Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

Jeqpe Nukelear Devize
19 april 2012 · 1 357 Inlägg

Vikner skrev:
Hejsan!
Jag har Exakt samma problem på min e36 328 Touring -96a. Förutom att jag har orolig tomgång på den oxå. Jag har letat efter läckage men hittar inget!

Har du lyckas hitta felet än eller kan någon säga vad som kan vara fel så man kan lägga pengar på rätt saker?!
"/

e ingen expert men pröva byta tomgångsventil elr sånt shit wink

Lobster knife fight
Vikner
19 april 2012 · 40 Inlägg

Får kolla upp det. Tänkte åka till BMW imorgon och kolla om dem kan läsa av den gratis då jag har jobbat lite åt dem (a).

Ahlen93
19 april 2012 · 186 Inlägg

Försökte felsöka idag igen hos en kompis men de funkade ej de knäcker i databoxarna så man hör att den får kontakt och "pratar" med bilen datorn men sen säger datorn bara bilen svarar inte och vi kikade på de men lyckades ej felsöka i alla fall kikade vi lite extra på den met motorn igång etc, de visade sig vara framsteg, de händer väldigt lite när man rycker ur luftmassemätare förmodligen tjall med den, även gasspjällsgivaren hände ej så mycket när vi ryckte ur den men de är nog förmodligen luftmassemätaren, ska försöka kika på skroten om jag får prova plugga i en annan och se om det är den. Men sen provade vi även med startgas eftersom det låter att den suger luft från någon vakumslang, men det visade sig vara från den ser ut som en liten tub det går en slang från varje sida och den sitter under insuget och ganska nära imot torpedvägen, det är något tjall med den för den läcker luft låter precis som man har öppet filter när man gasar lite lätt, kan någon säga vad den saken är för något? Ska försöka ta kort om inte någon fattar. den ser precis ut som jag en liten box formad som en cylinder en svart liten sak med anslutningar på båda sidor om den för slangar?

Senast redigerat av Ahlen93 (19 april 2012)

Vikner
20 april 2012 · 40 Inlägg

Jag har lyckas med en del igår. Från Ryckningar vid gas pådrag till det slutade från orolig tomgång till jämn tomgång och sen så märkte jag iaf att den dog och den beter sig EXAKT som din bil gör/gjorde.
Vart så läss igår så jag ringde en kompis som jobbar på en Mekonomen verkstad och han hjälpt mig att läsa av bilen. Och det gav framsteg. Datorn visade följande fel! Vevaxelpositions- och varvtalsgivare. Så jag ska ta och beställa en sån och sedan får vi se vad som händer därifrån. Så får vi se om jag lyckas få bort problemet. Om det inte var byt på din bil så testa att byta den oxå smile. Så skriv om det var det som var felet smile.

Tack för att tråden finns smile.

Sampyla
20 april 2012 · 75 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Försökte felsöka idag igen hos en kompis men de funkade ej de knäcker i databoxarna så man hör att den får kontakt och "pratar" med bilen datorn men sen säger datorn bara bilen svarar inte och vi kikade på de men lyckades ej felsöka i alla fall kikade vi lite extra på den met motorn igång etc, de visade sig vara framsteg, de händer väldigt lite när man rycker ur luftmassemätare förmodligen tjall med den, även gasspjällsgivaren hände ej så mycket när vi ryckte ur den men de är nog förmodligen luftmassemätaren, ska försöka kika på skroten om jag får prova plugga i en annan och se om det är den. Men sen provade vi även med startgas eftersom det låter att den suger luft från någon vakumslang, men det visade sig vara från den ser ut som en liten tub det går en slang från varje sida och den sitter under insuget och ganska nära imot torpedvägen, det är något tjall med den för den läcker luft låter precis som man har öppet filter när man gasar lite lätt, kan någon säga vad den saken är för något? Ska försöka ta kort om inte någon fattar. den ser precis ut som jag en liten box formad som en cylinder en svart liten sak med anslutningar på båda sidor om den för slangar?

Menar du nr 13 på bilden?

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=20

Har du kollar slangen bak vid ljuddämparen?

Ahlen93
20 april 2012 · 186 Inlägg

Det är ej vevaxelgivare är jag ganska säker på, verkligen exakt som min? Min har aldrig ryckt vid gaspådragningar som dom gör med trasig kamaxel eller vevaxelgivare, ialla fall förmodligen LMM och kanske gasspjällsgivaren.
Angående bilden så träffade du rätt det är NR13 och den pyser hela tiden när motorn är igång och pyser mer om man varvar lite? Kan man byta hela den eller vad är felet när den beteer sig så? ska kolla slangen har fan inte blivit av har ju som sagt sportdämp så inte helt omöjligt att den ej är pluggad, hur pluggar man den isåfall?
Vad har denna vakumburk för funktion?

Senast redigerat av Ahlen93 (20 april 2012)

aeriksson
20 april 2012 · 476 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Det är ej vevaxelgivare är jag ganska säker på, verkligen exakt som min? Min har aldrig ryckt vid gaspådragningar som dom gör med trasig kamaxel eller vevaxelgivare, ialla fall förmodligen LMM och kanske gasspjällsgivaren.
Angående bilden så träffade du rätt det är NR13 och den pyser hela tiden när motorn är igång och pyser mer om man varvar lite? Kan man byta hela den eller vad är felet när den beteer sig så? ska kolla slangen har fan inte blivit av har ju som sagt sportdämp så inte helt omöjligt att den ej är pluggad, hur pluggar man den isåfall?
Vad har denna vakumburk för funktion?

Så det får ett "sportigare" ljud ur org. burken har jag för mig att nån skrev i min tråd när jag undrade var det var för någonting...

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
aeriksson
20 april 2012 · 476 Inlägg

"Den går till ett spjäll i ena avgaspipan som ska öppna under fullgas typ så du får lite mer sång ur orginal rören"

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
Rquired Allmänt envis
20 april 2012 · 12 512 Inlägg

aeriksson skrev:

Ahlen93 skrev:
Det är ej vevaxelgivare är jag ganska säker på, verkligen exakt som min? Min har aldrig ryckt vid gaspådragningar som dom gör med trasig kamaxel eller vevaxelgivare, ialla fall förmodligen LMM och kanske gasspjällsgivaren.
Angående bilden så träffade du rätt det är NR13 och den pyser hela tiden när motorn är igång och pyser mer om man varvar lite? Kan man byta hela den eller vad är felet när den beteer sig så? ska kolla slangen har fan inte blivit av har ju som sagt sportdämp så inte helt omöjligt att den ej är pluggad, hur pluggar man den isåfall?
Vad har denna vakumburk för funktion?

Så det får ett "sportigare" ljud ur org. burken har jag för mig att nån skrev i min tråd när jag undrade var det var för någonting...

Det spjäll som stängs med hjälp av vakum på en original 328i (Med flera) används för att dämpa ljudet vid lägre varvtal/tomgång och för att motorn skall nå drifttemperatur fortare.

Hur man ersätter den funktionen? Ja det viktiga är att där blir tätt, och det finns flera metoder för det. Jag har aldrig monterat bort denna, men rent teoretiskt borde det fungera med en hylsa över röret som du sedan trär krympslang över?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ahlen93
21 april 2012 · 186 Inlägg

Okej, tackar för svaren, detta blir alltså samma verkan som om bilen drar tjuvluft? Den är ju onekligen ej så pigg som den borde. Men den pyser ju ur luft borde den inte vara fel på vakumbehållaren då?  eller är de bara att den ej är pluggad som gör att den pyser ur luft?
Om det funkar på samma sätt som tjuvluft kanske det är därför det itne händer så mycket när jag rycker ur luftmassemätaren eftersom den luften LMM mät upp blir fel eftersom vakumbehållaren pyser ut luft?
Så LMM kanske funkar som det ska bara att det räcker att fixa problemet med vakumbehållaren till avgasröret?

Känns som att en lösning på problemet börjar närma sig.

Sen undrar jag om någon vet en sida där man kan kika vad min bil ska ha för resistans på givare?
Skulle vilja mäta upp gasspjällsgivaren.

Sampyla
21 april 2012 · 75 Inlägg

Jag tog en självborrande skruv och skruva in i slangen sen kattstrypare på de plus lite eltejp, de funkar kanon lite tattigt kanske men den syns ju ändå inte! Alltså vid sista ljuddämpare gjorde jag så! Kolla slangen innan du gör nåt annat! Hoppas det löser sig.

Ahlen93
21 april 2012 · 186 Inlägg

Var det alltså det som var felet på din bil när den dog eller vadå?
Men om den pyser ut luft den där vakumburken borde inte burkan vara trasig då eller kan de vara att den läcker i bak alltså? Men tror du att det räcker att strypa den så går den bra sen, de händer inte mycket när man drar ur LMM men de borde väll vara för att den pyser ur luft och då får inte motorn rätt luft som LMM mät upp eller är jag helt ute och cyklar?

Vikner
21 april 2012 · 40 Inlägg

Min beter sig exakt lika! När man varvar upp den och motorbromsar och sen frikopplar så dör den! Eller om man bara varvar upp den så dör den eller om man bara frikopplar när man är ute och kör lugnt med den så dör den oxå! Jag var till min kompis på verkstan och dem kom in i bilen och kunde läsa av den och då visa den på min bil att den var trasig eller gav felaktig signal till styrenheten. Så den sa dem att jag måste byta ut så skulle problemet försvinna. Jag har tätat slangen som går back till bakreljudämparen på min bil då det sitter utbytesdämpare på. Och det sitter även öppetfilter direkt på LMM. och det sa dem inget om att det skulle kunna vara felet och dem hitta ingen annan läckage heller. Så det lär vara det som är felet. Ska göra en service och byta ut den i slutet av månaden eller första helgen i maj. Så kan återkomma med besked då hur bilen går då! smile

Ahlen93
22 april 2012 · 186 Inlägg

vad, var styrenheten trasig? Eller menar du att vevaxelgivaren var trasig? Iallafall jag ska täta den där slangen men jag undrar om vakumtanken är paj eftersom den pyser ut luft, och om den pyser ut luft kanske det inte är så kontstigt om det inte händer så mycket när man rycker ur LMM eftersom den mängs luftmassemätaren mätt upp blir fel när vakumtanken pyser ut luft? Så det jag försöker mena är att det kanske inte är någon givare som är paj utan bara vakumtanken alternativt att slangen ej är tätad, ska kolla på de idag om vädret tillåter.
Ganska idiotiskt om dom bytte till sportdämp längst bak och sen inte fattat själva att felet kom efter de om de ej tätat slangen?
Hehe jag hoppas på att det bara är att täta slangen hade ju varit lätt och billigt att fixa hehe:)

Men vadå dör din hela tiden, låter ju så och de kan jag säga att min kanske dör 1/10 gånger när man motorbromsar och kopplar.

Senast redigerat av Ahlen93 (22 april 2012)

Sampyla
23 april 2012 · 75 Inlägg

Ne min bil drog tjuvluft från alla håll och kanter, har byt insugspackning, de där "filtret" till vevhus venten som sitter under insuget, byte allt de samtidigt som jag byte till 325 insuget. Men kolla på den där slangen där bak och sen kan det ju va så att den drar tjuvluft från den där "burken" som du prata om, eftersom den går till insuget..men tror knappast det är nå fel med lmm! Som sagt, kolla slangen innan du gör nåt annat!

Ahlen93
24 april 2012 · 186 Inlägg

Okej vilket filter menar du? Japp ska ta och kika på slangen, men det pyser ut ur den där vakumburken asså, tror bara det är luftläcka också men jag menar om det pyser ur den luft burken så borde den väll vara paj? Men den sitter inte fast där den ska, ska väll sitta med en skruv? Utan den hänger bara fritt men de ska väll ej ha någon betydelse?

Sampyla
24 april 2012 · 75 Inlägg

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=15

Nr 2 på bilden, den läckte på min, den burken du snacka om den låg löst i min bil också.

Vikner
24 april 2012 · 40 Inlägg

Oj jag menar så klart Vevaxelgivaren. Mitt fel, hade lite brotom som så lästa inte igenom smile. Hehe.

Ahlen93
24 april 2012 · 186 Inlägg

Sampyla skrev:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CF11&mospid=47463&btnr=11_1487&hg=11&fg=15

Nr 2 på bilden, den läckte på min, den burken du snacka om den låg löst i min bil också.

okej förstår precis vad du menar ventilen där, hade isär den förra vecakn och rengjorde, men de såg bra ut, asså man hör verkligen hur de pyser ur den där burken vi pratar om, så felet sitter ju där, någonstans, kanske pyser ur den för att det ej är pluggat i bak på slangen, ska försöka följa slangen och se var den slutar, hitta den inte under mattan i bagagen. Det är bara tjuvluft som är felet den skulle inte gått så "bra" som den gör ifall en givare vart trasig, trodde ju det var kamaxelgivaren så köpte ju en från schmiedmann och fick en defekt, den gick ju skit då verkligen dog i farten, varvräknaren hoppa från 1-6tusen och den startade knappt så ifall de hade vart en givare så hade den inte gått så bra som den gör tror jag men.
Men om det visar sig att den är pluggad ibak slangen, hur ska jag då kunna kolla om vakumburken är paj?
Väldigt tacksam om jag kan få hjälp med det.

Sampyla
24 april 2012 · 75 Inlägg

Spruta startgas på burken så märker ju du om den läcker, om den gör de så byt ut den!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang