Är detta ett bra baspaket?

850heden
19 december 2011 · 557 Inlägg

Tja!

Jag har blivit erbjuden att köpa ett baspaket idag, tänkte se om någon har erfarenhet av detta och om de bra grejer?

Ett Magnat Black Core One steg.
http://www.dnbilradio.se/produkt/MONOST … K-CORE-ONE

2st 12" Digital Design basar
http://www.mds.se/sv/product/16363/Digi … -DD0512-12

1st Kondensator, kommer inte ihåg vilken.

Hög/lågnivå omvandlare med auto remote.

Kabelkit till detta.

Allt detta för 5190:- Allt är nytt i butiken.

Verkar detta vara vettigt?


Sen om någon har tips vart man kan hitta info om baslådebygge?

Tack på förhand!

//Sebastian

TT-Avant
19 december 2011 · 6 851 Inlägg

Med rätt byggd låda så kommer det spela på riktigt bra. Kondensatorn tror ja inte att du behöver. Vad har du för CD?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
850heden
19 december 2011 · 557 Inlägg

Okej låter bra de. Jag kommer att köra med original stereon till att börja med. Det är mellan ljudpaketet som jag har i min Saab 9-3.

Därför kommer jag köra med hög/lågnivå som jag tar ut från original slutsteget i skuffen till omvandlaren.

Bejholt
20 december 2011 · 96 Inlägg

kondingen kommer att ge dig mer om du kopplar in den. och har du vägarna förbi någon dag så kan vi skissa på en låda så kan vi nog fixa en åt dig. Men matrial får du stå för så står jag för verktygen wink

vill du ha pack utrymme i kärran eller vill du ha mycket låda. Typ ombyggnation i skuffen på kärran?

850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

Bejholt skrev:
kondingen kommer att ge dig mer om du kopplar in den. och har du vägarna förbi någon dag så kan vi skissa på en låda så kan vi nog fixa en åt dig. Men matrial får du stå för så står jag för verktygen wink

vill du ha pack utrymme i kärran eller vill du ha mycket låda. Typ ombyggnation i skuffen på kärran?

Ja de känns som att kondingen är en bra grej att ha.

Jag kommer att bygga lådan här hemma i stora garaget. Men tack för erbjudandet iallafall smile

TT-Avant
20 december 2011 · 6 851 Inlägg

850heden skrev:

Bejholt skrev:
kondingen kommer att ge dig mer om du kopplar in den. och har du vägarna förbi någon dag så kan vi skissa på en låda så kan vi nog fixa en åt dig. Men matrial får du stå för så står jag för verktygen wink

vill du ha pack utrymme i kärran eller vill du ha mycket låda. Typ ombyggnation i skuffen på kärran?

Ja de känns som att kondingen är en bra grej att ha.

Jag kommer att bygga lådan här hemma i stora garaget. Men tack för erbjudandet iallafall smile

Kan den vara, om du har dåligt batteri eller för klena strömkablar wink Annars kommer du inte märka någon skillnad.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

TT-Avant skrev:

850heden skrev:

Bejholt skrev:
kondingen kommer att ge dig mer om du kopplar in den. och har du vägarna förbi någon dag så kan vi skissa på en låda så kan vi nog fixa en åt dig. Men matrial får du stå för så står jag för verktygen wink

vill du ha pack utrymme i kärran eller vill du ha mycket låda. Typ ombyggnation i skuffen på kärran?

Ja de känns som att kondingen är en bra grej att ha.

Jag kommer att bygga lådan här hemma i stora garaget. Men tack för erbjudandet iallafall smile

Kan den vara, om du har dåligt batteri eller för klena strömkablar wink Annars kommer du inte märka någon skillnad.

Ok.... Tips på hur och vart man kan få tag på lådritning?

TT-Avant
20 december 2011 · 6 851 Inlägg

Där du tänker köpa basarna borde dem kunna ge dej förslag wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

TT-Avant skrev:
Där du tänker köpa basarna borde dem kunna ge dej förslag wink

Får väl kolla med dom vad dom säger.

NMI
20 december 2011 · 1 045 Inlägg

skulle skippa kondning helt onödigt,, bättre satsa bra kablar och batteri.

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

NMI skrev:
skulle skippa kondning helt onödigt,, bättre satsa bra kablar och batteri.

Ska  prata med dom imorgon och se vad dom säger. Går ju att köpa i efterhand med om man vill.

850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

Jag såg detta förslag på låda till min basar på DigitalDesign.

Verkar väl vara bra, men lådan jag ska bygga får max vara 40cm i höjd. Går det att ändra lite på denna ritning utan att förstöra hela skiten?

http://www.websitefolder.net/DigDesigSv … asp?img=27

TT-Avant
20 december 2011 · 6 851 Inlägg

nää..ändra du ett mått så ändras ju lådvolymen, vilket då även blir fel i porten.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

Känns som att de är läge att ge upp nu då......

TT-Avant
20 december 2011 · 6 851 Inlägg

Dem du köpt basarna av borde kunna ge dej förslag på lådvolym, sedan får du kanske räkna lite själv vad för mått du skall ha för att få lådvolymen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
20 december 2011 · 21 761 Inlägg

850heden skrev:
Känns som att de är läge att ge upp nu då......

I ritningen står hur många liter lådan är på och portens innermått, då kan du räkna om litegrann med utgångspunkt ifrån din maxhöjd. Portens innerhöjd måste förstås minskas eftersom ytterhöjden minskas, därför måste även portens innerbredd ökas så att portarean bibehålls.

I detta fall blir det relativt liten skillnad i förhållandet porthöjd/portinnerbredd och då ska avstämningen bli ganska oföränrad tycker jag. Portens längd räknas i mitten av "portkanalen", totala längden inklusive baffel ska vara ca 63 cm. smile

En sak som jag blir lite fundersam på i den där ritningen är att det står 100 liter i lådvolym, det kan inte stämma. Måtten som anges är yttermått och materialtjockleken är 18 mm, då är totala innervolymen 121,2 liter. Räknar man sedan ut hur stor plats alla saker tar upp (basar+port) så hamnar nettovolymen på ca 88,5 liter. hmm

850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

Jo jag märkte att de verkar skumt. Jag får prata med dom som säljer grejerna imorgon vad dom tycker jag ska bygga för låda.

Drönirettab
20 december 2011 · 21 761 Inlägg

De där "Brazil-lådorna" ska väl vara bra som jag har förstått, då borde du kunna köra med en sån bara du vet säkert vilken volym som egentligen gäller (dvs 100 liter eller ca 88-89). Men fråga de som säljer grejorna som sagt. smile

850heden
20 december 2011 · 557 Inlägg

Jo jag ska prata med dom. Annars blir det att köra på den ritningen och sen bara ändra lite smått på vissa mått.

Bejholt
21 december 2011 · 96 Inlägg

NMI skrev:
skulle skippa kondning helt onödigt,, bättre satsa bra kablar och batteri.

Ja, konding gjordes ju bara för att man kunde göra den, helt onödigt när man kan köpa ett bra batteri från biltema och sätta dit 42 mm² kablar som inte går att gömma i bilen.

Om man nu ändå har en konding, varför inte använda den? Det är ju inte så att det är onödig kabeldragning som man måste göra. Har konding till alla mina byggen, och jag har nytt batteri och 32 mm² kablar, Men det räcker inte. Ska jag dra dit större kablar då??!! inget illa menat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang