Människor som kör för snabbt i småbarnsområden..

Nagli
14 december 2011 · 104 Inlägg

Hej, jag bor i ett villaområde och det bor väldigt mycket barnfamiljer här. De flesta har även katt eller hund.

Vi bor uppe vid vändplanen och nu är det så att det är många som gasar på ganska bra för att komma runt snabbt, speciellt taxibilar och postbilarna. En gång var vår katt nära på att bli påkörd av en taxi, just för han hade så bråttom. Vi har blivit tillsagda av grannen då de tycker att vi kör för fort och de har småbarn, men ingen i våran familj kör snabbt, det är snarare grannarna som gör det. Speciellt en granne kör iväg i en välldans fart från sin uppfart. Jag själv håller alltid 20km/h i området..

Hur löser man detta på enklaste sätt? Jag är så trött på de som inte kan köra sakta, ska man ringa taxi- och postbilsbolagen och klaga? Sätta upp en skylt?

/Elin

Volkswagen Golf R "Pebban" (2017)
thelaughingmadman
14 december 2011 · 711 Inlägg

Intressant läsning, om än i ditt fall inte till hundra procent tillämpningsbart: http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&a … amp;Id=500

Men när jag skummade igenom texten så lät det nästan som att man får sätta upp blomlådor, så länge man följer vissa riktlinjer.

Farthinder eller skyltar bestämmer trafikkontoret (?) och då tas område och trafiktempo/-mängd i beaktande, vilket, som det står i länken, ett bostadsområde sällan faller inom.

Prova att prata med kommunen, de borde veta vilka regler kring detta som finns - och vad ni som boende i området kan göra:
http://www.ekero.se/t/UnderPage.aspx?id=349

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
calleman1991 Braaaap Braaaaaap!!
14 december 2011 · 188 Inlägg

klaga eller sätta upp skyltar gör nog inte så stor nytta iaf, jag jobbar på väg och står det inget ivägen så gasar folk ändå...

Volvo P1800 ES "blåmesen" (1972)
Emil192
14 december 2011 · 106 Inlägg

Sätt upp en katt gjord av trä mitt i vägen med 2 reflexer som ögon så de lyser upp så blir dom rädda och saktar ner  smile eller du kan ju sätta ut massa katter längs me vägen på sidorna och skriva typ sakta ner eller dö typ me reflexer så man ser dom bara i mörkret hahah, sen e de ju mörkt nu också vinter tid redan vid 3 men man vill ju såklart att de inte ska köra fort där vid dagstid också.. men de va ettt litet förslag iaf smile

discokapten Kapten på disco!
14 december 2011 · 1 729 Inlägg

Nagli skrev:
Hej, jag bor i ett villaområde och det bor väldigt mycket barnfamiljer här. De flesta har även katt eller hund.

Vi bor uppe vid vändplanen och nu är det så att det är många som gasar på ganska bra för att komma runt snabbt, speciellt taxibilar och postbilarna. En gång var vår katt nära på att bli påkörd av en taxi, just för han hade så bråttom. Vi har blivit tillsagda av grannen då de tycker att vi kör för fort och de har småbarn, men ingen i våran familj kör snabbt, det är snarare grannarna som gör det. Speciellt en granne kör iväg i en välldans fart från sin uppfart. Jag själv håller alltid 20km/h i området..

Hur löser man detta på enklaste sätt? Jag är så trött på de som inte kan köra sakta, ska man ringa taxi- och postbilsbolagen och klaga? Sätta upp en skylt?

/Elin

Absolut! Jag har personligen ringt både lastbils och taxiåkerier och informerat hur deras förare beter sig i trafiken, det är bara så de har en chans att få reda på hur sina chaffisar faktiskt fungerar att representera företaget.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Slash Saabifierad
14 december 2011 · 2 027 Inlägg

Ibland får man acceptera det rådande läget i sin omgivning och inse att man ej är allsmäktig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Muttley
14 december 2011 ·

Slash skrev:
Ibland får man acceptera det rådande läget i sin omgivning och inse att man ej är allsmäktig.

Finns ingen anledning att acceptera sådant när de gäller i ens villakvarter och dessutom har en vändzon i slutet av vägen.


Ring och informera företagen som kör där. Prata med grannar och sätt upp nån skylt. Inte för att skyltarna kommer hjälpa.
Funkar inte sådant, så parkera era bilar ute på vägen om de inte är parkeringsförbud. Be vettiga grannar att göra detsamma så folk måste sakta ner.

thelaughingmadman
14 december 2011 · 711 Inlägg

discokapten skrev:
Absolut! Jag har personligen ringt både lastbils och taxiåkerier och informerat hur deras förare beter sig i trafiken, det är bara så de har en chans att få reda på hur sina chaffisar faktiskt fungerar att representera företaget.

Nu när jag tänker på det, så är det faktiskt ett bra sätt att göra. Speciellt med åkerier (taxibolag kan ju bero på vilket det är). Snacket går i branschen, helt enkelt...

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
xXSammy
14 december 2011 · 6 594 Inlägg

Inte ovanligt att man blir omkörd I Årsta > Valla Torg
Det är så jobbigt att ligga i 30..

Låga korta vägbulor är ett alternativ

De/Dem
charem STHLM(S)LOW CREW!
15 december 2011 · 564 Inlägg

Har samma problem här.. dock är det 50väg utanför mig men folk håller ALLTID minst 70-120 på den här sträckan. Kommunen har satt upp en skyllt med vad gör det? Ser gangska otäkt ut när små barnen går brevid vägen ( på trottoaren) när bilar flyger förbi.. Har pratat med kommun men ingenting händer.

Dock så är det rätt lungt bland husen då i princip alla har hakat på trenden att köra så lååågt som möjligt så grannarna klagar att jag tar "sönder" farthindrerna" när jag skapar på guppen... alltid är det nått smile.

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
STHLM(S)LOW CREW!
STHLM(S)LOW @ FACEBBOK.
BMW 320ci E46 "STHLMSLOW CREW CAR" (2001)
Germax
15 december 2011 · 12 086 Inlägg

Håller folk alltid 120 på 50 vägar? vart bor du, i Pakistan? tongue

PETROLHEAD
15 december 2011 · 309 Inlägg

De är lika illa på vischan! På grusvägen där jag bor verkar folk tro de är fri fart,så jag satte upp en egenmålad skylt 100X100cm där det står TA´T LUNGT FÖR FAN o de gjorde liten verkan. Vissa bryr sig o saktar ner medans andra bara gasar på. Kanske ska bygga ett farthinder me grus o låta de frysa på lite. wink

endorfinslaven
16 december 2011 · 671 Inlägg

Nagli skrev:
Hej, jag bor i ett villaområde och det bor väldigt mycket barnfamiljer här. De flesta har även katt eller hund.

Vi bor uppe vid vändplanen och nu är det så att det är många som gasar på ganska bra för att komma runt snabbt, speciellt taxibilar och postbilarna. En gång var vår katt nära på att bli påkörd av en taxi, just för han hade så bråttom. Vi har blivit tillsagda av grannen då de tycker att vi kör för fort och de har småbarn, men ingen i våran familj kör snabbt, det är snarare grannarna som gör det. Speciellt en granne kör iväg i en välldans fart från sin uppfart. Jag själv håller alltid 20km/h i området..

Hur löser man detta på enklaste sätt? Jag är så trött på de som inte kan köra sakta, ska man ringa taxi- och postbilsbolagen och klaga? Sätta upp en skylt?

/Elin

Jag känner igen dilemmat i vårt villaområde där småbarnsmammor ofta kör värst.

M103
16 december 2011 · 1 570 Inlägg

Några personer på min gata ringde kommunen efter att en kille blivit påkörd. En vecka senare var det 30 sträcka. Kommunen är skyldig att lösa problemet. Gör de inte som man vill går man till lokaltidningen och ber de göra ett reportage osv.

Hool
20 december 2011 · 1 067 Inlägg

Jobbade med fastighetsskötsel innan..   

Mitt i sta'n bodde det folk som ansåg att bilvägen är en lekplats (trots stoora trädgårdar med staket) så de satte blomlådor överallt.. 

Problemet var att det inte gick att ta sig runt med släpvagn.    Så..  Körde så långt det gick..  Parkera.   Sedan backa iväg igen när jag var klar med min gräsklippning och krattning.  Har inte betalt eller ork att flytta på de där shabraken fulla med dynga och blommor. 

Efter några vändor så ställde de om dem som de skulle då de ställt dem alldeles för tätt.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Frizzox
18 januari 2012 · 528 Inlägg

hur gör man då med gnälligt kampingfolk som påstår att jag alltid kör minst hundra förbi där det är 50 när jag alltid är noga med att köra 50, har haft riktigt bråttom en gång då gick det väl 65-70 kanske, blir så trött på att de ska gnälla hela tiden-.-

nån som har nån idé på vad jag kan göra åt de? tongue

discokapten Kapten på disco!
18 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Frizzox skrev:
hur gör man då med gnälligt kampingfolk som påstår att jag alltid kör minst hundra förbi där det är 50 när jag alltid är noga med att köra 50, har haft riktigt bråttom en gång då gick det väl 65-70 kanske, blir så trött på att de ska gnälla hela tiden-.-

nån som har nån idé på vad jag kan göra åt de? tongue

Ge fan i och kör 70 i bostadsområden.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Frizzox
18 januari 2012 · 528 Inlägg

discokapten skrev:

Frizzox skrev:
hur gör man då med gnälligt kampingfolk som påstår att jag alltid kör minst hundra förbi där det är 50 när jag alltid är noga med att köra 50, har haft riktigt bråttom en gång då gick det väl 65-70 kanske, blir så trött på att de ska gnälla hela tiden-.-

nån som har nån idé på vad jag kan göra åt de? tongue

Ge fan i och kör 70 i bostadsområden.

det hände en gång, och det är utanför en camping uppe i skogen i kilsbergen

charem STHLM(S)LOW CREW!
19 januari 2012 · 564 Inlägg

JapMax skrev:
Håller folk alltid 120 på 50 vägar? vart bor du, i Pakistan? tongue

haha man kan nästan tro det, nej men jag överdriver inte. På sommararna är det värst när hojåkarna kommer ut.Bor 4 meter ifrån riksväg 57 så wink

MVH

Senast redigerat av charem (19 januari 2012)

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
STHLM(S)LOW CREW!
STHLM(S)LOW @ FACEBBOK.
BMW 320ci E46 "STHLMSLOW CREW CAR" (2001)
Navkapsel
21 januari 2012 · 4 637 Inlägg

Trist med folk som inte accepterar andra.

Har de inget omdöme eller vill de döda?

Senast redigerat av Navkapsel (21 januari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang