Varför reser sig klarlacken?

Mansfield
1 september 2006 · 157 Inlägg

Håller på att lacka om en frontspoiler men nu när det var dags för andra lagret av klarlack så liksom reser den sig. Den bular upp sig och det blir veck! Varför? Har jag haft på för mycket eller var är det för fel?

Audi S4 2.7 BiT Nordic
Germax
1 september 2006 · 12 086 Inlägg

Har ofta med o göra att de är olika lösningsmedel i olika färgerna.. men är de samma färg du lackat med vetifan, kanske all lösningmedel i första lagret inte dunstat och vill ut är du lägger på nya! smile

Mansfield
1 september 2006 · 157 Inlägg

JapMax skrev:
Har ofta med o göra att de är olika lösningsmedel i olika färgerna.. men är de samma färg du lackat med vetifan, kanske all lösningmedel i första lagret inte dunstat och vill ut är du lägger på nya! smile

Grejjen är den att jag har använt två olika klarlacker så det borde vara därför det reser sig men.. På en annan spoiler som jag också lackar har jag gjort på exakt samma sätt och där har lacken ej rest sig. Tycker det låter lite konstigt!

Audi S4 2.7 BiT Nordic
bumpe Lastbilsmekaniker
2 september 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, ahr du olika mkt värma när den härdar?? Härdar den för snabbt så kan den resa sig... Kan även bara för lite thinner som gör det...

Mansfield
2 september 2006 · 157 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, ahr du olika mkt värma när den härdar?? Härdar den för snabbt så kan den resa sig... Kan även bara för lite thinner som gör det...

Nej det tror jag inte. Har svårt att tro att den skulle ha härdat för snabbt för det var perfekta förhållanden och dessutom inomhus som jag gjorde jobbet. Vadå för lite thinner?

Audi S4 2.7 BiT Nordic
FL3JM Inga konstigheter
2 september 2006 · 2 064 Inlägg

Har du för lite thinner så dunstar allt thinner bort för snabbt, så reser sig lacken. Om det är sån klarlack du använder dvs.

Mansfield
3 september 2006 · 157 Inlägg

FL3JM skrev:
Har du för lite thinner så dunstar allt thinner bort för snabbt, så reser sig lacken. Om det är sån klarlack du använder dvs.

Och hur vet jag om det är "en sådan" klarlack jag använder?

Audi S4 2.7 BiT Nordic
Kaizoon
4 september 2006 · 191 Inlägg

Om du blandar i spruta så har du thinner i, brukar sällan vara det i sprayburkar...

Ynnoj
4 september 2006 · 11 Inlägg

det kan bero på att du får "silicon fläckar" som beror på tex gammalt vax.


olika laker reagerar inte bra med varandra....


lacka med grundfärg först. eller slipgrund...


/jonny

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang