara in lite pengar till sina personalfester..

matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 december 2011 · 2 973 Inlägg

Jag kan tycka att en bil som rullar 18k ärliga mil är värd mer än en som bevisats skruvad och just nu står på 15k mil och ägaren säger att den nog rullat 18k mil. Den kan ju lika gärna ha gått 30k mil, vem vet?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Maikel
9 december 2011 · 161 Inlägg

matteeee skrev:
Jag kan tycka att en bil som rullar 18k ärliga mil är värd mer än en som bevisats skruvad och just nu står på 15k mil och ägaren säger att den nog rullat 18k mil. Den kan ju lika gärna ha gått 30k mil, vem vet?

Historiken är ju kontrollerad av FB via BMW. Att den har rullat 18.000mil är ganska klart i detta fall..
FB skiter helt och hållet i hur bilen ser ut, de utgår bara från mil och årsmodell har jag märkt. Folksam iallafall

p12
9 december 2011 · 551 Inlägg

Maikel skrev:

p12 skrev:

Maikel skrev:
Håller med dig, prisvärd är den! synd att det sitter falska M3 E36 speglar på och ej orginal stereo.. Men det är småsaker enligt mig. Tyvärr såg inredningen ganska sunkig ut enligt mitt tycke

mitt syfte med inlägget var just att visa på att det kanske finns vissa logiska anledningar till varför de ger dig just priset 60 000. dom är ju inte helt ute och cyklar om man bortser från att skicket på bilen i länken inte kanske riktigt matchade din bils. konverterat till svenska kronor kostar den ju till och med 57k. (valuta.se 9.02)

Nja, 9.411 ligger euro på. (Valuta.se visar bara den aktuella valutan, men växlingskontoren vill ju ha marginaler. Så det går tyvärr inte att köpa Euro för pengar som valuta visar)

Men annars håller jag med dig, bilen var ju faktist prisvärd enligt mig.
Värderaren kan omöjligt ha utgått från den bilen, bilen lades ut på annons idag.. Det står även new på annonsen

okay, fel av mig, då kostar den 59200. För övrigt kan man inte veta hur FB skulle räkna i detta fall, om de inte står för registrering av bilen så kanske de inte står för forex marginaler som genererar vinnst.

Men jag menar ju inta att FB har kollat just på denna bilen, antignen så gissasde de jävligt bra, eller så vet han vad han sysslar med.

Senast redigerat av p12 (9 december 2011)

Haters gonna hate.
9Femma
9 december 2011 · 342 Inlägg

Maikel skrev:
Att den har rullat 18.000mil är ganska klart i detta fall..
FB skiter helt och hållet i hur bilen ser ut, de utgår bara från mil och årsmodell har jag märkt. Folksam iallafall

Vad har framkommit på dessa dryga 12 timmar som gör att det är helt solklart att den garanterat inte gått mer än 18.000 mil om det nu är konstaterat att den faktiskt blivit skruvad?

Eftersom du skrev så här senast igår, strax efter kl 20:00?

Maikel skrev:
Var nu i kontakt med Bmw och det är precis som folksam säger, min bil har blivit skruvad. Troligen har den rullat 18000 mil som folksam säger.

Ingen kritik så sett, eftersom jag inte har alla korten på bordet.
Men nyfiken på vad som hinner ändras i frågan över natten då jag gissar att varesig svenska BMW eller utländska europeiska verkstäder inte riktigt arbetar nattetid.

Förvisso är "ganska" inte samma sak som garanterat. Dock mer bestämt än "troligen".
Kan du styrka det nya angivna miltalet till 200% är det en sak. Annars har Matteeee en poäng ... Är det väl fastställt att mätaren är skruvad så tappar den faktiskt en del i värde.
Skruvade mätare innebär givetvis inte per automatik att bilen är skrot. Men de har inte varken samma ekonomiska värde eller attraktionsvärde som en bil med ordentlig mätarställning.

Senast redigerat av 9Femma (9 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 december 2011 · 2 973 Inlägg

Oavsett om den garanterat gått 18k mil men visar 13 på mätaren eller om den kanske gått 18k, kanske gått 30k så är det ett problem. När man vill sälja en sån bil på marknaden så måste man övertyga en eventuell spekulant om fakta, och i en sån situation vill inte spekulanten tro på allt för mycket (för att kunna pruta såklart).
Bilens värde är BETYDLIGT lägre på marknaden på en skruvad bil, oavsett hur mycket fakta du kan ta fram om egentliga mil.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Alpinabiturbo Kulan
9 december 2011 · 1 435 Inlägg

Du ska ha mer än 60000 helt klart.. du måste ju få tillräcklig ersättning så du kan köpa en likadan bil i Sverige. Sjukt konstigt beteende, jag hade blivit rasande om detta drabbade mig.

Om du ska byta bolag sen rekomenderar jag länsförsäkringar, hade inbrott i min 540 i våras båda baksidorutorna blev krossade och de knyckte ett par slutsteg. Blev även små lackskador under rutorna. Fick nya rutor monterade på bmw samt halva bilen omlackad på bra lackfirma samt ersättning för slutstegen utan något gnäll med en självrisk på 1000kr.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (9 december 2011)

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 december 2011 · 2 973 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Du ska ha mer än 60000 helt klart.. du måste ju få tillräcklig ersättning så du kan köpa en likadan bil i Sverige. Sjukt konstigt beteende, jag hade blivit rasande om detta drabbade mig.

Om du ska byta bolag sen rekomenderar jag länsförsäkringar, hade inbrott i min 540 i våras båda baksidorutorna blev krossade och de knyckte ett par slutsteg. Blev även små lackskador under rutorna. Fick nya rutor monterade på bmw samt halva bilen omlackad på bra lackfirma samt ersättning för slutstegen utan något gnäll med en självrisk på 1000kr.

Och jag rekommenderar INTE Länsförsäkringar. Är i tvist just nu med dom angående en fuktskada i mitt hus. Min handläggare har ljugit för mig, försökt neka mig protokoll från alla firmor som varit hos mig (vilket jag enligt handläggarens chef ska ha rätt till) och dessutom har han försökt köra med utpressning (om du betalar självrisken (på en skada som dom inte ens reglerar?!?) så skulle jag få papper på vad som är gjort.

Såna här historier kan man hitta om ALLA bolag. Alltid finns det någon som är missnöjd med något.

Själv kan jag rekommendera Gjensidige som utan krusiduller erbjöd mig skälig ersättning för min A4 som blev inlöst för ett år sen. Snabbt och smidigt skötte dom det också.
Nån som har något negativt att säga om Gjensidige kanske? Troligen finns det också.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Gullideckel
9 december 2011 · 70 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Du ska ha mer än 60000 helt klart.. du måste ju få tillräcklig ersättning så du kan köpa en likadan bil i Sverige. Sjukt konstigt beteende, jag hade blivit rasande om detta drabbade mig.

Om du ska byta bolag sen rekomenderar jag länsförsäkringar, hade inbrott i min 540 i våras båda baksidorutorna blev krossade och de knyckte ett par slutsteg. Blev även små lackskador under rutorna. Fick nya rutor monterade på bmw samt halva bilen omlackad på bra lackfirma samt ersättning för slutstegen utan något gnäll med en självrisk på 1000kr.

Vet inte om jag håller med riktigt. Värderar inte du importerade bilar lägre än svensksålda?

De gör iallafall jag.

Senast redigerat av Gullideckel (9 december 2011)

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 december 2011 · 2 973 Inlägg

Gullideckel skrev:
Vet inte om jag håller med riktigt.

Försäkringsbolaget ska väl ersätta värdet på bilen. I detta fall en importbil inte en svensksåld bil.

Vet inte om jag håller med riktigt.

Försäkringsbolaget ska väl ersätta värdet på bilen. I detta fall en importbil med skruvad mätare, inte en importbil med garanterade mil.

Och det värdet är svårt att avgöra...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
killercow
9 december 2011 ·

Folksam använder sig av blocket när dom värderar bilar. de erkände dom för mej när dom skulle lösa in min gamla saab. dom värderade den till 3000kr när jag frågade hur dom kommit fram till de låga priset så sa dom att de är ju bara å titta på liknande på blocket.

Jag nöjde mej inte med 3000 för dom för 3000 på blocket var sönder rostade även om dom gått lika långt å samma årsmodell.

10,000 ska ja ha. nej sa han. ja la på.
han ringde upp å sa ja får 5000 eller nått sånt. nej sa ja, 10,000 ska ja ha eller så får ni laga bilen (16,000 skulle de kosta) sen la ja på.
sen ringde hans chef å sa: ok 10,000 får du.

då går att få upp priset om man är bestämd med vad man vill ha.

killercow
9 december 2011 ·

matteeee skrev:

Gullideckel skrev:
Vet inte om jag håller med riktigt.

Försäkringsbolaget ska väl ersätta värdet på bilen. I detta fall en importbil inte en svensksåld bil.

Vet inte om jag håller med riktigt.

Försäkringsbolaget ska väl ersätta värdet på bilen. I detta fall en importbil med skruvad mätare, inte en importbil med garanterade mil.

Och det värdet är svårt att avgöra...

Å om mätaren är skruvad med å mätarställningen i boken är "fixad" med.
Vad är då mer fixat med i boken.

Gullideckel
9 december 2011 · 70 Inlägg

matteeee skrev:

Gullideckel skrev:
Vet inte om jag håller med riktigt.

Försäkringsbolaget ska väl ersätta värdet på bilen. I detta fall en importbil inte en svensksåld bil.

Vet inte om jag håller med riktigt.

Försäkringsbolaget ska väl ersätta värdet på bilen. I detta fall en importbil med skruvad mätare, inte en importbil med garanterade mil.

Och det värdet är svårt att avgöra...

Ja håller med :-)  väldigt svårt för dem att avgöra värdet.

För mig är iallafall importbilar mindre värda än svensksålda och bara för att man (tyvärr) råkar ut för en skada så tycker iallafall inte jag att man ska "uppgraderas" till en svensksåld.

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
mim_oz Trucker
9 december 2011 · 18 Inlägg

När min alpina skulle lösas in blev den värderad som en 320 sad bara stå på dig för efter några månader å ni inte e överens så kan man kräva att få byta försäkrings gubbe men tror det var efter 4-5månader...

Skillnaden på amatörer och proffs är på sättet man fuskar :p
Volvo 960/S90 "Carlsson Edition" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang