Automatväxel varning !!

Micoway
19 december 2011 · 296 Inlägg

Har flyttat min gamla Chevrolet var tredje dag och automatlådan har fungerat sämre varje gång. Till slut förstod jag att man skall låta motorn gå en minut innan man lägger i växeln. Tillhör du dom som slänger i D-driven omedelbart? Detta måste slita på automatväxeln helt i onödan. Nej, vänta en minut så oljan hinner smörja hela lådan innan du belastar automaten.

tisting
19 december 2011 · 60 Inlägg

Du har så rätt.
Har du bytt oljan i automaten på länge?
Det kan skänka nytt liv i lådan om det inte är gjort.
Har man fräsch olja så minskar slitaget vid sådan behandling som du skriver om.

Lika dant om man använder överväxel i för låg hastighet kan detta bränna oljan och den tappar sina egenskaper.

Marlboroman
19 december 2011 · 8 234 Inlägg

Alternativet bör ju vara att byta filtret i lådan så att oljan cirkulerar direkt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tisting
19 december 2011 · 60 Inlägg

Marlboroman skrev:
Alternativet bör ju vara att byta filtret i lådan så att oljan cirkulerar direkt.

Det stämmer.
När man byter oljan så ska man ju även alltid byta filter.

Micoway
19 december 2011 · 296 Inlägg

http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/en700a!.gif

Jovisst kan man meka med automaten om man har en värdefull jänkare.
Men min Cheva saknar större värde och därför kommer jag att
köra motorn en minut så oljan smörjer ordentligt i låda och turbinhjul.

http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html

Danne_1977
19 december 2011 · 3 292 Inlägg

Tycker jag nog hör till allmän kunskap att man låter motorn gå några varv innan man kör iväg, oavsett årstid står jag på tomgången till olja i motor och låda fått blaska runt lite. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tisting
19 december 2011 · 60 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Tycker jag nog hör till allmän kunskap att man låter motorn gå några varv innan man kör iväg, oavsett årstid står jag på tomgången till olja i motor och låda fått blaska runt lite. big_smile

Jag håller med ditt resonemang.

_______________________________________________________________________________________________

Men varför skulle man inte vilja serva med ett oljebyte även om bilen inte är värd så mycket.

Jag är kanske lite för noga med mina fordon och dylikt även om värdet inte är stort just i dagens läge, men det är inte så kostsamt att byta filter och olja för att den ska fungera perfekt även i framtiden, med det vill jag inte påstå att du ska göra det i parti och minut heller men det kanske vore dags i din låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang