Volvo 965 med t6 motor?

audia4gt35 [HOONIGAN]
20 december 2011 · 168 Inlägg

som rubriken,

om det är någon som har erfarenhet.

vad behöver man mer än motorn och resten av delarna till den????

behöver man bygga om något???

tacksam för svar.

mvh J

Drift is The Shit!!!!
Westergren Large Cap
20 december 2011 · 1 816 Inlägg
audia4gt35 [HOONIGAN]
20 december 2011 · 168 Inlägg

tackar för snabbt svar, då är det elsystemet kvar då, vad man behöver göra med de.

mvh

Drift is The Shit!!!!
Westergren Large Cap
20 december 2011 · 1 816 Inlägg

Det bästa hade nog varit om du fick tag på en komplett kabelstam osv smile

200-sxish
20 december 2011 · 106 Inlägg

bäst utav allt är att du skippar den brutalt apdåliga motorn å petar ner en bmw6a istället, 450RWhp som i en liten ask utan att öppna motorn, gör om de med volvoskräpet...
dessutom så får du automatiskt växellådor som passar och HÅLLER!
Det va de bästa trimbeslutet i mitt liv att börja bygga på bmw-grejer och lämna volvoträsket wink

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Danne_1977
20 december 2011 · 3 292 Inlägg

Det är nog massa  massa grejer du måste specialbygga.. tex oljetråg måste du nog bygga.. eller om det passar från 2.5 liters 960 motor..

Motorfästen, avgasrör, adapter till växellåda

Elsystemet bör du nog plocka från tex S80 T6, komplett elsystem med styrboxar osv osv behöver du.

Det bästa affären lär nog vara att du köper tex en krockad eller extremt billig Volvo S80 T6 och ta motor och allt annat du behöver.. blir nog billigare än att köpa lösa delar.. i vilket fall som helst så kommer det nog kosta en 20-30 tusen innan du är färdig..

Ska du regga den sen som ombyggt fordon ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
audia4gt35 [HOONIGAN]
20 december 2011 · 168 Inlägg

undrar vad man måste ha mer än motor styrboxar, kabelhärva. har manuel vxl, passar de på direkt?

vill veta typ all man behöver och vad man måste göra, ska inte regga eller något sånt alls, vill att motorn ska funkar, ska inte trimma, mer än avgas och chip.

tack på för hand.

mvh J

Drift is The Shit!!!!
Danne_1977
20 december 2011 · 3 292 Inlägg

Som jag sa tidigare så kommer du måsta bygga om en hel del grejer för att få allt att lira, och självklart kommer det att kosta.. du kommer nog måsta använda en adapterplatta mellan motor och låda för att tex få dit en BMW låda eller liknade, M90 eller annan volvo låda anser jag vara uteslutet till en T6 motor.

Du får söka info här på forumet eller på google och se om nån gjort nåt liknande och vad man då exakt behöver, billigast tror jag dock att det blir om du gör som jag sa tidigare.. köp en S80 T6 och ta allt du behöver i elväg inkl motor och downpipe, sen får dy bygga nya motorfästen, ev bygga om oljetråg och sånt tills du ser att grejerna börjar på lira med varandra.

PÅ skroten skulle jag tro en relativt komplett T6 motor i bra skick ligger på runt 12-20 tusen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
audia4gt35 [HOONIGAN]
20 december 2011 · 168 Inlägg

så du menar att vxl inte passar, är inte motor fästerna lika dana :p ?

Drift is The Shit!!!!
Danne_1977
20 december 2011 · 3 292 Inlägg

audia4gt35 skrev:
så du menar att vxl inte passar, är inte motor fästerna lika dana :p ?

Nej... det är inget som passar vad jag tycks veta.. motorfästen måste du bygga nya som passar motorn du ska använda och sen så att det passar karossen du ska använda.. M90 passar troligen inte på motorn, om den så skulle göra så är det inte en chans att den kan hålla för en T6 i långa loppet.. du bör sätta dit nåt bättre som tex en getrag låda.

Det är en motor som är avsedd för att vara tvärställd som du ska anpassa för att sitta längsmonterad.. inget lätt uppgift men heller inte omöjligt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 december 2011 · 6 017 Inlägg

Eftersom T6 motorn och 960 6:an är i princip samma motor så passar 960 motorfästen, 960 oljetråg och 960 växellåda (M90 el automat)

Jonas
audia4gt35 [HOONIGAN]
20 december 2011 · 168 Inlägg

ja jag menar väl de. smile

Drift is The Shit!!!!
Danne_1977
20 december 2011 · 3 292 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Eftersom T6 motorn och 960 6:an är i princip samma motor så passar 960 motorfästen, 960 oljetråg och 960 växellåda (M90 el automat)

Det låter ju kanonbra det.. jag antog åxå att han skulle undersöka vad som passade från 960 big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
audia4gt35 [HOONIGAN]
20 december 2011 · 168 Inlägg

okej. då har jag en fråga till vilket som är billigast att turbo konventera en 2,5l eller ev 3,0l ifrån 960 eller stoppa i en s80 t6 motor och med allt vad det inenbär.


kom gärna med så mycket tips och tix som möjligt smile 

tack på för hand.

mvh

Drift is The Shit!!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang